بهترین بازی های ترسناک

بهترین بازی های ترسناک تاریخ که باید تجربه کنید

از آثار کلاسیکی همچون سایلنت هیل و رزیدنت اویل تا آثار مدرنی همچون بیگانه و PT، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های ترسناک تاریخ آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های ترسناک تاریخ پرداخته‌ایم؛ آثاری که می‌توانند آدرنالین شما را بالا ببرند و باعث شوند خواب‌های ترسناک ببینید.

بهترین بازی های ترسناک تاریخ همیشه آن آثار خونین و پر خشونتی نیستند بلکه آرام پیش می‌روند، به شما استرس وارد می‌کنند، وعده اتفاقات بد را می‌دهند و دقیقا در لحظه‌ای که انتظار ندارید، غافل گیر کننده ظاهر می‌شوند .

بهترین بازی های ترسناک تاریخ

این لیست چه برای بازی دوستان و چه برای علاقه‌مندان به ژانر ترسناک، می‌تواند پیشنهادهای خوبی داشته باشد و اگر هم از طرفداران این سبک هستید و تعدادی از عناوین زیر را تجربه کرده‌اید، شاید با آثار دیگری برخورد کنید که قابل توجه هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

– بازی P.T

بهترین بازی های ترسناک

اثر مشترک هیدئو کوجیما و گی‌یرمو دل تورو با اینکه هرگز کامل نشد اما هنوز هم آن قدر فوق العاده است که در فهرست بهترین بازی های ترسناک تاریخ قرار بگیرد. پی تی در واقع یک دموی کوتاه از قسمت جدید سری بازی سایلنت هیل است که شما را در یک راهرو قرار می‌دهد اما فریب این محیط کوچک را نخورید، بازی از هزاران راه مختلف شما را می‌ترساند. این بازی را هر کسی نمی‌تواند با چراغ‌های خاموش انجام دهد و گاهی مجبور می‌شوید صدای بازی را کم کنید تا انجام آن قابل تحمل تر شود.

ترس اصلی بازی از ناشناخته بودن همه چیز می‌آید، اینکه نمی‌دانید چه چیزی قرار است جلوی شما قرار بگیرد و چه اتفاقی قرار است رخ دهد. بازی P.T. یکی از کوتاه‌ترین شاهکارهای ترسناک تاریخ است. افسوس که نسخه کامل آن هرگز منتشر نشد.

– بازی F.E.A.R

بهترین بازی های ترسناک

این بازی شوتر در مقایسه با دیگر عناوین این لیست، اکشن‌تر است و هوش مصنوعی آن هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. در این بازی، اسلحه‌های دیوانه‌وار زیادی در اختیار شما قرار می‌گرفت و به شما احساس امنیت می‌داد. اما درست در زمانی که فکر می‌کردید قدرتمند شده‌اید و توانایی مقابله با دشمنان را دارید، یک موجود جدید از راه می‌رسید که به راحتی کشته نمی‌شد و شما را سر جایتان می‌نشاند.

بهترین لحظه‌های ترسناک F.E.A.R. زمانی از راه می‌رسد که یک منطقه را از حضور دشمنان سرسخت پاکسازی کرده‌اید و برای دقایقی همه چیز آرام است. در همین لحظات، نگاه سنگین یک موجود ناشناخته و ترسناک را بر روی خود حس می‌کنید که در انتهای یک راهرو به شما خیره شده. آلما (Alma)، این دختر رنگ پریده شوم، درست در زمانی که انتظارش را ندارید، جلوی شما ظاهر شده و باعث می‌شود از جای خود بپرید. اشیا ناگهان به حرکت در می‌آیند، چراغ‌ها یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند و سپس چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ بهتر است خودتان بازی را تجربه کنید تا متوجه شوید.

– بازی Condemned: Criminal Origins

بهترین بازی های ترسناک

بعضی از بازی‌ها به شکلی زیبا در مرز میان واقعیت و خیال قدم می‌زنند و بازی محکوم هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. از همان اوایل بازی می‌توانید متوجه شوید که قرار است چه بلایی بر سر شما بیاید و باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کنید. اوضاع شما در این بازی فقط به سوی بدتر شدن می‌رود.

با پیشروی در بازی، کم کم متوجه می‌شوید که این یک داستان جنایی پیرامون حل یک پرونده نیست و شما عملا در حال تجربه جهنم هستید. در بازی Condemned: Criminal Origins اسلحه و مهمات به سختی پیدا می‌شود و تمرکز شما باید بر روی مبارزه با دست‌های خالی باشید. این بازی، به شدت سیاه و غیرقابل پیش بینی است و دنیایی ارائه می‌دهد که یک بخشش را واقعیت زشت تشکیل می‌دهد و بخش دیگر آن را چیزهایی بدتر از جنس خیال.

