انفجار فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس در روز گذشته + ویدیو

انفجار فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس+ویدیو

به تازگی خبر انفجار فضاپیمای استارشیپ (Starship) کمپانی هوافضای اسپیس ایکس منتشر شد و در نزدیکی ارسال فضانوردان ناسا به فضا توسط این کمپانی، خبر انفجار اخیر جنجال برانگیز شده است.

انفجار فضاپیمای استارشیپ (Starship) ساخت شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در روز گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است. در آستانه ارسال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط تجهیزات این کمپانی، خبر انفجار موتور فضاپیمای اسپیس ایکس در تازه‌ترین آزمایش انجام شده بسیاری را نگران کرده و زمزمه‌هایی از امکان لغو پرتاب فضانوردان ناسا به فضا به گوش می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

یکی از اهداف بزرگ ایلان ماسک، مدیر عامل کارآفرین شرکت اسپیس ایکس، فرستادن حداقل 100 مسافر به ماه و یا مریخ در آینده نزدیک بوده و وسیله‌ای هم که این شرکت موفق برای محقق کردن هدف مورد نظر ساخته، فضاپیمای استارشیپ نام دارد. با این حال می‌دانیم که قبل از هر اقدامی مانند سوار کردن انسان‌ها بر روی تجهیزات فضایی جدید، تعداد بی‌شماری آزمایش گوناگون برای تایید امنیت و کارایی تجهیزات مورد نظر انجام می‌شود. در همین رابطه، شرکت اسپیس ایکس هم به سرعت در حال انجام تست‌های سریع برای عملی کردن ایده فضاپیمای استارشیب است.

خبر انفجار فضاپیمای استارشیپ هم به این تست‌ها مربوط می‌شود و گفته شده که در پنجمین آزمایشی که دیروز بر روی موتور فضاپیما انجام شده بود، نمونه مورد نظر منفجر شد. این پروتوتایپ که چهارمین نمونه از سری نمونه‌های ساخته شده استارشیپ بوده، با نام “SN4” شناخته می‌شد و ویدیو زیر هم از لحظه نابودی آن منتشر شده است:

ویدیو انفجار فضاپیمای استارشیپ

 

بر اساس اطلاعات موجود، در ساعت 14:50 روز جمعه 29 می به وقت ساحل شرقی آمریکا که تقریبا به وقت ایران نزدیک به نیمه شب بود، در آزمایش استاتیک موتور استارشیپ، انفجار مورد نظر رخ داد. با این تفاسیر شاید انفجار فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس کمی نگران کننده و یا مایوس کننده به نظر برسد، اما جالب است بدانیم که سالم ماندن این نمونه اولیه در چهار آزمایش قبلی و رسیدن به آزمایش پنجم خود پیشرفتی عظیم در حوزه هوافضا به حساب می‌آید. در واقع نمونه SN4 بیشتر از هر نمونه استارشیپ دیگر دوام داشته بود و تعداد تست‌های موفق آن هم از ورژن‌های قبلی بیشتر بود.

از طرف دیگر این تست بر روی نمونه چهارم ساخته شده برای استارشیپ انجام شده بود و نمونه‌های قبلی مورد آزمایش اسپیس ایکس هم انفجارهایی را تجربه کرده بودند. با این وجود همان‌طور که ایلان ماسک و متخصصان این شرکت پیشرو هوافضا گفته‌اند، هر انفجار رخ داده اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان دخیل در پروژه می‌گذارد و ایده ارسال انسان به ماه و مریخ را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

گفته شده که دلیل اصلی انفجار فضاپیمای استارشیپ در پنجمین آزمایش استاتیک موتور آن هنوز مشخص نیست و نکته جالب اینجاست که تنها در فوریه گذشته اولین پرتوتوتایپ این فضاپیما با نام “SN1” در هنگام آزمایش منفجر شده بود. با این حال در مدت زمان کمی که از فوریه تاکنون گذشته، اسپیس ایکس پیشرفت چشم‌گیری در طرح خود داشته است؛ گفته شده که نمونه آزمایشی شماره پنج هم که قاعدتا SN5 نام خواهد داشت، هم‌اکنون آماده بوده و به زودی آزمایش‌های لازم برای بررسی آن انجام خواهد شد.

ارسال فضانوردان ناسا به فضا

همان‌طور که می‌دانیم، اسپیس ایکس امروز دو نفر از فضانوردان آژانس فضایی آمریکا را در ساعت 15:22 به وقت ساحل شرقی آمریکا (11:52 به وقت ایران) با کپسول دراگون 2 به فضا خواهد فرستاد. این پرواز که به کمک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس انجام خواهد شد، در ادامه لغو شدن تلاش قبلی پرتاب در روز چهارشنبه گذشته، به علت مشکلات آب و هوایی است. این اولین بار در 9 سال گذشته بوده که از خاک آمریکا، انسان‌ها به فضا فرستاده می‌شوند و به همین دلیل، اتفاق امشب از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

از طرف دیگر سابقه نداشته که یک شرکت هوافضای خصوصی چنین اقدامی را برای فرستادن انسان به فضا انجام دهد و موفقیت پرتاب کپسول دراگون 2 به فضا نقش مهمی در پیشرفت تلاش‌های بشر برای فرستادن گردشگران به فضا خواهد داشت.

همان‌طور که اشاره شد، زمزمه‌هایی در مورد تاثیر انفجار فضاپیمای استارشیپ این کمپانی در پرتاب امشب به گوش می‌رسد، اما تا این لحظه هیچ تغییری در برنامه اسپیس ایکس برای ارسال دراگون و دو سرنشین آن به فضا به وجود نیامده است. کپسول ساخت این شرکت تاکنون آزمایش‌های زیادی را گذرانده و تقریبا 5 سال بوده که فضانوردان مورد نظر مشغول آماده شدن برای پرواز با دراگون 2 هستند.

به علاوه ضریب ایمنی پرواز امشب از استانداردهای مدنظر ناسا هم بیشتر بوده و می‌توان گفت که احتمال موفقیت کپسول دراگون 2 در از بین بردن وابستگی فضایی آمریکا به موشک‌های فضایی روسی بسیار بالاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اخ اخ من ویدیو اش رو دیدیم خیلی جالب بود مخصوصا آخر اش که منفجر ام شد

  2. عجیبه !!!!! مگه موشک ها و فضاپیماهای اونا هم منفجر میشه؟؟؟؟!!!!!!

  3. الان 20:30 سریع اینو نشون میده خخخخ ولی موفق شدن بلاد کفرو نشون نمیده .. شما خوبی حاجی . شما حتی انفجار اینم نمیتونی درست کنی 20:30 جان !!!! درود بر ایالات متحده قدرتمند

    • چی زدی داداش؟
      چرا رنگت پریده؟ حالا چیزی که نشده شما اینقدر به هم ریختی؟
      یه مشوک نرفته فضا ، طبیعیه اونا انفجارهای ایران رو پوشش میدن، ایران هم انفجار های اونارو…جنگ روانیه شما خونسرد باش ..
      درضمن بلاد کفر هم میتونه تلاش کنه و به نتیجه برسه چون خدا به تلاش آدما هم نگاه میکنه نه فقط به دینشون…پس اینارو با هم قاطی نکن… هیچ آخوندی هم نگفته بلاد کفر نمیتونه تو هیچ زمینه ای به پیروزی برسه، این از همون زمان که دین و مذهب شکل گرفته رواج داشته حتی زمان پیامبر هم کفار موفقیت هایی تو جنگ داشتن…