ساخت ربات

ساخت ربات 18 متری گوندام در ژاپن

ژاپن شهرت زیادی در الهام گرفتن از شخصیت‌های موجود در انیمیشن‌ها دارد. ژاپنی‌ها به‌تازگی در ساخت ربات 18 متری از یک انیمیشن الگو برداری کرده‌اند.

ژاپن در پی تولید رباتی با الهام از انیمیشن Gundam Yoshiyuki Tomino است. این ربات که قرار است 18 متر طول داشته باشد، پروژه مهندسی بسیار بزرگی در نوع خود به حساب می‌آید و چالش‌های بسیاری در پی داشته است.

ظاهرا این ربات توانایی راه رفتن و به حرکت درآوردن اجزای بدن خود را دارد و پیشرفته‌ترین ربات در این اندازه است که تا کنون ساخته شده. البته شاید راه رفتن در احاطه داربست‌ها و 25 تن وزن، کمی اغراق آمیز باشید. احتمالا این ربات تنها بتواند کمی پاهایش را حرکت دهد یا آن‌ها را به زمین به کوبد.  البته همین مقدار توانایی نیز بسیار جالب توجه است و بازدیدکنندگان بسیاری برای این ربات غول پیکر به دنبال خواهد داشت.

این ربات از نام یک پویا نمایی محبوب در کشور ژاپن استفاده می‌کند که اولین بار در سال 1979 پخش شد و تاثیر زیادی در فرهنگ مردم ژاپن گذاشت. تا کنون بالغ بر 50 سریال و فیلم تلویزیون در رابطه با این ربات‌های عظیم جثه ساخته شده است که تحت تاثیر فرهنگ سامورایی‌ها بوده‌اند. حتی انیمیشن تبدیل شوندگان نیز از این برنامه ژاپنی الهام گرفته شده است. Gundam Yokohama شرکت تولیدکننده این ربات است و طراحی این پروژه عظیم بر عهده ماساکی کاوهارا بوده است.

شرکت Gundam در حال حاضر در جایگاه چهاردهمین رسانه پر درآمد در طول تاریخ است. مردم ژاپن به حدی عاشق این ربات‌ها بزرگ و مجموعه تلویزیونی آن هستند که مجسمه‌های مینیاتوری آن‌ها در سال 2015 با فروش نیم میلیاردی همراه بوده است.

ساخت رباتروند ساخت ربات ژاپنی‌ها با یک داربست قابل حرکت همراه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که امکان ساخت رباتی با این ابعاد و ایجاد توانایی حرکت و قدم زدن برای آن، با مشکلاتی در تامین مواد و فناوری‌های لازم مواجه است.

هر دست این ربات بسیار بزرگ، 2 متر طول دارد و انگشتان هر دست مفصل داشته و قابلیت حرکت دارند. این ربات همچنین مچ دست قابل چرخش و شانه و آرنج متحرک دارد. میزان وزن هر دست که موتور‌ها، سیم‌های و بدنه را شامل می‌شود، باید کم‌تر از 200 کیلوگرم باشد تا موتورها بدون مشکل کار کنند.

ربات یاد شده سیستم عامل ربات منبع باز (ROS) مخصوص خودش را دارد و برای آن نرم افزار شبیه سازی ساخته می‌شود. گروه توسعه دهندگان مشغول تولید نسخه تکمیل شده آن به صورت مجازی هستند که برنامه نویسان علاقه‌مند می‌توانند با آن بازی کنند و فعالیت‌های مورد نظر خود را روی آن پیاده کنند که بازنگری موتورها، چرخ دنده‌ها و حسگرهای مورد استفاده در ربات نسخه واقعی را در بر می‌گیرد.

تولید این ربات به منظور استفاده به عنوان یک جاذبه عمومی در بندر یوکوهاما است. طراحی و ساخت این ربات هنوز به صورت کامل انجام نشده است و رونمایی از آن در اکتبر 2020 بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ربات حداکثر تا 3 اکتبر 2021 قابل مشاهده توسط عموم خواهد بود. چگونگی سرنوشت این ربات پس از این تاریخ، اعلام نشده است.