هواوی

تلاش برای از دور خارج کردن رقیب؛ چرا آمریکا با هواوی دشمنی می‌کند؟

شرکت هواوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات تکنولوژی به ویژه موبایل با تحریم‌های شدیدی از سوی آمریکا مواجه است، اما دلیل دشمنی آمریکا با Huawei چیست؟

واژه انگلیسی Techno-Nationalism به معنی برخورد میهن‌پرستانه و جانبدارانه در حوزه فناوری به نفع کشور خود است. این مفهوم سابقه استفاده بسیاری در دنیای سیاست دارد. به عنوان مثال احساسات و برخوردهای میهن‌پرستانه به وجود آمده در رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا یک نمونه بارز از این نوع برخوردهای بی منطق و مبتنی بر علاقه‌های ملی و کشوری به حساب می‌آید. طبیعی است که همه دوست دارند که کشورشان در حوزه تکنولوژی، حرف نخست را بزند. مخصوصا برتری در حوزه تکنولوژی که می‌تواند منجر به افزایش سرعت پیشرفت یک کشور شود.

آغاز ماجرای دشمنی آمریکا با هواوی

هواوی

با ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و رشد روزافزون اقتصاد این کشور در چند دهه اخیر، رقابت این قدرت نوظهور جهانی با آمریکا به عنوان قدرت سنتی جهان قابل پیش‌بینی بود. این رقابت و برخورد سیاسی و اقتصادی از سال 2018 با اقدامات عمده آمریکا جهت تحریم بخش‌های اقتصادی چین و قراردادن تعرفه‌های بیشتر برای واردات از این کشور، وارد مرحله جدیدی شد و تبدیل به یک مبارزه علنی یا جنگ اقتصادی شده است.

اما به غیر از برخورد مستقیم با کشور چین، آمریکا تصمیم گرفت Huawei را به عنوان غول تکنولوژی چین و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه تحت فشار بگذارد. تحریم‌های آمریکا شامل قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی است که شامل حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری تولید تلفن همراه می‌شود.

ضربه‌های هدفمند

هواوی

شروع اتهام‌زنی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال شرکت هواوی مدت‌ها قبل‌تر از شروع رسمی تحریم آغاز شده بود. در ادامه تعدادی از این اتفاقات آمده است.

  • اتهام تقلب در حساب‌های بانکی در نیویورک که هواوی از این اتهام تبرئه شد.
  • اتهام نقض امنیت سایبری آمریکا توسط هواوی
  • اتهام‌زنی و دستگیری مدیر مالی کل هواوی در کانادا
  • توقف فروش محصولات هواوی توسط اپراتورهای بزرگ تلفن همراه در آمریکا مانند At & t، Verizon و Vodafone
  • شروع تحقیقات وسیع روی فعالیت‌های تجاری هواوی
  • اتهام جاسوسی از آمریکا به وسیله گوشی های هوشمند هواوی
  • خودداری گوگل از ارائه برخی خدمات به هواوی

تمام این اتهام‌ها و محدودیت‌ها در حالی به هواوی نسبت داده شده که این شرکت بالاترین میزان بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌ها و دولت‌های مختلف را دارد و تمامی آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و تا به حال هیچ مشکل و مورد امنیتی عمده‌ای در شبکه‌های هواوی گزارش نشده است.

اظهارات ضد و نقیض

هواوی

اصلی‌ترین دلیل عنوان شده از سوی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مورد تحریم هواوی، مساله امنیتی ایالات متحده آمریکا و اختلال هواوی در امنیت ملی آمریکا به کمک دستگاه‌هایش است. هواوی علاوه بر این که دومین شرکت در صنعت گوشی هوشمند از لحاظ فروش در دنیا محسوب می‌شود، بزرگترین شرکت در صنایع مخابراتی نیز به حساب می‌آید. آمریکا در حالی روی این اتهامات اصرار دارد که تاکنون هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده و از طرفی با آنکه این اتهامات مربوط به بخش مخابراتی هواوی می‌شود، اما این تحریم‌ها شامل بخش گوشی های هوشمند هواوی نیز می‌شود که غیرمنطقی و بی پایه است، چرا که هواوی حضور کمرنگی در بازار ایالات متحده در بخش گوشی هوشمند دارد و گوشی هوشمند چندانی به آمریکا صادر نمی‌کند.

