اندروید 11

با ۵ قابلیت جذاب اندروید 11 آشنا شوید

مدتی از انتشار نسخه‌ی آزمایشی اندروید 11 برای توسعه‌دهندگان می‌گذرد؛ اما جذاب‌ترین قابلیت‌های نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل گوگل کدام است؟

گوگل قصد داشت که کنفرانس توسعه‌دهندگان اندروید را در تاریخ ۱۴ خرداد برگزار کند؛ اما به علت اتفاقات اخیر ایالات متحده، رویداد مذکور به تعویق افتاد. اما عدم برگزاری کنفرانس موجب نشد تا گوگل از انتشار نسخه‌ی آزمایشی اندروید منصرف شود و در ۲۲ خرداد اولین نسخه‌ی آزمایشی اندروید 11 برای تمامی دستگاه‌های پیکسل به جز سری اول، منتشر شد. همچنین برخی دیگر از پرچمداران اندرویدی، آپدیت گفته شده را دریافت خواهند کرد. البته این آپدیت مخصوص توسعه‌دهندگان است و قطعاً باگ‌های متعددی خواهد داشت که برای کاربران عادی، جذابیت چندانی ندارد. در ادامه قصد داریم ۵ قابلیت جذاب در اندروید 11 را بررسی کنیم که در نسخه‌ی آزمایشی نیز بدون نقص در دسترس قرار گرفته‌اند.

بخش مخصوص برای نوتیفیکیشن چت‌ها

اندروید خالص همیشه در زمینه‌ی مدیریت نوتیفیکیشن‌ها بسیار سختگیر و پیچیده بوده است. اما گوگل سعی کرده است تا روند سابق را در اندروید 11 تغییر دهد و قسمت مخصوصی برای نوتیفیکیشن چت‌ها و پیام‌ها در بالاترین قسمت نوار اعلان‌ها، در نظر گرفته است. طراحی جدید همچنین از قابلیت‌های یادآوری مجدد یا بی‌صدا کردن نوتیفیکیشن نیز پشتیبانی می‌کند.

حباب گفتگو اندروید 11

تمامی نوتیفیکیشن‌های مرتبط با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ارتباطی در بخش گفته شده به صورت یکپارچه و ادغام شده به ترتیب اولویت نمایش داده می‌شوند. همچنین تعداد پیام‌های خوانده نشده نیز در کنار آن‌ها نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند به صورت مستقیم از نوار نوتیفیکیشن اقدام به ارسال پاسخ به آن‌ها کند. در سمت راست قسمت پایین نوار، قابلیت جدیدی به نام حباب گفتگوها – Conversation Bubble دیده می‌شود که می‌تواند دسترسی به تعدادی از گفتگوها را به صورت شناور در تمامی اپلیکیشن‌ها فراهم کند. با لمس کردن حباب، به صفحه‌ی جدیدی برای ارسال پاسخ به پیام‌ها، منتقل خواهید شد.

حباب گفتگو اندروید 11

قابلیت حباب گفتگوها در گذشته نیز برای نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید ۱۰ نیز، منتشر شده بود؛ اما اکنون تمامی کاربران می‌توانند از آن در اندروید ۱۱ بهره بگیرند. کاربران می‌توانند ترتیب گفتگوهای خود را در بخش تنظیمات، ویرایش کنند و امکان فعال یا غیرفعال کردن آن در برنامه‌های پیام‌رسان نیز وجود دارد. با انتشار سراسری چنین قابلیتی، باید منتظر پشتیبانی بیشتر از آن توسط توسعه‌دهندگان و سازندگان گوشی‌های اندرویدی باشیم.

حباب گفتگو اندروید 11

کنترل یکپارچه موسیقی در نوار نوتیفیکیشن‌ها

تغییر دیگر در نوار نوتیفیکیشن‌ها، مرتبط با یکپارچه‌سازی کلید‌های کنترل موسیقی است. اکنون دیگر کلید‌های کنترل موسیقی به صورت نوتیفیکیشن جداگانه در قسمت پایینی نوار نمایش داده نمی‌شود و در بالاترین قسمت، در کنار سایر کلیدها، تعبیه شده است. در نسخه‌ی آزمایشی اندروید 11 شاهد استفاده از ۵ کلید برای کنترل موسیقی هستیم و بعید به نظر می‌رسد که در نسخه‌ی نهایی نیز شاهد تغییری در آن‌ها باشیم. همچنین با لمس گوشه‌ی بالایی سمت راست می‌توان دستگاه پخش موسیقی را انتخاب کرد که کاملاً مشابه قابلیت به کار رفته در آیفون به نظر می‌رسد.

