شناسایی افراد مبتلا به کرونا با 96 درصد دقت توسط هوش مصنوعی علی بابا!

شناسایی افراد مبتلا به کرونا با 96 درصد دقت توسط هوش مصنوعی علی بابا!

شناسایی افراد مبتلا به کرونا به یکی از دغدغه‌های مقامات رسمی در کشور چین و سایر کشورهای آلوده به ویروس کووید 19 تبدیل شده و در همین رابطه، خبر رسیده که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های چینی این کار را با دقتی باورنکردنی انجام می‌دهد.

شناسایی افراد مبتلا به کرونا یا همان بیماری کووید 19 (Covid-19) چندان هم کار راحتی نیست؛ مخصوصا اگر تعداد مبتلایان به اندازه بیماران کشوری عظیم مثل چین باشد. به همین دلیل مقامات دولتی و کارشناسان بهداشتی برای پیدا کردن افراد مبتلا به بیماری کرونا و پیشگیری از گسترش هرچه بیشتر کووید 19 دست به دامان تکنولوژی شده‌اند.

در این رابطه به تازگی خبر رسیده که کمپانی معروف چینی علی بابا (Alibaba) با استفاده از فناوری هوش مصنوعی یا همان AI خود شناسایی افراد مبتلا به کرونا را با دقت 96 درصدی انجام می‌دهد! در ادامه با ما همراه باشید.

شناسایی افراد مبتلا به کرونا تنها در 20 ثانیه!

از زمان شیوع بیماری کووید 19 در اواخر سال 2019 تاکنون، بیش از 3 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و حداقل 90 هزار مورد ابتلا به این بیماری در تعداد زیادی از کشورهای جهان گزارش شده است. از طرف دیگر استفاده از تکنولوژی در حوزه‌های مختلف باعث شده که زندگی ما در دهه‌های اخیر به مراتب راحت‌تر شود و این مسئله در ماه‌های گذشته شامل بحث گسترش ویروس کرونا جدید چینی هم می‌شود.

برای تشخیص ابتلا افراد به کووید 19 تکنولوژی‌های مختلفی توسط مقامات کشور چین مورد استفاده قرار گرفته و هوش مصنوعی هم به عنوان ابزاری موثر در بررسی وضعیت سلامت افراد در محل‌های رفت و آمدی مثل ترمینال‌ها و مترو مورد توجه قرار گرفته است. چنین روش‌هایی در کنار افزایش سرعت شناسایی افراد مبتلا به کرونا و شروع پروسه درمان افراد، از گسترش هرچه بیشتر ویروس در جامعه جلوگیری می‌کند و به صورت کلی، مقابله با چنین بحرانی را راحت‌تر خواهد کرد.

علی بابا دومین کمپانی بزرگ تکنولوژیکی در کل چین بوده و درست مانند شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و آمازون، در حوزه‌های مختلف صنعت از جمله بحث سلامت و بهداشت فعالیت دارد. این غول تکنولوژی از امکانات مختلف در دسترسش برای فعالیت در حوزه بهداشت استفاده می‌کند؛ به تازگی هم قدرت پردازش و فناوری‌های کمپانی برای آموزش هوش مصنوعی آن به منظور استفاده از سی تی اسکن برای تشخیص بیماری کرونا در افراد به کار رفته‌اند و این‌طور که به نظر می‌رسد، این کار موفقیت‌آمیز بوده است.

شناسایی بیماران مبتلا به کرونا با 96 درصد دقت توسط هوش مصنوعی علی بابا!

الگوریتم هوش مصنوعی علی بابا با استفاده از 5 هزار عکس از بیماران مبتلا به کرونا، به دقتی 96 درصدی در شناسایی افراد مبتلا به کرونا رسیده است. در حال حاضر سیستم توسعه یافته در بیمارستان ژنگژو (Zhengzhou) استان هنان مورد استفاده بوده، اما گفته شده که در مدت زمانی کوتاه سایر استان‌های درخطر چین از جمله هوبئی، گوانگدونگ و آنهویی هم به فناوری مورد نظر مجهز خواهند شد.

اما مهم‌ترین نقطه قوت الگوریتم هوش مصنوعی علی بابا برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا سرعت پروسه عنوان شده است؛ در حالی که یک متخصص رادیولوژی باید بین 5 تا 15 دقیقه زمان بگذارد تا به این نتیجه برسد که شخص به کووید 19 آلوده شده یا خیر، الگوریتم AI توسعه یافته در عرض 20 ثانیه عکس‌های سی تی اسکن هر فرد که تعداد آن‌ها می‌تواند به 300 عکس هم برسد را آنالیز کرده و نتیجه را اعلام می‌کند.

البته این اولین باری نیست که از هوش مصنوعی برای مقاصد پزشکی استفاده می‌شود؛ پیش از این گوگل برای تشخیص سرطان پستان در زنان از AI به صورت آزمایشی استفاده کرده بود و حتی برای پیش‌بینی پوسیدگی دندان هم از این تکنولوژی استفاده شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که علاوه بر کمک به پزشکان و کادر مراکز درمانی برای مقابله با بیماری کرونا، از فناوری هوش مصنوعی برای اهداف بزرگ‌تر و شگفت‌انگیزتری در حوزه پزشکی و دیگر حوزه‌ها استفاده شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*