– بازی Amnesia: The Dark Descent

بهترین بازی های ترسناک

بدون اینکه بدانید چه کسی هستید، در یک قلعه بزرگ مملو از هیولاها گرفتار شده‌اید و در این بین، مجبور هستید که سلامت عقل خودتان را هم حفظ کنید. در محلی که نور به سختی پیدا می‌شود، شما باید از تاریکی دوری کنید، از هیولاها فرار کرده و در امان باشید. آن هم هیولاهایی که علاقه زیادی به ظاهر شدن ناگهانی دارند و بارها شما را غافل گیر می‌کنند.

شما هیچ اسلحه‌ای ندارید، نمی‌توانید مبارزه کنید و در هر اتاق ترسناک، با چیزهایی رو به رو می‌شوید که هیچ توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد. حفظ سلامت عقل شخصیت اصلی کار آسانی نیست، خصوصا اگر بازی را در نیمه‌های شب با هدفون انجام دهید که در این صورت، ممکن است سلامت عقل خودتان را هم از دست بدهید! اگر بتوانید از هیولای نامرئی بازی Amnesia: The Dark Descent عبور کنید و کنترل خودتان را از دست ندهید، باید به شما افتخار کرد.

– بازی Until Dawn

بهترین بازی های ترسناک

فیلم‌های اسلشر در دهه‌های اخیر بسیار محبوب بوده‌اند اما بازی‌های زیادی وجود نداشته‌اند که تجربه مشابه‌ای ارائه دهند، شاید به جز بازی بسیار بد و ناموفق جمعه سیزدهم (Friday the 13th) که در سال 1989 برای کنسول ان ای اس منتشر شد. به همین دلیل، بازی آنتیل داون را باید اثری منحصربه‌فرد به حساب بیاوریم. در این بازی، مطابق سنت آثار ترسناک اسلشر، چند جوان خوش سیما، به یک کابین متروکه سفر می‌کنند و در آن جا متوجه می‌شوند که یک موجود شرور قصد کشتن آن‌ها را دارد. احتمالا می‌دانید که پس از آن قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

در طول بازی شما این اختیار را دارید که مشخص کنید کدام شخصیت‌ها جان سالم به در می‌برند و همین حق انتخاب باعث می‌شود که بازی ارزش تکرار دوباره را داشته باشد. شاید تلاش کنید تا از به راه افتادن یک حمام خون جلوگیری شود و شاید دوست داشته باشید مرگ وحشتناک یک شخصیت را تماشا کنید. در هر صورت باید آمادگی ترسیدن و دیدن سکانس‌های خشن را داشته باشید. اگر از طرفداران فیلم‌های ترسناک هستید، بازی Until Dawn تجربه لذت بخش‌تری خواهد بود.

– بازی Bloodborne

بهترین بازی های ترسناک

بازی بلادبورن شاید در ژانر اکشن نقش آفرینی قرار بگیرد اما باز هم ترسناک‌تر از عناوین پرادعا ظاهر می‌شود و به شکلی غیرمنتظره، استرس و وحشت زیادی را به شما تزریق می‌کند.

اگر از طرفداران مجموعه دارک سولز (Dark Souls) هستید و به کشته شدن‌های فراوان عادت دارید، حتما باید به شهر گاتیک بازی Bloodborne قدم بگذارید. این بازی در مقایسه با دارک سولز از ریتم سریع‌تری برخوردار بوده و در مقابل سختی نسبتا کمتری دارد. اگر به نوشته‌های ترسناک اچ پی لاوکرفت و سبک وحشت کیهانی علاقه‌مند هستید، این بازی شما را راضی خواهد کرد.

– بازی Resident Evil 4

بهترین بازی های ترسناک

مجموعه رزیدنت اویل نیازی به معرفی ندارد و آن را باید پدر ژانر ترسناک و بقای مدرن خطاب کنیم. اما قسمت چهارم با زاویه سوم شخص اعجاب آورش، توانست سطح تازه‌ای از ترس را ارائه دهد و هیچ فهرستی از بهترین بازی های ترسناک تاریخ بدون این بازی تکمیل نمی‌شود.

استرسی که این بازی به شما وارد می‌کند، در نوع خودش استثنائی است و هرگز تمامی ندارد. از غول آخرهای وحشتناک تا یک مبارزه نفس گیر بر روی سقف خانه‌ها؛ ترس اصلی بازی Resident Evil 4 در محدودیت‌هایی است که برای شما ایجاد می‌کند، اینکه همیشه با کمبود مهمات رو به رو هستید، در یک شرایط نامناسب قرار دارید و باید با تمام وجود برای نجات مبارزه کنید.

– بازی Dead Space

بهترین بازی های ترسناک

اگر رزیدنت اویل پادشاه ژانر ترسناک است، بازی فضای مرده را هم باید یک مدعی تاج و تخت به حساب بیاوریم که وحشت درجه یک قسمت‌های اصلی رزیدنت اویل را با زاویه دید بر روی شانه تلفیق کرده است. این بازی که مشخصا با الهام از فیلم بیگانه (Alien) و دیگر آثار علمی تخیلی کلاسیک ساخته شده، شما را در نقش ایزاک کلارک قرار می‌دهد؛ مردی که که در یک سفینه فضایی گرفتار شده و خیلی زود متوجه می‌شود که همه خدمه به هیولاهایی ترسناک تبدیل شده‌اند.