کنترل موسیقی اندروید 11

کاملاً مشخص است که گوگل تلاش بسیاری دارد تا نوار نوتیفیکیشن‌ها را بسیار تمیزتر و یکپارچه‌تر از گذشته کند؛ اما دسترسی به تنظیمات چنین بخش‌هایی هنوز هم ممکن است برای بسیاری از کاربران دشوار باشد.

اجازه‌ی دسترسی یکبار مصرف برای اپلیکیشن‌ها

گوگل همیشه سعی کرده است اندروید خالص را به عنوان نمونه‌ای از امنیت و رعایت حریم شخصی برای سایر سازندگان محصولات اندرویدی، تعریف کند. در همین راستا قابلیت اجازه‌ی دسترسی یکبار مصرف برای اپلیکیشن‌ها در اندروید 11 قرار گرفته است که در گذشته شاهد حضور آن در محصولات اپل نیز بوده‌ایم. برخی از اپلیکیشن‌ها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران در پس زمینه می‌کنند و به کمک این قابلیت می‌توان تنها اجازه‌ی دسترسی آن‌ها به چنین اطلاعاتی را در طی اجرای آن‌ها داد.

اجازه دسترسی یکبار مصرف اندروید 11

در سوی دیگر اگر کاربر مدت زمان طولانی از یک اپلیکیشن استفاده نکند، اجازه‌های دسترسی آن لغو خواهد شد و نیاز به فعال کردن دوباره آن‌ها از سوی کاربر وجود خواهد داشت. البته می‌توان قابلیت گفته شده را در قسمت تنظیمات، خاموش کرد. غیر فعال‌سازی چنین قابلیتی ممکن است برای برخی از کاربران امری پیچیده و دشوار باشد.

نمایش گزینه‌های تکمیل خودکار در بالای کیبورد

در گذشته گزینه‌های مرتبط با تکمیل خودکار درون باکس‌های ورودی اطلاعات نمایش داده می‌شد و کاربر باید به صورت دستی از میان آن‌ها انتخاب می‌کرد. اما اکنون قابلیت مذکور با کیبورد گوگل در اندروید 11 ادغام شده است و گزینه‌های مرتبط با آن در قسمت بالایی کیبورد نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند اطلاعات جدید را نیز به صورت مستقیم از همان بخش وارد کند. این مورد نیز قبلاً در آیفون دیده شده است.

بهبود اسکرین شات و ضبط صفحه نمایش

در بخش مولتی‌تسکینگ اندروید 11 سه گزینه‌ی اسکرین شات، Select و اشتراک‌گذاری دیده می‌شود. کاربران به کمک قابلیت Select می‌توانند قسمت خاصی از یک متن را جستجو کنند. همچنین پس از اسکرین شات گرفتن از صفحه، دیگر نوتیفیکیشن آن در قسمت بالایی نمایش داده نمی‌شود و در گوشه‌ی پایین سمت راست دستگاه همراه با گزینه‌هایی برای ویرایش یا به اشتراک‌گذاری آن، نمایش داده خواهد شد.

اسکرین شات اندروید 11

قابلیت ضبط صفحه‌نمایش نیز بالاخره جای خود را میان قابلیت‌های پیش‌فرض سیستم‌عامل باز کرده است. البته در گذشته نیز چنین قابلیتی درون نسخه‌های آزمایشی قرار گرفته بود اما گوگل آن را از نسخه نهایی حذف کرد. باید دید که در نسخه‌ی نهایی اندروید 11 نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد یا در نهایت شاهد عرضه‌ی قابلیت مذکور برای عموم کاربران خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یکی بگه چرا مال من هنوز اندروید ۱۰ برام نیومده گوشیم سامسونگ جی۶پلاس هست

  2. واقعا جذاب اند