قیمت خودرو

چرا با نبود تقاضا همچنان قیمت خودرو در بازار ایران افزایش پیدا می‌کند؟

شیوع گسترده ویروس کرونا باعث کاهش تقاضا برای خرید خودرو شد، اما چرا در چنین شرایطی باز هم قیمت خودرو در بازار ایران افزایش پیدا کرد؟

شیوع گسترده ویروس کرونا باعث شد تا میزان خرید و فروش در بازار خودرو ایران به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. اما در شرایطی که تقاضایی برای خرید خودرو وجود ندارد همچنان شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرد دو موضوع خودروهای کارتکسی (ویرایشی) و تعطیلی مراکز شماره‌گذاری خودروها باعث شدند تا قیمت خودرو در بازار با افزایش مواجه شود.

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه بیان کرد با بررسی قیمت‌های فعلی نسبت به 28 و 29 اسفند 98 شاهد افزایش 10 درصدی قیمت ماشین‌ها هستیم. وی افزود برخی از نمایندگان خودروسازان از 7 یا 8 روز اخیر فعالیت خود را شروع کرده و برای افرادی که بیش از 18 ماه هیچگونه ثبت نام خودرویی را انجام نداده بودند، خودروهای کارتکسی (ویرایشی) را با قیمت بالا ارائه دادند؛ برای مثال نمایندگان رسمی خودروسازان، پژو 206 که پیش از سال جدید به صورت ویرایشی با قیمت 95 میلیون تومان به فروش می‌رسیده را اکنون با قیمت 116 میلیون تومان به مشتریان عرضه ‌می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود فروشندگان بازار نیز با دیدن آن قیمت‌ها را افزایش دهند.

سعید موتمنی در ادامه اظهار کرد همواره قیمت خودروهای ویرایشی (کارتکسی) برای مشتریان بازار به عنوان پایه قیمتی محسوب می‌شود. برای مثال هر زمانی که قیمت یک خودرو ویرایشی 90 میلیون تومان باشد، قیمت آن در بازار آزاد نیز 5 میلیون تومان بالاتر خواهد بود؛ زیرا نمایندگان خودروسازان به عنوان تریبون آنها محسوب می‌شوند و در واقع مصوبه‌های شرکت‌ها را به اجرا در می‌آورند. از این رو این قیمت‌ها به عنوان مبنا و پایه قیمتی در بازار آزاد محسوب می‌شوند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه بیان کرد یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در شرایط فعلی این است که محصولات خودروسازان ایران خودرو و پارس خودرو شماره‌گذاری و پلاک نمی‌شوند. از این رو به دلیل پلاک نبودن این خودروها، نمایندگان خودروهای پلاک نشده را خریداری نمی‌کنند. در شرایط فعلی خودروهایی که در بازار وجود دارند و شماره‌گذاری هستند به قبل از سال جدید مربوط می‌شوند.

کاهش قیمت‌ها طی روزهای آینده

سعید موتمنی با اشاره به راکد بودن بازار در شرایط فعلی افزود طی روزهای آینده معاملات رسمی آغاز خواهد شد و بازار به حالت عادی بر می‌گردد که به واسطه آن شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. جالبه قیمت هرروز میره بالا هرروزم یه بهانه .

  2. توی ایران میشه یه عالمه متضاد پیدا کرد توی همه کشورهای خارجی وقتی ماشین از چند سال از تولدش می‌گذرد دیگه مردم را نمیخرند ولی توی ایران که از ۳۰ سال پیش همین جوری با همین امکانات این دوره تولید میشه روز به روز بیشتر و بیشتر میشه و با یک ترفند های خیلی ساده فروش شون رو راحت چند یا صد برابر می کند

  3. نبود تقاضا!!!

    دهه 60 و 70 همه ماشین و خونه می خوان

    نبود تقاضا چیه؟؟؟

    با سپاس

  4. چون کشور صاحب نداره

  5. اگه کسی میخاد دیل اصلی نه این دلیل مسخره را بدونه بره مستند اختاپوس که برای خدرو سازی هست دانلود کنه بعد میفهمه همه این ها چرت و پرت هست