تلاش‌های میلیاردر روسی برای پیدا کردن رد موجودات فضایی بی‌نتیجه ماند!

تلاش‌های میلیاردر روسی برای پیدا کردن رد موجودات فضایی بی‌نتیجه ماند!

رد موجودات فضایی و نشانه‌ای از حیات فرازمینی در هیچ یک از 1300 ستاره اطراف سیاره زمین وجود ندارد؛ اخیرا خبر رسیده که تحقیقاتی که توسط یک میلیاردر روسی تامین مالی شده بود، نتایج ناامید کننده‌ای را به همراه داشت.

یک میلیاردر روسی مدتی پیش در تلاش برای پیدا کردن رد موجودات فضایی در اطراف زمین، مبلغ قابل‌توجهی را به تحقیقات ستی (SETI) یا همان جستجوی هوش فرازمینی اهدا کرد؛ با این وجود، به تازگی اعلام شده که نتایج این پژوهش‌ها به نتیجه قابل قبولی نرسیده و هنوز خبری از نشانه‌های آدم فضایی‌های پیشرفته در منظومه‌های اطراف ما وجود ندارد؛ با ما همراه باشید.

جستجو برای پیدا کردن رد موجودات فضایی

گفته شده که تلاش اخیر دانشمندان پروژه ستی، گسترده‌ترین تلاش آن‌ها در طول تاریخ اکتشافات ستاره شناسی بوده و در جریان این تحقیقات، 1327 ستاره موجود در اطراف زمین در جستجوی نشانه‌ای از تکنولوژی فضایی و تمدن‌های فرازمینی مورد بررسی قرار گرفتند.

دنی پرایس (Danny Price)، اختر فیزیکدانی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا که سرپرستی مقاله منتشر شده در ژورنال “The Astrophysical Journal” در این رابطه را بر عهده داشته، گفته است که در فضای دور و بر ما هیچ تمدن فرازمینی پیشرفته‌ای وجود ندارد.

تلاش‌های میلیاردر روسی برای پیدا کردن رد موجودات فضایی بی‌نتیجه ماند!

پرایس اظهار کرده که پیدا نشدن رد موجودات فضایی پیشرفته‌ای که مشتاق ارتباط‌گیری با انسان‌ها هستند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دانشمند معتقد است که احتمال مخفی شدن سیگنال‌های فرازمینی در میان امواج رادیویی ساخته دست بشر وجود دارد و از طرف دیگر، شاید فرکانس‌های مورد نظر دانشمندان در جستجوی رد موجودات فضایی اشتباه بوده باشد.

تحقیقات تیم پرایس در قالب پروژه “Breakthrough Listen” انجام شد؛ این پروژه 10 ساله توسط یوری میلنر (Yuri Milner)، میلیاردر روسی تامین مالی شده بود و با بودجه 100 میلیون دلاری، تلاشی برای پیدا کردن نشانه‌هایی از تکنولوژی بیگانه در منظومه‌های همسایه ما بود.

همانطور که انتظار می‌رود، اگر یک تمدن فرازمینی در اطراف ما وجود داشته باشد، نشانه‌های تکنولوژیکی این تمدن باید تا حدی توسط ما قابل‌ردیابی باشند و پروژه میلنر هم از سال 2015 پیدا کردن این نشانه‌ها را هدف خود قرار داده بود. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نظر دانشمندان، دو تلسکوپ از قوی‌ترین تلسکوپ‌های جهان مورد استفاده قرار گرفت؛ تلسکوپ گرین بنک (Green Bank) در ویرجینیای غربی و تلسکوپ پارکس (Parkes Telescope) در استرالیا.

تلاش‌های میلیاردر روسی برای پیدا کردن رد موجودات فضایی بی‌نتیجه ماند!

تلسکوپ گرین بنک

در آخرین تحقیقات انجام شده، پرایس و همکارانش در فاصله 160 سال نوری اطراف زمین، مقدار یک میلیون گیگابایت اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از هزار ستاره را آنالیز کردند. داده‌های مورد نظر به دو شکل امواج رادیویی و امواج مرئی بود و در حالی که چند سیگنال جالب‌توجه در جریان تحقیقات کشف شد، تحقیقات بیشتر در مورد هرکدام از این سیگنال‌ها نشان داد که منشا تمامی آن‌ها به تجهیزات انسانی مربوط می‌شود.

محققان قصد دارند تا اطلاعات مورد استفاده در تحقیقات خود را در دسترس عموم قرار دهند؛ جیسون رایت (Jason Wright)، یک اختر فیزیکدان از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید که چنین اقدامی در تاریخ تحقیقات ستی بی‌سابقه است و هرکس که به درستی نتایج به دست آمده توسط دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا شک دارد، می‌تواند خود داده‌های مورد نظر را آنالیز کند و نتایج به دست آمده را در اختیار عموم قرار دهد.

رایت که خود در تحقیقات انجام شده نقشی نداشته، می‌گوید که تمامی آنالیزهای تاریخ پروژه‌های ستی تا به امروز، به اندازه یک وان حمام پر از آب، در مقایسه با تمامی اقیانوس‌های زمین بوده است. با این وجود پروژه‌ای که توسط پرایس و همکارانش انجام شد این حجم از آنالیزها را دو برابر می‌کند و در عین حال به ما نشان می‌دهد که چه حجم غیرقابل‌تصوری از تحقیقات ستی هنوز عملی نشده‌اند.

پرایس ابراز امیدواری کرده که در آینده تیم او و دانشمندان دیگر جهان،‌ مقدار بیشتری از فضای اطراف زمین را برای پیدا کردن رد موجودات فضایی زیر و رو خواهند کرد. این اختر فیزیکدان قصد دارد تا در قدم‌های بعدی از آرایه 64 تلسکوپی “MeerKAT” در آفریقای جنوبی استفاده کند تا چیزی بیش از یک میلیون ستاره اطراف زمین را در جستجوی نشانه‌های تمدن فرازمینی، مورد بررسی قرار دهد. پرایس در این رابطه می‌گوید که پیدا کردن سیگنال موجودات فضایی در چنین پژوهش‌هایی می‌تواند دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به کلی تغییر دهد.