ماسک‌های تنفسی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس مفید نیستند!

برای پیشگیری از بیماری کروناویروس نیازی به ماسک تنفسی نیست!

پیشگیری از بیماری کروناویروس جدید، با ماسک‌های تنفسی امکان‌پذیر نیست؛ این موضوع توییتی بوده که یکی از آژانس‌های رسمی بهداشتی دولت آمریکا به تازگی در مورد بیماری کووید 19 (COVID-19) و اصرار عموم مردم به خرید ماسک‌های بهداشتی، منتشر کرده است.

دفتر جراح کل ایالات متحده (Surgeon General)، مجموعه‌ای رسمی در آمریکاست که به عنوان سخنگوی دولت کشور در مسائل بهداشتی عمل می‌کند؛ به تازگی توییتی از طرف این آژانس منتشر شده که از مردم می‌خواهد تا به دنبال خرید ماسک‌های تنفسی نباشند و به این موضوع توجه داشته باشند که ماسک‌ها بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس جدید کارایی چندانی ندارند.

پیشگیری از بیماری کروناویروس با ماسک‌های تنفسی

از زمان شیوع بیماری کووید 19 (COVID-19) که عموم مردم آن را با نام کرونا می‌شناسند، بیش از 3 هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به بیماری از دست داده‌اند و حداقل 90 هزار نفر در سراسر دنیا آلوده به ویروس مورد نظر شده‌اند. در همین رابطه، از آنجایی که کووید 19 یک بیماری دستگاه تنفسی به شمار می‌رود و یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال آن از طریق ذرات تنفسی مثل آب دهان یا مخاط بوده، ماسک‌های بهداشتی گوناگون به عنوان یکی از وسایل مقابله با کرونا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این اتفاق باعث شده که حجم بی‌سابقه‌ای از مردم در کشورهای مختلف ازجمله ایران، به دنبال تهیه ماسک‌های تنفسی باشند و نوعی بحران کمبود چنین ماسک‌هایی به وجود بیاید.

به همین دلیل دفتر جراح کل آمریکا اخیرا در یک توییت آن چیزی که بسیاری از متخصصان و کارشناسان بهداشتی، قبلا گفته‌اند را مجددا تکرار کرده است؛ در این توییت گفته شده که ماسک‌های تنفسی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس مناسب نیستند و هجوم مردم برای تهیه آن‌ها تنها باعث می‌شود که مراکز درمانی و درمانگرانی که نیازمند استفاده از این وسایل در محیط‌های پزشکی هستند، با کمبود وسایل روبه‌رو شوند.

ماسک‌های تنفسی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس مفید نیستند!

از زمان شیوع در اواخر سال گذشته میلادی، بیماری کووید 19 به بسیاری از کشور جهان منتقل شده و نگرانی‌های زیادی در این رابطه به وجود آمده است؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) از مدتی پیش اعلام کرده بود که ماسک‌های بهداشتی باید توسط کسانی که از قبل به ویروس آلوده شده‌اند، استفاده شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

با این وجود CDC توصیه نکرده که افراد سالم از ماسک‌های صورت استفاده کنند و به جای نگرانی در مورد چنین وسایلی بهتر است که افراد به طور مرتب دست‌های خود را بشویند و از تماس دست‌ها با بینی، دهان و چشم‌ها خودداری کنند.

بر اساس آمار موجود، بیماری کرونا در آمریکا جان 6 نفر را گرفته و در کالیفرنیا، واشینگتن و اورگان به صورت نسبتا گسترده پخش شده است؛ این احتمال مطرح شده که در روزهای آینده ایالت نیویورک هم به چنین وضعیتی برسد.

در اکثر موارد ابتلا به ویروس کرونا جدید افراد علائم خفیفی شبیه به سرماخوردگی را تجربه می‌کنند، اما اگر بیمار مشکلات سلامتی دیگری مثل دیابت و مشکلات قلبی داشته باشد و همچنین اگر فرد مبتلا مسن باشد، احتمال شدیدتر شدن علائم و حتی مرگ هم وجود دارد.

از آنجایی که هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با کووید 19 ساخته نشده و داروهای تحت آزمایش هنوز به مرحله استفاده عمومی نرسیده‌اند، مرکز کنترل بیماری‌ها بهترین راه پیشگیری از بیماری کروناویروس را رعایت مسائل بهداشتی و محدود کردن ارتباط با افراد بیمار اعلام کرده است. گفته شده که اشخاص دارای علائم ویروس کرونا باید در منزل خود باقی بمانند و از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

ماسک‌های تنفسی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس مفید نیستند!

تنها در مواردی که علائم بیماری شدید شدند و نشانه‌ای از بهبودی دیده نشد، فرد آلوده باید با هماهنگی قبلی خود را به مراکز درمانی برساند. از طرف دیگر، علاوه بر شستشوی مکرر دست‌ها، سطوحی مثل دستگیره‌های در که توسط افراد مختلف لمس می‌شوند، باید مرتبا تمیز شوند. همچنین اگر آب و صابون که به عنوان بهترین روش از بین بردن آلودگی معرفی شده‌اند، در دسترس نبود، افراد می‌توانند از ژل‌های آنتی باکتریال و مواد ضدعفونی‌کننده به عنوان گزینه دوم استفاده کنند.

کارشناسان بهداشتی نگرانی‌های خود در مورد احتمال کم بود تجهیزات بهداشتی مثل ماسک‌های صورت را ابراز کرده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌های آمریکا و سایر کشورهای جهان هم ماسک‌های موجود خود را به طور کامل فروخته‌اند و این نگرانی به وجود آمده که در صورت کمبود ماسک، کادر بیمارستان‌ها و مراکزی که در خط مقدم مقابله و پیشگیری از بیماری کروناویروس هستند، در معرض خطر قرار خواهند گرفت و وسایل لازم برای محافظت از آن‌ها در هنگام مراقبت از بیماران کرونا وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل دفتر جراح کل آمریکا و سایر آژانس‌های بهداشتی جهانی تاکید می‌کنند که ماسک‌های بهداشتی امکان پیشگیری از کرونا را به وجود نمی‌آورند و افراد سالم در شرایط عادی نیازی به استفاده از این ماسک‌ها ندارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ماسک معمولی تاثیری درپیشگیری ندارد اما ماسک N95 فیلتردار موثر هست

  2. اگه هر فردی چه بیمار و چه غیر بیمار ماسک بزنه تعداد افراد مبتلا کاهش پیدا می کند.

  3. همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک بر روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط پخش می‌شوند. افراد بعدا با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر روی سطح اشیاء با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.