قیمت خودرو

قیمت خودرو در کارخانه تا 30 درصد افزایش پیدا می‌کند

در شرایطی که به زودی دستورالعمل قیمت‌گذاری ماشین مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خبرهایی از افزایش 30 درصدی قیمت خودرو منتشر شد که حواشی زیادی به همراه داشت.

شواهد حاکی از آن است که مذاکره خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا با مسئولان دولتی موفقت‌آمیز بوده و به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم. در واقع خودروسازان توانستند با دولت بر سر افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای محصولات خود به توافق برسند.

دلایل افزایش 30 درصدی قیمت خودرو

خودروسازان داخلی بر این باورند که قیمت تمام شده محصولات آنها به دلایل مختلف نظیر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل خواهان افزایش قیمت فروش محصولات خود هستند. از طرفی اعضای شورای رقابت بر این باورند قسمتی از زیان خودروسازان به دلیل سرمایه‌گذاری آنها در حوزه‌هایی غیر از تولید اتفاق افتاده است. از این رو چنین مبالغی به عنوان ضرر و زیان تولید محسوب نمی‌شود و نباید در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری به آن توجه شود.

آیا حق با خودروسازان است؟

خودروسازان در شرایطی استاندارد یورو 5 را دلیلی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات خود می‌دانند که مدتی قبل فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مراسم معرفی از محصولات یورو 5 این گروه خودروسازی عنوان کرده بود ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات و تولید محصولات با استاندارد یورو 5 باعث افزایش قیمت نخواهد بود.

در همین راستا مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد بر خلاف سایر صنایع که احتمال دارد تغییرات در محصول باعث افزایش قیمت شود، اما ارتقای موتور این محصولات خودروسازان باعث گران‌تر شدن آنها نخواهد شد. همچنین حبیب هاشمی‌فرد، عضو انجمن قطعه‌سازان که تولیدکننده قطعات با استاندارد یورو 5 است عنوان کرد برای ارتقای استاندارد خودروهای داخلی به یورو 5 هیچ نوع افزایش قیمتی در قطعات تحویلی به خودروسازان نداشته‌ایم.

حبیب هاشمی‌فرد در ادامه تاکید کرد این نوع از تغییرات به گونه‌ای انجام شده است که افزایش قیمت هیچکدام از قطعات خودرو را به همراه ندارد و ما نیز هیچ نوع افزایش قیمتی را برای ارائه سیستم کنترل موتور با استاندارد یورو 5 به خودروسازان اعمال نکردیم.

نابسامانی بازار

در شرایطی موضوع افزایش قیمت محصولات کارخانه‌ای خودروسازان مطرح است که در بازار خودرو کشور شاهد نابسامانی عجیبی هستیم و قیمت‌ها به شکل عجیبی در حال افزایش هستند و از سوی مدیران وزارت صنعت نیز برای کنترل بازار اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد. از این رو با انتشار خبر افزایش قیمت 30 درصدی محصولات کارخانه‌ای خودروسازان وضعیت بازار وخیم‌تر خواهد شد.

هم‌اکنون بین قیمت کارخانه تا بازار خودروهای پرتیراژ شاهد اختلاف 30 تا 80 میلیون تومانی هستیم؛ به گونه‌ای که بین قیمت کارخانه و بازار پژو پارس حدود 55 میلیون تومان، پژو 405 حدود 40 میلیون تومان، دنا تیپ 1 خدود 80 میلیون تومان، سمند ال ایکس حدود 40 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 نیز حدود 60 میلیون تومان اختلاف وجود داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. بابا این تورم وحشت ناک رو مهار کنین
    امان رو ازمون بریده

  2. آفتابه سازای وطنی بهیچ وجه ناراحت نباشن هر چی گرون کنید عده ای قشر خاکستری هستن که میخرن

  3. استاندارد یورو 5 یا یورو 4 در تولیدات داخل چیزی نیست جز دستکاری قطعات نه ایجاد تغییرات جهت بهبود با تنگ و گشاد کردن چند دریچه به صورت سنتی و دستی استاندارد یورو میدن به خودشون پس بی شک تاثیری در قیمت نداره
    و نیز در مورد قیمت حاشیه بازار به نظر من قیمت حاشیه بازار هم دست خودروساز و دولت هست خودشون مایلند حاشیه بازار بالا بره چون حتما منافعی دارند وگرنه کنترل قیمت چیزی نیست که دولت و سازنده از پسش بر نیان.

    در هر حال به امید بهبود وضعیت و نظم و آرامش ببازار برای رفاه مردم عزیز