در حاشیه نشست با گروه‌های کشاورزی آمریکا که در رابطه با مشکلات پیش آمده برای کشاورزی آمریکا بر اثر جنگ تجاری با چین برگزار شد، ترامپ اظهارات ضد و نقیض دیگری را مطرح کرده که بی‌اساس بودن اتهامات مطرح شده را بیشتر از پیش نمایان می‌کند. به گفته او هواوی امنیت سایبری آمریکا را به خطر انداخته اما اگر چین راضی به عقد قراردادی تجاری با آمریکا شود که منافع آمریکا در آن تضمین بشود، هواوی می‌تواند از تحریم‌ها خارج شود. سوال اینجاست که اگر امنیت سایبری آمریکا توسط هواوی در خطر است، چگونه می‌توان به واسطه یک قرارداد تجاری دوباره اجازه همکاری هواوی با آمریکا داده شود؟ آیا یک قرارداد تجاری ضامن حفظ امنیت ایالات متحده خواهد بود؟ یا از اساس اتهام‌های وارد شده غیر واقعی بوده و جهت جلوگیری از موفقیت و پیشرفت هواوی طراحی شده است؟

دلایل اصلی کدامند؟

بر اساس آمار اقتصادی سال گذشته اپل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا و حوزه فناوری، با کاهش فروش در سال میلادی گذشته جایگاه خود را به عنوان دومین شرکت بازار گوشی های هوشمند از دست داده است. یکی از دلایل این اتفاق عرضه گوشی‌های با کیفیت و خوش قیمت توسط هواوی بود که توانست توجه بسیاری از افراد در دنیا را به خود جلب کرده و فروش بیش از 200 میلیون عدد گوشی در سال گذشته را برای هواوی به ارمغان بیاورد. این تغییر بزرگ در بازار و از دست رفتن جایگاه آمریکا در این بخش احساسات ملی‌گرایانه آمریکایی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد را تحریک کرد تا به هر شکل ممکن جایگاه از دست رفته برای آمریکا بازگردد، حتی به کمک تحریم‌های ناعادلانه. تحریم‌هایی که غیر منطقی بودنشان به اثبات رسید.

نکته دیگر اینکه هواوی به کمک سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بسیار، موفق به ارائه قوی‌ترین شبکه نسل پنج تلفن همراه جهان شده است که حداقل نزدیک به یک سال از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر بوده و تنها شبکه نسل پنج آماده بهره‌برداری در جهان به حساب می‌آید. نکته‌ای که می‌تواند سود سرشاری را نصیب شرکت هواوی کرده و البته باعث نارضایتی رقبای این شرکت مانند شرکت‌های آمریکایی شود.

به هرحال این نقطه پایان جنگ تجاری دو قدرت بین‌المللی یعنی آمریکا و چین نخواهد بود و این روند تا رسیدن به تعادلی بین‌المللی و تعریف دوباره قدرت در جهان ادامه پیدا خواهد کرد. چین در پی کسب جایگاهی متناسب با قدرت کنونی‌اش در دنیا و آمریکا در پی حفظ قدرت سنتی خویش است. در این میان باید منتظر ماند و دید که در پی تحولات آتی کدام یک از این دو حریف موفق به شکست حریف قدر خود خواهد شد یا این که در نهایت این دو ابر قدرت به زندگی مسالمت آمیز کنار یکدیگر عادت می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. قطعا امریکا پیروز این رقابت میشه

  2. به امید پیروزی کشور چین

  3. هر صعودی یه افولی ام داره
    دیگه به قدرت رسیدن امریکا و در قدرت موندن اش اخراشه

  4. بالاخره قدرت گرفتن رقیب خطرناکه

  5. واسم خیلی هیجان داره ببینم آخر و عاقبت این دعوای سیاسی-اقتصادی چی میشه؟

    هواوی میره هوا؟ ؟
    یا …
    حیثیت تحریم کننده؟ ؟

  6. باید بگم که با اندروید بای بای کنید
    روز افول اندروید و آمریکا نزدیکه…

    در این میان باید منتظر ماند و دید که در پی تحولات آتی کدام یک از این دو حریف موفق به شکست حریف قدر خود خواهد شد یا این که در نهایت این دو ابر قدرت به زندگی مسالمت آمیز کنار یکدیگر عادت می‌کنند.

  7. ولی واقعاً آمریکا یک زورگو و مثل یک فرد تُخس هست که چشم دیدن موفقیت دیگران رو نداره و قدرتشو داره که
    سنگ اندازی زیادی در راه موفقیت دیگران انجام بده

  8. دور زدن تحریم
    افشای اطلاعات خصوصی کاربران
    واگذاری مکان معترضین به حکومت های سرکوبگر
    همین ۳ تا کافیه برای شناخت هواوی

    بعدشم آمریکا نیازی به تکنولوژی چینی نداره که احساس ترس بکنه خودش همه چیو داره
    تازه انگلیس هم هواوی رو کنار زد

  9. هواوی داشت بی رقیب میشد زورش نمیرسید
    امریکا خودی یا غیر خودی نمیشناسه
    سریع یک دادگاه ساختی میسازه تحریم

  10. باید دید توی این نبرد اقتصادی کی برنده میشه