چه عواملی ترکیب کرونا و آنفولانزا در ماه‌های آینده را بحرانی می‌کنند؟

چه عواملی ترکیب کرونا و آنفولانزا در ماه‌های آینده را بحرانی می‌کنند؟

ترکیب کرونا و آنفولانزا وضعیتی بحرانی بوده که در ماه‌های آینده و با شروع فصل آنفولانزا پیش روی ما خواهد بود؛ اخیرا در تحقیقی جالب‌توجه دانشمندان به بررسی فاکتورهای تاثیرگذار روی شدت این بحران پرداخته‌اند.

ترکیب کرونا و آنفولانزا امکان‌پذیر است؛ به بیان دیگر گفته شده که یک فرد می‌تواند به صورت هم‌زمان به هر دوی این بیماری‌های ویروسی مبتلا شود. در همین رابطه، محققان مدت‌هاست که در مورد شروع فصل آنفولانزا در ماه‌های آینده هشدار داده‌اند و آینده چندان روشنی را برای کشورهای درگیر کووید 19 پیش‌بینی نکرده‌اند. با گجت نیوز همراه باشید تا جدیدترین تحقیقات در این رابطه را بررسی کنیم.

به صورت کلی پاییز و زمستان فصل‌های مربوط به اوج شیوع بیماری آنفولانزا در کشورهای جهان هستند و فصل‌های مورد نظر در سال جاری هم از چنین قاعده‌ای مستثنا نخواهند بود؛ با این حال وضعیت امسال به واسطه پاندمی کرونا با سال‌های قبل تفاوت زیادی داشته و خطر ترکیب کرونا و آنفولانزا موضوعی جدی به شمار می‌رود.

دانشمندان از چند هفته پیش در مورد شروع موج دوم کووید 19 در کشورهایی مانند آمریکا به واسطه گسترش آنفولانزا هشدار داده‌اند؛ به تازگی هم مقاله‌ای منتشر شده که به چهار فاکتور مهم در وضعیت ماه‌های آینده با شروع فصل آنفولانزا پرداخته است. در این مقاله دکتر بنجامین سینگر (Benjamin Singer) از دانشگاه پزشکی نورت وسترن به بررسی فاکتورهای مورد نظر پرداخته و شدت فصل آنفولانزای سال‌های 2020 و 2021 را پیش‌بینی کرده است.

بحران ترکیب کرونا و آنفولانزا

اولین مولفه مدنظر سینگر، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی بوده که رعایت یا عدم آن نقش مهمی در وضعیت ترکیب کرونا و آنفولانزا در ماه‌های آینده خواهد داشت. در گزارش دانشگاه نورت وسترن اظهار شده که رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی بیماری آنفولانزا تاثیری مشابه کووید 19 خواهد داشت و می‌توان از بحرانی شدن شرایط شیوع این بیماری با اعمال قوانین مربوط به این مولفه جلوگیری کرد.

از طرف دیگر فاکتور بعدی به بحث واکسیناسیون مربوط می‌شود؛ سینگر گفته که انجام واکسیناسیون بیماری آنفولانزا در فصل‌های پاییز و زمستان آینده باید از هر وقت دیگری بیشتر جدی گرفته شود، چرا که با وجود نبود دارویی قطعی برای مقابله با کووید 19، تنها راه پیشگیری از بروز شرایط بحرانی، مصرف داروهای آنفولانزا خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود که افراد مسن که در مقایسه با بقیه نسبت به هردو بیماری ویروسی بیشتر آسیب‌پذیر هستند، حتما از واکسن‌های مربوط به آنفولانزا استفاده کنند.

چه عواملی ترکیب کرونا و آنفولانزا در ماه‌های آینده را بحرانی می‌کنند؟

مولفه سوم دسترسی به کیت‌های تشخیص کرونا و علائم مشکلات تنفسی دیگر است؛ در آستانه رسیدن به ماه‌های ترکیب کرونا و آنفولانزا در گزارش سینگر اشاره شده که تقریبا 20 درصد بیماران کووید 19 از نوعی آسیب تنفسی دیگر مربوط به عفونت‌های ریه‌ای رنج می‌برند و در دسترس بودن کیت‌های تشخیص سریع می‌تواند نقش مهمی در وضعیت فصل آنفولانزای پیش رو داشته باشد.

در نهایت کیفیت و میزان خدمات بهداشتی در دسترس جوامع و به خصوص قشرهای ضعیف و آسیب‌پذیر کشورها هم در درجه چهارم اهمیت قرار دارد. معمولا افراد مسن، اقلیت‌های نژادی و طبقه فقیر جوامع دسترسی محدودتری به خدمات بهداشتی دارند و برای مقابله با وضعیت بحرانی ماه‌های آینده باید حفظ سلامت این افراد بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*