رشد یک شاخ اژدها 14 سانتی‌متری بر روی کمر مردی پنجاه ‌ساله!

رشد یک شاخ اژدها 14 سانتی‌متری بر روی کمر مردی پنجاه ‌ساله!

در یکی از عجیب‌ترین موارد پزشکی که تاکنون مشاهده شده، پزشکان متوجه رشد یک ضایعه شبیه به شاخ اژدها بر روی کمر مردی پنجاه ساله از بریتانیا شده‌اند؛ در ادامه با ما همراه باشید.

به تازگی پزشکان خبر از جراحی بر روی مردی را داده‌اند که یک شاخ اژدها به طول 14 سانتی‌متر بر روی کمر او رشد کرده بود. این ضایعه قابل‌توجه که از پوست خشک و سخت شده‌ای به رنگ زرد و قهوه‌ای ایجاد شده بود، ظاهری عجیب و ترسناک داشت و توجه‌های زیادی را در دنیای پزشکی به خود جلب کرد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا جزئیات این پرونده عجیب پزشکی را بررسی کنیم.

لازم به ذکر است که مطالب و تصاویر آماده شده در این رابطه ممکن است برای همه مناسب نباشد!

رشد شاخ اژدها بر روی کمر انسان

جزئیات این مورد عجیب و غیرمعمول پزشکی، دسامبر 2019 در ژورنال “BMJ Case Reports” منتشر شد؛ پزشکان گزارش کرده‌اند که این شاخ اژدها بزرگ سال‌ها پیش به صورت یک تکه پوست سخت و سفت بر روی کمر مردی پنجاه ساله ظاهر شد و در زمانی که جراحان آن را جدا کردند، طول این ضایعه به 14 سانتی‌متر رسیده بود.

رشد یک شاخ اژدها 14 سانتی‌متری بر روی کمر مردی پنجاه ‌ساله!

گزارش شده که در طول مدت سه سال، تکه پوست خشک شده به حدی رشد کرده که ضخامت آن به 6 سانتی‌متر رسیده و ظاهر عجیب و پیچ‌خورده آن به شکل یک شاخ اژدها در آمده است.

بر اساس مطالب وب‌سایت “DermNet NZ” که در حوزه امراض پوستی فعالیت دارد، شاخ‌های مخروطی پوستی همانند آنچه بر روی پشت این شخص رشد کرده بود، معمولا در سنین 60 تا 70 سال ظاهر می‌شوند. این ضایعات پوستی از جنس کراتین فشرده بوده و عموما در قسمت‌هایی از بدن مثل سر، گوش‌ها، پنجه دست‌ها و آرنج که بیشتر در معرض آفتاب هستند، رشد می‌کنند.

شاخ‌های پوستی معمولا کوچک هستند، اما در موارد نادر پیش می‌آید که این ضایعات بسیار بزرگ شوند؛ یکی از عجیب‌ترین موارد رشد شاخ اژدها بر روی پوست متعلق زنی 70 ساله بود که طول آن 20 سانتی‌متر اندازه‌گیری شد. این شاخ کراتینی به عنوان یادگاری در دهه چهل میلادی به موزه‌ای در فیلادلفیای آمریکا اهدا شد.

در همین موزه ماکتی از یک شاخ پوستی دیگر با طول 25 سانتی‌متر وجود دارد که به قرن نوزدهم میلادی مربوط است. این شاخ متعلق به زنی فرانسوی به نام مادام دیمانچ (Madame Dimanche) بود و در حال حاضر مدل مومی آن برای نمایش عموم گذاشته شده است.

ارتباط شاخ انسانی با سرطان

اغلب موارد رشد شاخ بر روی بدن انسان به سرطان پوست مربوط می‌شود که گفته شده 16 درصد این موارد، سرطان بدخیم هستند. در مورد اخیر رشد شاخ اژدها بر روی کمر مرد میان‌سال هم جراحان پس از بریدن شاخ و پوشاندن محل زخم با پوستی از قسمت ران پای شخص، ضایعه را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که این ضایعه پوستی مربوط به نوع خاصی از سرطان بوده است.

شخص مورد نظر سابقه خانوادگی سرطان پوست نداشت و برخلاف آنچه تصور می‌شد، بیش از اندازه هم در معرض نور خورشید قرار نگرفته بود. با این وجود گفته شده که بیمار به سیگار اعتیاد داشته که این موضوع باعث بالا رفتن شانس ابتلا به سرطان بدخیم در او شده است.

رشد یک شاخ اژدها 14 سانتی‌متری بر روی کمر مردی پنجاه ‌ساله!

نویسندگان مقاله این مورد پزشکی اظهار کرده‌اند که رسیدن سایز این شاخ اژدها به حالت کنونی‌اش به خاطر بی‌توجهی بیمار به ضایعه پوستی بوده و با اینکه شخص در محیطی پیشرفته زندگی می‌کرده و دسترسی کافی به امکانات درمانی داشته، سهل‌انگاری او باعث رسیدن اوضاع به حالت کنونی شده است.

جراحی این مورد در بریتانیا انجام شده است؛ پزشکان می‌گویند که چنین مواردی نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های فراوان برای آگاهی‌رسانی در مورد سرطان پوست، سهل‌انگاری برخی افراد در مورد ضایعات پوستی می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.