ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20

حجم ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20 اولترا چقدر است؟

با توجه به اضافه شدن توانایی فیلمبرداری با وضوح 8K‌ در جدیدترین پرچمداران سامسونگ، حال این سوال پیش می‌آید که حجم ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20 اولترا چقدر است؟

اگرچه به لطف استفاده از سنسورهای دوربین موبایل جدید به همراه تراشه اسنپدراگون 865 امکان فیلمبرداری 8K به بیشتر پرچمداران اندرویدی سال جاری افزوده خواهد شد، اما سامسونگ گلکسی اس 20، گلکسی اس 20 اولترا و گلکسی اس 20 پلاس اولین گوشی‌های دارای این قابلیت هستند که زودتر از بقیه به دست کاربران می‌رسند. برای دست پیدا کردن به دیدی کلی درباره این رزولوشن، به مقایسه اندازه فایل ویدیوی 8K و 4K در دوربین Galaxy S20 Ultra می‌پردازیم.

ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20 اولترا

رزولوشن 4K به شدت به محبوبیت دست پیدا کرده و کیفیت محتواهای ویدیویی دارای این رزولوشن در مقایسه با ویدیوهای فول اچ‌دی بسیار بیشتر است. حال 8K پیشرفتی بزرگ در مقایسه با 4K محسوب می‌شود. در سال 2020 قادر به فیلمبرداری در این وضوح با گوشی هوشمند خود خواهیم بود. این در حالی است که اکنون دوربین‌‌های دیجیتال محدود و بسیار گران قیمتی این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهند.

نکته منفی درباره رزولوشن فیلمبرداری جدید، عدم پا به پا شدن برخی قطعات سخت افزاری با آن است. به عنوان نمونه تراشه‌های کنونی حتی اسنپدراگون 865، از نرخ‌های فریمی بالا در رزولوشن به 8K پشتیبانی نکرده و از آن مهمتر، نمایشگر موبایلی با این وضوح تصویر وجود ندارد. به همین دلیل با وجود قابلیت فیلمبرداری 8K برای تماشای کیفیت واقعی باید محتوا را روی یک مانیتور یا تلویزیون دارای این رزولوشن پخش کنید. یکی دیگر از محدودیت‌ها، عدم توانایی برای ضبط ویدیو به صورت مستمر در بیشینه وضوح تصویر است، چرا که به شدت دمای دستگاه را افزایش می‌دهد.

ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20

با توجه به محدودیت‌های بالا، مقایسه فیلم‌های با رزولوشن 8K و 4K چندان معنی پیدا نمی‌کند، چرا که تعداد بسیار کمی از کاربران نمایشگری با پشتیبانی از وضوح بالاتر را در اختیار دارند. در هر صورت، اولین ویدیوی 8K ضبط شده با تراشه اسنپدراگون 865 منتشر شد.

مقایسه اندازه فایل ویدیوی 8K و 4K نشان می‌دهد 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای فیلمبرداری مستمر در رزولوشن بالاتر مناسب نیست! پیش از این، رزولوشن 4K حین فیلمبرداری را بلعنده حافظه خطاب می‌کردیم. وضعیت در 8K به شدت وخیم‌تر شده است!

در این مقایسه، سه ویدیوی کوتاه 30 دقیقه‌ای در سه رزولوشن 8K و همچنین 4K و Full HD ضبط شد. با توجه به تاثیرگذاری نوع صحنه روی اندازه فایل به خاطر تفاوت در داده‌ جمع‌آوری شده از محیط، هر سه ویدیو در شرایطی یکسانی گرفته شد. گفتنی است گوشی روی سه پایه قرار داشت تا عوامل تاثیرگذار روی اندازه فایل به حداقل برسد.

در نظر داشته باشید فرمت ویدیوهای 8K دوربین سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا HEVC یا همان H.265 است. در این فرمت، میزان فشرده‌سازی تقریبا بالا است و سبب کاهش حجم فایل بیشتر از بقیه فرمت‌های ویدیویی می‌شود. با این حال پشتیبانی از آن ضعیف‌تر از بقیه فرمت‌ها بوده و ممکن است حین تلاش برای اجرای ویدیو در نرم افزارهای مختلف همچون اپلیکیشن‌های ویرایش و تدوین با مشکل رو به رو شوید.

ویدیوهای 8K در گلکسی اس 20

روز به روز پشتیبانی از H.265 به پلتفرم‌های بیشتری افزوده می‌شود، اما فرمت یاد شده هنوز همه گیر نشده است. H.265 جایگزین H.264 بوده و انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک، همانند H.264 به محبوبیت زیادی دست پیدا کند و پشتیبانی آن به همه پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها افزوده شود.

مقایسه اندازه فایل ویدیوی 8K و 4K با Full HD

  • اندازه فایل Full HD 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فرمت H.264 برابر 52.2 مگابایت
  • اندازه فایل 4K UHD با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فرمت H.264 برابر 138.68 مگابایت
  • اندازه فایل 8K UHD با نرخ 24 فریم بر ثانیه و فرمت H.265 برابر 302.87 مگابایت

با افزایش زمان فیلمبرداری و نرخ فریمی نتایج زیر حاصل شد. نرخ فریمی فقط در دو رزولوشن پایین‌تر قابل افزایش است.

  • اندازه فایل Full HD 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فرمت H.264 برابر 232.06 مگابایت
  • اندازه فایل 4K UHD با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فرمت H.264 برابر 752.25 مگابایت
  • اندازه فایل 8K UHD با نرخ 24 فریم بر ثانیه و فرمت H.265 برابر 885.92 مگابایت

با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که از نظر نرخ فریمی و مخصوصا پخش روی نمایشگرهای 4K دارید، استفاده از رزولوشن 4K منطقی‌تر به نظر می‌رسد. از طرفی حین استفاده از این وضوح، فرمت H.264 بوده فایل ویدیویی راحت‌تر در نرم افزارها و پخش‌کننده مختلف اجرا می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*