بازی XCOM: Chimera Squad

بازی XCOM: Chimera Squad و 15 نکته برای تازه واردها

بازی XCOM: Chimera Squad – ایکس کام: کایمرا اسکواد، تفاوت‌های ویژه‌ای با قسمت‌های قبلی دارد و این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بازی را راحت‌تر انجام دهید.

در مقایسه با نسخه‌های پیشین، بازی XCOM: Chimera Squad بیشترین تغییرات را در فرمول همیشگی ایکس کام ایجاد کرده است. به همین دلیل حتی کهنه کارهای مجموعه نیز ممکن است دچار مشکل شوند اما این مطلب آموزشی می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را حل کنید.

راهنمای بازی XCOM: Chimera Squad برای تازه واردها 

در قسمت جدید، هر کدام از شخصیت‌ها باید منتظر نوبتشان بمانند، تیم‌ها می‌توانند وارد ساختمان‌ها شوند و کلاس‌ها با ماموران جایگزین شده است. این تغییرات می‌تواند باعث سردرگمی هر بازیکن تازه واردی شود. خوشبختانه درک سیستم‌های بازی چندان سخت نیست و با صرف مدتی وقت، تقریبا همه چیز را یاد می‌گیرید اما این نکات می‌توانند کار شما را آسان‌تر کنند.

– بخش ققنوس خاکستری (Gray Phoenix) را در ابتدا انجام دهید

بازی XCOM: Chimera Squad

پس از اینکه بخش آموزشی را به پایان رسانید، سه گزینه یا در واقع سه ماموریت، پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید انتخاب کنید. این سه ماموریت از نظر سختی یکسان نیستند و با دشمنان مختلفی در آن‌ها رو به رو می‌شوید. توصیه می‌کنیم که ابتدا به سراغ بخش ققنوس خاکستری بروید چرا که آسان‌تر از باقی است. شما می‌توانید دشمنان این بخش را راحت‌تر فریب داده و ماموریت را با چالش کمتری به پایان برسانید. پریتورین‌ها (Praetorians) در ابتدای بازی کمی دردسرساز هستند اما کافی است تا آن‌ها را در اولویت آخر قرار دهید و خواهید دید که تبدیل به شکارهای آسانی می‌شوند. اگر قصد دارید بازی را بر روی درجه سختی بالا به پایان برسانید، بخش سکرد کویل (Sacred Coil) را گزینه آخر خود قرار دهید مگر اینکه بخواهید خودتان را به چالش بکشید و سختی واقعی را تجربه کنید.

– ماموران جدید را با دقت انتخاب کنید

بازی XCOM: Chimera Squad

بر خلاف قسمت‌های قبلی، بازی XCOM: Chimera Squad تمرکز ویژه‌ای بر روی شخصیت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها دارد. این مسئله هنگامی گیج کننده‌تر می‌شود که بدانید به 8 مامور مختلف دسترسی دارید.

شما بازی را با 4 مامور آغاز می‌کنید و با پیشرفت، می‌توانید 4 مامور دیگر استخدام نمایید. هنگامی که به هشت مامور برسید، ظرفیت شما تکمیل شده است و باید بازی را از ابتدا آغاز کنید تا به 3 مامور باقی مانده دسترسی پیدا کنید. پس در انتخاب ماموران دقت زیادی به خرج دهید. انتخاب ماموران به سلیقه شما بستگی دارد اما توصیه می‌کنیم که بلو بلاد (Blueblood) و تورک (Torque) را حتما جذب کنید.

– حالت نفوذ (Breach mode)

بازی XCOM: Chimera Squad

یکی از مکانیک‌های جدید بازی XCOM: Chimera Squad حالت نفوذ یا رخنه است، که در واقع یک نوع آمادگی برای جنگ محسوب می‌شود. این حالت، مشخص می‌کند که ادامه مبارزات شما به چه شکلی پیش خواهد رفت و تصمیمات شما تا چه اندازه بر روی اعضای تیم تاثیر خواهد گذاشت. بریچ مُد را با دقت بسیاری بالایی انجام دهید. بر خلاف بازی‌های استراتژی نوبتی دیگر، آمادگی پیش از جنگ شما تنها به قرار دادن شخصیت‌ها در یک موقعیت خاص ختم نمی‌شود.

