کافئین

کافئین در برابر آسیب رژیم غذایی ضعیف از انسان محافظت می کند  

بسیاری از انسان ها دارای رژیم های غذایی ناسالم سرشار از قند و چربی هستند. با مصرف کافئین می توان آسیب های ناشی از این رژیم های ناسالم و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و چاقی را کاهش داد.

اگر از رژیم غذایی ناسالم سرشار از چربی و قند برخوردارید، می توانید با مصرف کافئین بخش زیادی از مضرات این رژیم را کاهش دهید و از ابتلا به برخی بیماری های خطرناک جلوگیری نمایید.

مصرف رژیم غذایی پر قند و چربی یک عامل خطرناک شناخته شده برای بروز تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله چاقی و دیابت نوع 2 است. یک مطالعه جدید از دانشگاه ایلینویز نشان داده است که مصرف کافئین از قهوه، چای و منابع دیگر ممکن است به محافظت در برابر برخی از عومل خطر ساز که اغلب ناشی از عادت های غذایی ضعیف است کمک کند. مزایای مشابهی نیز با مصرف کافئین مصنوعی همراه بود.

محققان برای موش های صحرایی آزمایشگاهی رژیم غذایی تجویز کردند که شامل 45 درصد کربوهیدرات، 40 درصد چربی و 15 درصد پروتئین می شد. همچنین، به موش ها کافئین معادل مقداری که انسان از نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز دریافت می کرد، داده شد. کافئین یاد شده از قهوه و یا چای گیاهی موسوم به «میت تی» گرفته شده بود. همچنین در این تحقیق از  کافئین مصنوعی نیز استفاده شد.

کافئین و کاهش توده چربی

در جریان این پژوهش موش ها به دو گروه تقسیم شدند و به گروهی از موشها کافیین و میت تی دارای کافیین خورانده شد و در نهایت مشخص گردید که این گروه که به مانند گروه دوم دارای رژیم غذایی پر چربی و قندی همسانی بود تا ۲۲ درصد چربی کمتری در بدن خود تجمیع کرده بودند.

گروه دوم از موشها نیز که دارای همان رژیم غذایی بودند و به آنها چای و قهوه داده نشد، فواید مشابه با موش های برخوردار از کافئین را تجربه نکردند. بعد از گذشت چهار هفته، موش های برخوردار از کافئین با وجود خوردن همان رژیم غذایی پرچرب و پر قند، 22 درصد چربی بدن کمتر و 16 درصد وزن کمتر را تجربه کردند.

محققان خاطرنشان کردند این دو گروه از موش ها پس از مصرف ترکیبات یاد شده دستخوش تفاوت های چشمگیری شدند. محققان نتیجه می گیرند که کافئین و میت تی بطور بالقوه ضد چاقی هستند و به افراد کمک می کنند تا از افزایش وزن و مشکلات متابولیکی ناشی از چاقی جلوگیری شود.

با توجه به یافته ها  فوق، میت تی و کافئین را می توان از عوامل ضد چاقی در نظر گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که میت تی و کافئین را می توان به عنوان راهکارهای بالقوه برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی و همچنین اختلالات متابولیکی متعاقب آن در انسان به حساب آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. کاکائو بهترین منبع کافئینه

  2. کافئین هم انقد گرونه ک دیگه نمیشه خریدش

  3. من کافئین میخورم معدم پرد میکیره و اختلالات خوابی برام ایجاد مبشه

  4. ینی باعث میشه کالری بیشتری بسوزه تقریبا هم با عقل جور در میان چون میگن قبل از ورزش قهوه بخوردید انژی بیشتر میشه و در نهایت سوخت و ساز بالاتر میره