ویروس کرونا جدید

ویروس کرونا جدید ممکن است تا ابد به عنوان یک بیماری فصلی باقی بماند

محققان فکر می‌کنند که احتمالا ویروس کرونا جدید به یک بخش همیشگی از رپرتوار ویروس تنفسی انسان تبدیل خواهد شد و تا ابد به عنوان یک بیماری فصلی باقی می‌ماند.

حدود دو ماه از زمان شیوع ویروس کرونا جدید می‌گذرد و این ویروس توانسته افراد زیادی را در کشورهای مختلف جهان درگیر کند. حال دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که شاید هیچ موقع شاهد ریشه‌کن شدن کامل این بیماری نباشیم. امش ادالجا، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز سلامت جانز هاپکینز، در این رابطه می‌گوید: «این اتفاق برای مدتی با ما خواهد بود و یک بیماری همه‌گیر در بین جمعیت‌های انسانی است که قرار هم نیست بدون واکسن از بین برود.»

ویروس کرونا جدید باعث ایجاد بیماری به نام کووید 19 می‌‌شود که با علائم تب، سرفه و گاهی اوقات عفونت شدید ریه بروز می‌کند. طبق آمارهای منتشرشده، حداقل 2800 نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 83 هزار نفر نیز مبتلا شده‌اند که در مرکز شیوع بیماری، چین، بیشترین تعداد مبتلایان گزارش شده است.

رئیس جمهور چین و آمریکا هر دو در رابطه با تمام شدن فصل زمستان و شروع قریب‌الوقوع هوای بهاری ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، چرا که گرمای هوا می‌تواند مانع از شیوع کروناویروس به روشی مشابه آنفولانزای فصلی شود. امش ادالجا می‌گوید که ممکن است به همین صورت باشد و احتمالا شاهد کاهش شدت انتقال بیماری خواهیم بود، به این ترتیب دانشمندان شاید بتوانند تا قبل از شیوع دوباره بیماری به واکسن آن دست پیدا کنند. اما این بدان معنا نیست که ویروس کرونا جدید از بین خواهد رفت.

اگر کروناویروس جدید نیز شبیه به بیماری‌هایی مانند آنفولانزای فصلی در نوسان باشد، می‌تواند در تابستان عقب‌نشینی کرده و هر سال دوباره در پاییز و زمستان شیوع پیدا کند. ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت، به خبرگزاری سی‌ان‌ان می‌گوید: «می‌دانیم که گرچه ویروس‌های تنفسی تا حد زیادی فصلی هستند، اما منحصرا اینطور نیستند. برخی‌ها شاید امیدوار باشند که با گرم شدن هوا شاهد فروکش کردن این ویروس باشیم، اما نمی‌توانیم از این امر اطمینان داشته باشیم.»

کروناویروس

ویروس‌های تنفسی فصلی هستند، زیرا هوای سرد باعث می‌شود تا یک پوشش ژل مانند ذرات ویروس را که در هوا هستند، دربرگیرد. پوشش سلولی محکم‌تر به ویروس‌ها اجازه می‌دهد تا به اندازه کافی در هوا زنده بمانند که بتوانند از یک شخص به شخص دیگر انتقال پیدا کنند. مثلا ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بیشتر زنده می‌ماند و احتمال انتقال آن بیشتر است.

اما مطمئنا نیمکره شمالی و جنوبی همزمان فصول مختلف را تجربه نمی‌کنند. بنابراین هنگامی که چین و ایالات متحده آمریکا هوای گرم‌تری دارند، کشورهای آمریکای جنوبی و اقیانوسیه وارد فصل زمستان می‌شوند. به علاوه، برخی کشورها تغییرات فصلی چشمگیری را به هیچ وجه تجربه نمی‌کنند، بنابراین آنفولانزا در تمام سال در آنجا در گردش خواهد بود.

چهار کروناویروس انسانی دیگر در حال حاضر حالت اندمیک پیدا کرده‌اند. همه آن‌ها فصلی هستند و معمولا باعث بروز سرماخوردگی خفیف می‌شوند، هر چند شاید باعث ابتلا به ذات‌الریه نیز بشوند. طبق گفته‌های دکتر ادالجا، ویروس کرونا جدید نیز ممکن است در حال حاضر اندمیک شده باشد – چرا که یکی از افراد ناقل به طور مداوم در حال انتقال این ویروس با خود است.