پیری

آزمایشات بالینی معکوس کردن روند پیری شروع شد

شرکتی در شهر کانزاس آمریکا مبادرت به آغاز آزمایشات بالینی معکوس کردن روند پیری نموده است، اما آیا این آزمایشات می توانند انسان را برای مبارزه با پیری امیدوار کنند؟

یک شرکت بیوتکنولوژی در آمریکا  آزمایشات بالینی را به عمل آورده تا شیوه درمانی جدید خود برای معکوس کردن روند پیری را آزمایش کند. شرکت یاد شده با انجام آزمایشات بالینی جدید، انسان را برای مقابله با پیری امیدوارتر کرده است.

این شرکت امیدوار است علاوه بر معکوس کردن روند پیری به مقابله با بیماری های مربوط به سالخوردگی نیز بپردازد. اما برای برخورداری از شیوه درمانی این شرکت داوطلبان قبل از انجام آزمایشات بالینی می بایست یک میلیون دلار را به حساب شرکت واریز کنند.

این آزمایش گرانقیمت توسط شرکت Libella Gene Therapeutics صورت می گیرد که یکی از کمپانی های شهر کانزاس است. این کمپانی معتقد است از آینده ای عظیم خبر می دهد. ماه اکتبر سال جاری این کمپانی از متقاضیان خواست تا برای شرکت در آزمایش ثبت نام کنند. کمپانی یاد شده با استفاده از شیوه ژن درمانی امیدوار است بتواند مانع از پیری شده، آن را به تاخیر بیندازد و یا روند آن را معکوس کند.

همچنین شرکت امیدوار است از بروز بیماری های مربوط به پیری مانند آلزایمر و موارد دیگر پیش گیری کند. این شرکت اعلام کرد که شیوه ژن درمانی آن می تواند اولین شیوه درمانی برای آلزایمر باشد. ادعاهای جدید متخصصان کمپانی یاد شده بسیار بزرگ هستند و بسیاری را با این سوال مواجه کرده که آیا واقعا چنین چیزی امکان دارد؟ لازم به ذکر است تحقیقات یاد شده به دور از نظارت های سازمان غذا و داروی آمریکا انجام می شود و همین امر شبهاتی را ایجاد کرده است.

درمانی برای پیری

این شیوه درمان با کرم های ضد پیری تفاوت دارد، زیرا در این شیوه بنیان هستی انسان یعنی ژن ها هستند که مورد هدف قرار می گیرند. این شیوه بخشی از ژن موسوم به تلومر را هدف قرار داده است و قصد دارد از کوتاه شدن آن جلوگیری کند. به مرو که انسان پیر می شود و تقسیم سلول انجام می گردد، تلومرها کوتاه تر می‌شوند.

از منظر تئوریک اگر تلومرهای کوتاه شده را بازسازی کنیم فرایند پیری معکوس می شود. این ایده البته جدید نیست. در واقع تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است که با استفاده از ژن درمانی می توان تلومرهای کوتاه را بلند کرد و با این کار روند پیری را معکوس نمود. این اقدام بر روی حیوانات انجام شد، اما در مورد انسان هم مصداق دارد.

شرکت یاد شده قصد دارد تا به سلول های بدن انسان کمک کند تا تلومرها را بازسازی کنند و این اقدام با فعال کردن ژنی به نام  TERT صورت می گیرد. این ژن به صورت طبیعی خاموش است. فعال کردن این ژن می تواند مانع از کوتاه شدن تلومرها شده و حتی منجر به بلند شدن آنها نیز بشود.

قرار است از این شیوه ژن درمانی ضد پیری، ماه دیگر بر روی یک فرد 79 ساله استفاده شود. در ادامه نیز 4 داوطلب دیگر که هر یک 45 سال سن دارند به این روند آزمایشی خواهند پیوست. کمپانی تاکید دارد که این شیوه ایمن بوده و عوارض جانبی در بر نخواهد داشت.

متخصصان در چند بعد نگرانند که این متد درمانی مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از یک سو عدم نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا بر این آزمایشات شبهات و بی اعتمادی بسیاری ایجاد کرده است. این شرکت موفق به یافتن راهی شده تا خود را از زیر نظارت این سازمان خارج کند.

گویا 1 میلیون دلار دریافتی هم مقاومت هایی را ایجاد کرده و علاقمندان را به این نتیجه رسانده که این شیوه درمانی بسیار هزینه بر خواهد بود. برخی از بدبین های عرصه پزشکی نیز عقیده دارند که حتی اگر این شیوه ژن درمانی آسیبی هم به بیماران وارد نکند، این احتمال وجود دارد که در نهایت هیچ عملکردی هم نداشته باشد.

برخی دیگر معتقدند هیچ ارتباطی بین طول تلومر و پیری وجود ندارد. آنان تاکید دارند که طول تلومر تنها در ارتباط با کاهش امکان بروز بیماری عروقی است و تاثیری بر معکوس کردن پیری و یا پیشگیری از سرطان ندارد. تطویل تلومر می تواند زندگی انسان را به مخاطره بیندازد و حتی بستر ساز ابتلا به سرطان شود.

به هر حال داوطلبان قبل از پرداختن یک میلیون دلار یاد شده و قبل از خوشحالی برای یافتن جوانی مجدد، بهتر است نگاهی هم به ابهامات و خطرات این شیوه ضد پیری بیندازند و با احتیاط بیشتری تن به ژن درمانی دهند.