10 حالت مخفی ویندوز 10

10 حالت مخفی ویندوز 10 و نحو‌ه‌ی استفاده از آن‌ها

در این مقاله شما را با 10 حالت مخفی ویندوز 10 – Windows 10 مایکروسافت آشنا می‌کنیم و نحوه‌ی دسترسی به آن‌ها را نیز خواهیم آموخت.

آیا می‌دانید ویندوز دارای حالت‌های مختلفی است که می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار شما بگذارد، به شما در عیب‌یابی کمک کند یا عملکرد سیستم را در برخی وظایف بهبود ببخشد؟ برخی از آن‌ها مخفی هستند و در حالی که شاید نام آن‌ها را شنیده باشید، اما هیچگاه از آن‌ها استفاده نکرده‌اید.

10 حالت مخفی ویندوز 10

ما در این مقاله قصد داریم به نحوه‌ی استفاده از این 10 حالت مخفی ویندوز 10 و آنچه ارائه می‌دهند بپردازیم.

1 – حالت God Mode

10 حالت مخفی ویندوز 10

حالت God یک اسم دستوری است و یک حالت واقعی نیست. در واقع حالت خدا، مجموعه‌ای از شرتکات‌ها در ویندوز 10 است. این دستور همه‌ی گزینه‌های کنترل پنل را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. حتی برخی از دستورات که به سادگی از طریق کنترل پنل در دسترس نیستند نیز در این لیست حضور دارد. راه اندازی آن بسیار آسان است. روی یک فضای خالی از دسکتاپ خود کلیک راست کنید، سپس مسیر New > Folder را پی بگیرید تا یک پوشه‌ی جدید ایجاد شود. نام این پوشه را عبارت زیر قرار دهید:

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

اگر می‌خواهید، می‌توانید نوشته‌ی ابتدای این کد، GodMode را به هر چیزی که خواستید تغییر دهید. بعد از ذخیره اسم، آیکون این پوشه به آیکون کنترل پنل تغییر پیدا می‌کند.

2 – حالت Safe Mode

احتمالاً صدای حالت امن (Safe Mode) برای عیب‌یابی ویندوز به گوش شما خورده است. این حالت ویندوز را فقط با درایورها و برنامه‌های جدید برای بوت شدن بارگذاری می‌کند. شما در این حالت هیچ درایور متفرقه یا تنظیمات اشتباهی را نخواهید داشت.

برای فعالسازی امکان رفتن به حالت Safe Mode در برخی از کامپیوترها در هنگام ریستارت شدن کلید Shift را نگه دارید. سپس در پنجرهه‌ی آبی رنگ باز شده مراحل Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را دنبال کنید. بعد از بارگذاری دوباره‌ی ویندوز، در پنجره‌ی آبی رنگ کلید F4 را بفشارید.

یا آنکه از بخش تنظیمات ویندوز به بخش Update & security > Recovery بروید و سپس از زیرمجموعه‌ی Advanced startup روی گزینه‌ی Restart now کلیک کنید. سپس در پنجرهه‌ی آبی رنگ باز شده مراحل Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را دنبال کنید. بعد از بارگذاری دوباره‌ی ویندوز، در پنجره‌ی آبی رنگ کلید F4 را بفشارید.

3 – حالت Game Mode

ویندوز 10 قابلیت‌های مخصوص بازی بیشتری نسبت به نسخه‌های گذشته‌ی ویندوز دارد. در واقع یک پنل مخصوص دسترسی به قابلیت‌های گیمینگ در بخش تنظیمات ویندوز تعبیه شده است. یکی از آن‌ها حالت Game Mode است که سیستم شما را برای اجرای بهتر بازی‌ها بهینه می‌کند.

برای فعال کردن این حالت به مسیر Settings > Gaming > Game Mode بروید. فعال کردن این حالت بسیار ساده است و پس از آن ویندوز می‌تواند برای اجرای بازی‌های شما بهینه شود.

صفحه‌ی پشتیبانی ویندوز می‌گوید این حالت از نصب آپدیت درایورهای ویندوز جلوگیری می‌کند. آن همچنین به ارائه‌ی نرخ فریم پایدارتر بر اساس مشخصات بازی و سیستم کمک می‌کند که بسیار ارزشمند است.

4 – حالت Battery Saver

اگر صاحب یک لپ تاپ هستید، شما احتمالاً تا به حال اضطراب تخلیه باتری در یک لحظه‌ی مهم را تجربه کرده‌اید. برای کمک به جلوگیری از این شرایط، ویندوز 10 یک حالت مخصوص برای صرفه‌جویی در مصرف باتری را طراحی کرده است. این حالت وظایف سنگین مانند همگام‌سازی ایمیل و رفرش اپلیکیشن‌ها در پس زمینه را غیرفعال می‌کند. این ویژگی همچنین میزان روشنایی نمایشگر را پایین می‌آورد که بی‌شک قابلیت مهمی برای صرفه‌جویی در باتری است.

برای فعال کردن این حالت وارد مسیر Settings > System > Battery شوید. گزینه‌ی Turn battery saver on automatically if my battery falls below را بیابید و برای آن یک مقدار را در نظر بگیرید. شما می‌توانید همچنین گزینه‌ی Battery saver status until next charge را نیز فعال کنید. برای فعال کردن سریع‌تر این حالت در آینده، هر زمانی که خواستید می‌توانید کلیدهای ترکیبی Win + A را بفشارید و از شرتکات آن استفاده کنید.