هنگامی که می‌خواهید اعضای تیم خود را در نقاط بریچ قرار دهید، باید به تاثیرات مثبت و منفی آن بر روی مامور مورد نظر، توجه داشته باشید. بنابر انتخاب‌های خود را به صورت تصادفی و بدون دلیل انجام ندهید، شما باید ببینید آیا این نقطه نفوذ برای مامور شما مناسب است یا خیر. حالت نفوذ اما کارایی‌های دیگری هم دارد که ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

– نوبت خود را متنوع پیش ببرید

بازی XCOM: Chimera Squad

در قسمت‌های قبلی، نوبت‌ها به صورت تیمی بود اما حالا هر شخصیت، نوبت خاص خودش را دارد. این تغییر برای طرفداران قدیمی مجموعه، بسیار ملموس‌تر از تازه واردها است اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که این سیستم جدید هم کارآمد است.

البته این به معنا نیست که می‌توانید قابلیت‌های آن مامور مذکور را همزمان بر روی دشمن پیاده کنید. همانند بازی شطرنج، شما با هر مهره در هر نوبت، فقط یک حرکت دارید (به جز چند استثنا). شما باید بر روی کشتن دشمن در اولین فرصت تمرکز کنید. اگر این کار درست انجام شود، می‌توانید به سراغ مامور دیگر رفته و چرخه را ادامه دهید. اگر استراتژی‌های درستی به کار برده و کمی هم خوش شانس باشید، می‌توانید یک منطقه را پاکسازی کنید آن هم قبل از اینکه دشمن شانسی برای واکنش نشان دادن داشته باشد.

– بهترین روش مبارزه با دشمنان ضعیف

بازی XCOM: Chimera Squad

در مبارزات معمولی که دشمنان زیادی قصد حمله به سوی شما را دارند. بهترین کار این است که از حالت نفوذ استفاده کرده و تعدادی از دشمنان را مجروح کنید (یا می‌توانید تعدادی را از بین ببرید) تا هنگامی که نوبت به شما رسید، قوی‌تر باشید. توصیه ما این است که به جای کشتن، دشمنان را مجروح و در واقع تضعیف کنید. در ادامه می‌توانید از کم بودن بار سلامتی آن‌ها سوءاستفاده کرده و هنگامی که نوبت شما بود، آن‌ها را به آسانی یکی پس از دیگر از بین ببرید.

– بهترین روش مبارزه با دشمنان قوی

بازی XCOM: Chimera Squad

اما  در بازی ایکس کام: کایمرا اسکواد با دشمنان قوی‌تری نیز رو به رو می‌شوید که کشتن آن‌ها آسان نیست و اگر فرصت حمله را پیدا کنند، آسیب زیادی به شما می‌زنند. در چنین موقعیتی، هر آن‌چه که دارید را در حالت نفوذ، بر روی همین دشمن (یا دشمنان) پیاده‌سازی کنید. شاید این عمل، منجر به کشته شدن آن‌ها نشود اما آسیب زیادی به آن‌ها وارد می‌کنید و در ادامه، شانس بالاتری برای نابود کردن آن‌ها خواهید داشت.

– دشمنان را برای بدست آوردن اطلاعات بیهوش کنید

بازی XCOM: Chimera Squad

در بازی XCOM: Chimera Squad شما می‌توانید دشمنان را بی‌هوش کرده و اطلاعات (Intel) اضافی از آن‌ها بدست بیاورید. خوشبختانه، استفاده از سلاح بی‌حس کننده برای این کار ضروری نیست. هر شخصیت می‌تواند با یک حرکت رزمی، دشمن را بی‌هوش کند (البته اگر خون آن‌ها 2 یا 3 باشد). شخصیت‌هایی هم که تیرهای بی‌حس کننده (Tranq Rounds) به همراه دارند، دشمنان را با یک شلیک، بی‌هوش کرده و البته آسیب زیادی به آن‌ها می‌زنند. اگر به اطلاعات نیاز دارید، تیرهای بی‌حسی را با خود به میدان جنگ ببرید. شما در هر ماموریت، باید حداقل 20 اینتل به دست بیاورید. اگر می‌خواهید در بازی پیشرفت کنید، دریافت اطلاعات ضروری است.

