ربات زنده

اولین ربات زنده جهان با استفاده از سلول‌های قورباغه ساخته شد (گجت تی وی)

دانشمندان دانشگاه ورمونت و تافتس در آمریکا موفق به ساخت اولین ربات زنده جهان با استفاده از سلول‌های قورباغه شدند. در ادامه با این بافت زنده رباتیک آشنا می‌شویم.

هفته گذشته اولین ربات زنده جهان با استفاده از سلول‌های بنیادی قورباغه ساخته شد. گروهی از محققان دانشگاه ورمونت و تافتس در آمریکا موفق شدند برای اولین بار ربات های زنده‌ای را تولید کنند که قابلیت برنامه‌ریزی رفتار آنها وجود دارد و می‌توان در آینده با پیشرفت این ربات‌ها، از آنها برای تزریق هوشمند دارو، پاکسازی آلودگی‌های سمی و درمان بیماری‌هایی مانند سرطان استفاده کرد.

محققان در این پژوهش از سلول‌های زنده پوست و قلب نطفه قورباغه پنجه دار آفریقایی استفاده کردند و کاربری آنها را تغییر دادند و به شکل زنده جدیدی درآوردند. این سلول‌های زنده رباتیک با نام زنوبات (Xenobot) معرفی شده‌اند و اندازه آنها حدود 1 میلی‌متر است. یکی از دانشمندان دانشگاه ورمونت که در این پژوهش همکاری کرده، می‌گوید زنوبات‌ها ربات معمولی یا گونه شناخته شده‌ای از حیوانات نیستند، بلکه ماشین‌های زنده جدید و کلاس جدیدی از مصنوعات هستند که قابلیت برنامه‌ریزی دارند. این ربات زنده می‌تواند به سمت هدف حرکت کند، داروها را به محل خاصی از بدن بیمار تحویل دهد و پس از بریده شدن نیز خود را ترمیم کند.

البته نمونه اولیه زنوبات‌ها برای کارهای ساده‌ای مانند حرکت کردن طراحی شده‌اند و فعلا مغز ندارند و پیش‌بینی می‌شود در آینده این تکنولوژی به تکامل برسد. با این حال این کشف بزرگ باعث پیشرفت در علوم زیست‌شناسی و رباتیک می‌شود. در ادامه با یک ویدیو، با کشف جدید دانشمندان یعنی زنوبات‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

ویدیوی معرفی اولین ربات زنده جهان

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*