5 – حالت Dark Mode

10 حالت مخفی ویندوز 10

اکثر سیستم‌عامل‌ها اکنون دارای یک حالت تیره‌ی ذاتی هستند و ویندوز 10 نیز از این قاعده مستثنا نیست. فعال کردن آن المان‌های مختلفی از ویندوز از جمله فروشگاه اپلیکیشن‌ها، بخش تنظیمات و اکسپلورر را تیره می‌کند. برای فعال کردن حالت تیره به مسیر Settings > Personalization > Colors بروید و گزینه‌ی Dark را از زیرمجموعه‌ی Choose your color انتخاب کنید.

6 – حالت Compatibility Mode

ویندوز معمولاً با گذشتگانش سازگار است، اما یک نرم افزار قدیمی که هیچگاه برای نسخه‌های مدرن‌تر ویندوز به‌روزرسانی نشده، نمی‌تواند به درستی اجرا شود. به همین خاطر است که مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز 10 خود یک حالت سازگار (Compatibility Mode) را طراحی کرده است که به نسخه‌ی جدید ویندوز در اجرای نرم افزارهای قدیمی کمک می‌کند.

10 حالت مخفی ویندوز 10

برای فعال‌سازی حالت سازگار، شما باید روی فایل Exe نرم افزار مورد نظر خود کلیک راست کنید، روی گزینه‌ی Properties کلیک کنید و وارد زبانه‌ی Compatibility شوید. در اینجا شما باید روی گزینه‌ی Run compatibility troubleshooter کلیک کنید.

7 – حالت Airplane Mode

یکی دیگر از این چند حالت مخفی ویندوز 10 که بسیار هم سودمند است، ‌حالت پرواز – همان که در گوشی هوشمند شما هم قرار دارد – نام دارد. فعال کردن آن تمام ارتباطات بی‌سیم را غیرفعال می‌کند و دسترسی لپ تاپ شما به وای فای، بلوتوث، شبکه سلولی و موارد مشابه غیرفعال می‌شود. اگر چه ماهیت این حالت در لپ تاپ یا تبلت مشخص است،‌ اما همچنین می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ذخیره انرژی نیز استفاده شود. اگر به صورت آفلاین از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، فعال کردن حالت هواپیما می‌تواند به افزایش عمر باتری کمک کند.

10 حالت مخفی ویندوز 10

برای فعال کردن این حالت می‌توانید مسیر Settings > Network & Internet > Airplane mode را دنبال کنید. اما یک راه ساده‌تر، استفاده از کلید ترکیبی Win + A یا کلیک روی آیکون گوشه‌ی سمت راست تسکبار برای نمایش فعال‌سازی این گزینه است.

8 – حالت Tablet Mode

10 حالت مخفی ویندوز 10

اگر از ویندوز 10 روی تبلت یا لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، شما باید حالت تبلت را بشناسید. این رابط کاربری را برای استفاده در یک نمایشگر لمسی، وقتی یک ماوس و کیبورد متصل نیست، آسان‌تر می‌کند. همه‌ی اپلیکیشن‌ها در حالت تمام صفحه اجرا می‌شوند و آیتم‌های ویندوز کمی بزرگ‌تر می‌شوند تا با انگشتان دست شما راحت‌تر تنظیم شوند.

9 – حالت Focus Mode

10 حالت مخفی ویندوز 10

اگرچه این حالت Focus Assist نام دارد و نه Focus Mode، ولی ما به خاطر منحصر به فرد بودنش آن را یک حالت مستقل می‌نامیم. Focus Assist به شما امکان می‌دهد در هنگام کار، نوتیفیکیشن‌ها را بی‌صدا کنید. برای تنظیم این حالت به مسیر Settings > System > Focus assist بروید. در اینجا شما می‌توانید یکی از گزینه‌های Off, Priority only یا Alarms only را انتخاب کنید.

10 – حالت S Mode

در اینجا حالتی وجود دارد که احتمالاً نمی‌خواهید از آن استفاده کنید، اما ممکن است با آن روبرو شوید. برخی از دستگاه‌های ویندوزی در حالت S Mode اجرا می‌شوند که فضای بسته‌تری نسبت به ویندوز معمولی را ارائه می‌کند. حالت S‌ به شما امکان می‌دهد فقط از طریق فروشگاه مایکروسافت نرم افزارها را نصب کنید و جلوی استفاده از مرورگری به جز مایکروسافت اج توسط شما را می‌گیرد.

از آنجا که این حالت مخفی ویندوز 10 شما را بسیار محدود می‌کند، احتمالاً نمی‌خواهید هیچوقت از آن استفاده کنید. اما اگر کامپیوتری را خریده‌اید که به طور اتفاقی دارای حالت S است، خوشبختانه راهی برای ترک آن وجود دارد. برای انجام این کار به مسیر Settings > Update & Security > Activation بروید. سپس روی گزینه‌ی Go to the Store در زیر بخش Switch to Windows 10 Home/Pro کلیک کنید. این گزینه یک صفحه با عنوان Switch out of S mode را در اختیار شما می‌گذارد. روی Get کلیک کنید و تأیید کنید که می‌خواهید این حالت را ترک کنید. توجه داشته باشید که این کار فقط برای 1 مرتبه ممکن است و دیگر نمی‌توانید به حالت S Mode بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. باریکلااا
    ویندوز از اینا ام داره
    ما که ندیده بودم تا حالا