– از ابتدا آغاز کنید

بازی XCOM: Chimera Squad

گاهی اوضاع مطابق میل شما پیش نمی‌رود اما ناراحت نباشید؛ شما می‌توانید بازی را ریستارت کنید و به یکی از نقاط قبلی بازگردید. سعی کنید نسبت به آغاز مجدد، حساس نباشید و مبارزات، ماموریت‌ها و حتی روزها را در صورت نیاز، از ابتدا شروع کنید. آزمون و خطا در این بازی نقش ویژه‌ای دارد، شما می‌توانید اطلاعات لازم و ضروری را بدست آورده و سپس بازی را ریستارت کنید تا با آمادگی بهتری در میدان مبارزه ظاهر شوید. برای مثال، بعضی از نقاط نفوذ تنها توسط نیروهایی خاص قابل استفاده هستند، پس پیش از مبارزه، بازی را ذخیره کرده و اگر دیدید که هیچ ماموری نمی‌تواند از آن نقطه نفوذ، استفاده کارآمدی کند، بازی را از ابتدا آغاز کرده و با مامور دیگری به بازی بپردازید.

– تیم‌های میدانی مهم هستند

بازی XCOM: Chimera Squad

تیم‌های میدانی (Field Teams) در واقع گروه‌های خاصی هستند که به دو دلیل استخدام می‌کنید: برقرار نظم در شهر و بدست آوردن منابع مختلف همانند اطلاعات، الریوم (Elerium) و غیره. اگر می‌خواهید در کورس رقابت باقی بمانید، باید آن‌ها را در اولین فرصت باز (Unlock) کرده و ارتقا دهید.

تیم‌های میدانی هنگامی که ارتقا پیدا کنند، می‌توانند ناآرامی‌های مناطق مختلف را کاهش دهند. بر اساس تیمی که ساخته‌اید، می‌توانید پول هفتگی نیز از آن‌ها بدست بیاورید. از همان آغاز بازی، تا آنجا که می‌توانید تیم‌های مختلفی vh در شهر مستقر کنید تا هم جلوی شورش‌ها گرفته شود و هم منابع شما افزایش پیدا کند.

– ماموران خود را تغییر دهید

بازی XCOM: Chimera Squad

با توجه به تعداد محدود مامورانی که در اختیار دارید، شاید به این نتیجه برسید که بهتر است همه ماموریت‌ها را با یک تیم ثابت انجام دهید اما این کار کاملا اشتباه است.

شما باید اعضای تیم را مکررا تغییر داده و به همه شانس حضور بدهید. آن‌هایی که در ماموریت حضور ندارند باید به تمرین، تحقیق و انجام ماموریت‌های ویژه بپردازند. اما اگر با یک تیم ثابت پیشروی کنید، در مراحل بعدی به شخصیت‌های گوناگونی نیاز پیدا می‌کنید که به اندازه کافی آماده نیستند و مراحل بیش از اندازه معمول، سخت می‌شوند.

– همیشه به بازار سیاه (Scavenger Market) بروید

بازی XCOM: Chimera Squad

اسلحه‌های بازی، شما را به مهارت‌های خاصی مجهز می‌کنند که آن‌ها را از راه دیگری نمی‌توانید بدست بیاورید. برای دسترسی به چنین مهارت‌های قدرتمندی، باید همیشه از اِسکَوِنجر مارکت بازدید کنید.

همانند بازار سیاه در قسمت‌های قبلی مجموعه، در Scavenger Market می‌توانید اطلاعات، فروخته و تجهیزات اختصاصی خریداری کنید. شما می‌توانید تجهیزات مختلفی را برای اتصال به اسلحه‌های خود پیدا کنید و در این میان، شاید به اسلحه‌ای برسید که برگ برنده شما باشد و شرایط بازی را به کلی تغییر دهد.

– تمامی تجهیزات خود را به کار بگیرید

بازی XCOM: Chimera Squad

نارنجک‌ها در بازی Enemy Unknown و ایکس کام 2 بلا استفاده بودند، چرا که به کار گیری آن‌ها، «یک حرکت» به حساب می‌آمد و ارزشش را نداشت. این مسئله در بازی XCOM: Chimera Squad تغییر کرده است.

شما حالا بدون نگرانی می‌توانید از تجهیزات خودتان استفاده کنید و به راحتی فلش بنگ‌ها، نارنجک های دودزا و حتی مدکیت‌ها (Medkits) را در زمان مناسب به کار بگیرید. همه اعضای تیم را حداقل به یکی از چیزهایی که اشاره کردیم، مجهز کنید.

– موضع گیری مناسب کلید پیروزی است

بازی XCOM: Chimera Squad

مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد اما شما تعدادی حمله ناموفق خواهید داشت. به نتیجه نرسیدن استراتژی‌ها و تفکرات شما همان چیزی است که باعث آزار دهندگی و در عین حال جذابیت این مجموعه شده است. با این حال، شما می‌توانید این نوع مشکلات را تا حد امکان، کاهش دهید.

موضع گیری درست، قرار دادن اعضای تیم در موقعیت‌های بالا، حمله از جناح و غیره، شما همیشه می‌توانید شانس پیروزی خود را با انتخاب‌های منطقی بالا ببرید. خصوصا حمله از گوشه‌ها را فراموش نکنید که کمتر پیش می‌آید از این زوایا، حملات شما به نتیجه نرسند. اگر در موقعیتی هستید که شانس برخورد تیرهای شما به دشمن بسیار کم است، از ویژگی اورواچ (Overwatch) استفاده کنید.

– قابلیت‌های ماموران را تلفیقی استفاده کنید

بازی XCOM: Chimera Squad

همان طور که بالاتر هم اشاره داشتیم، یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این بازی با نسخه‌های قبلی، عدم وجود کلاس است. در عوض، هر شخصیت دارای مهارت‌ها و قابلیت‌های خاصی است که آن‌ها را می‌توانید در تلفیق با دیگر ماموران استفاده کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

برای مثال، تورک می‌تواند یک شخصیت را گرفته و به سوی خودش بکشاند. شما می‌توانید این قابلیت را در کنار مهارت اورواچ شخصیت زفر (Zephyr) استفاده کنید. یعنی تورک او را می‌کشاند و زفر به او یک مشت محکم می‌زند. این تلفیق قدرت‌ها چیزی است که تا پیش از این در مجموعه مشاهده نکرده بودیم. اتفاق خوب دیگر این است که شما می‌توانید حداکثر پس از سه چرخش نوبت، یک بار دیگر از مهارت‌های شخصیت‌ها استفاده کنید، در نتیجه همانند بازی گیرز تکتیکس (Gears Tactics) دغدغه‌ای از نظر کول‌داون (Cooldown) نخواهید داشت.

– از اتو لودر (Auto-Loader) استفاده کنید

بازی XCOM: Chimera Squad

شما باید به مهمات اعضای تیم توجه زیادی داشته باشید زیرا تعویض خشاب، «یک حرکت» محسوب می‌شود و این مسئله را باید در استراتژی‌های خود لحاظ کنید. اما اتو لودر می‌تواند این مشکل را تا حدی حل کند. هنگامی که شخصیت‌ها را به اتو لودر مجهز کنید، آن‌ها در هر ماموریت، خشاب اسلحه خود را «یک بار» به صورت رایگان عوض می‌کنند. همین «یک حرکت اضافی» که بدست آورده‌اید، در مبارزات سخت، می‌تواند تعیین کننده باشد.

بازی ایکس کام: کایمرا اسکواد آخرین اثر استودیوی فیرکسس گیمز (Firaxis Games) هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی (استیم) در دسترس قرار دارد. تا اینجا، نسخه ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 بازی تایید نشده است.

آیا بازی XCOM: Chimera Squad را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این بازی موضوع و داستان خیلیخوب و جالبی داره

  2. از موضوع و داستان بازی اصلا خوشم نمیاد