بازی Dead Space تجربه ترسناکی است و این ترس همانند رزیدنت اویل 4، از محدود بودن بازیکن می‌آید. ایزاک همیشه مهمات اندکی با خود به همراه دارد و معمولا نمی‌داند اوضاع از چه قرار است. فضای مشوش بازی بیشتر بر پایه «صدا» استوار است و چیزهایی که می‌شنوید و نمی‌شنوید باعث شده‌اند تا اتمسفر اضطراب آوری ساخته شود. قسمت‌های دنباله، چاشنی ترس را کم کردند و مجموعه را به سوی اکشن سینمایی سوق دادند اما قسمت اول همیشه در کابوس‌های ما زنده خواهد بود.

– بازی SOMA

بهترین بازی های ترسناک

بازی سوما مشکلات خاص خودش را دارد، خصوصا در سیستم مخفی کاری نه چندان کارآمدش اما باید اعتراف کرد که یکی از ناخوشایندترین و آزاردهنده‌ترین داستان‌های این لیست را دارد. اگر بیشتر در مورد جزئیات داستان توضیح دهیم، لذت آن از بین می‌برد اما باید بدانید که ایده‌های «خودآگاهی» و «خود واقعی» را مورد بحث قرار می‌دهد و سوالاتی بنیادین مطرح می‌کند.

داستان بازی در یک مرکز تحقیقاتی زیر آب جریان دارد، جایی که دستگاه‌هایی پیشرفته، ناخودآگاه انسان‌ها را در خود دارند و گویی در حال رشد هستند. هر چه قدر که بیشتر در جهان بازی به گشت و گذار می‌پردازید، متوجه می‌شوید که وضعیت این دستگاه‌ها در حال بدتر شدن است. بازی SOMA شاید شباهت‌هایی با بازی بایوشاک داشته باشد اما ویژگی‌های متفاوتی دارد که باعث شده به هویت خاص خودش برسد. این بازی، شوک برانگیزتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و پس از پایان داستان، شاید برای مدتی نتوانید به راحتی بخوابید.

– بازی Outlast

بهترین بازی های ترسناک

این بازی اول شخص در مکانی اتفاق می‌افتد که هیچ انسان عاقلی حاضر نیست در دنیای واقعی به آن‌جا برود؛ یک تیمارستان متروکه که ظاهرا اتفاقات عجیبی در آن در حال رخ دادن است. شب است، در میان کوه‌ها تنها هستید و کسی هم قرار نیست به شما کمک کند. همین ایده اولیه برای ساخت یک اثر ترسناک کافی است اما بازی پا را فراتر گذاشته و ویژگی‌های دیگر هم دارد تا ترس را به اوج برساند.

تاریکی مطلق همه جا را فرا گرفته و شما با کمک ویژگی دید در شب یک دوربین فیلمبرداری، می‌توانید اطراف را ببینید. این مسئله باعث شده تا چاشنی واقع گرایی هم به بازی اضافه شود. توصیه می‌شود که این بازی را در کنار یکی از دوستان یا اعضای خانواده انجام دهید تا حداقل زمانی که فریاد می‌کشید یا تا مرز سکته کردن پیش می‌روید، کسی کنارتان باشد.

– بازی Silent Hill 2

بهترین بازی های ترسناک

سایلنت هیل، خانه تعدادی از ترسناک‌ترین دشمنان و سکانس‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است اما تقریبا همه موافق هستند که قسمت دوم در این زمینه حرف اول و آخر را می‌زند. این بازی کلاسیک کنسول پلی استیشن 2، عمیق‌ترین ترس‌های ما را زنده کرده و به ما یادآوری می‌کند که شیطانی بزرگ‌تر از «خیال پردازی» وجود ندارد. شخصیت اصلی بازی شاید با موجوداتی همچون کله ‌هرمی (Pyramid Head) رو به رو شود اما هیچ چیز او را به اندازه هیولای درونش تهدید نمی‌کند.

پس از دریافت یک نامه از سوی همسر مرده‌اش، جیمز به شهر سایلنت هیل بازمی‌گردد تا پاسخ سوالاتش را پیدا کند اما تنها چیزی که بدست می‌آورد، غم، اضطراب و احساس گناه برای مرگ همسرش است. در هر بخش از این شهر خالی، یک ترس تازه نهفته است اما جیمز باید همه آن‌ها را کنار بزند و جلو برود. چیزی که در نهایت پیدا می‌کنید را بدون شک نمی‌پسندید. بازی Silent Hill 2 تنها ارزش بازی کردن ندارد بلکه حرف‌های مهمی می‌زند که باید به آن‌ها گوش فرا دهید. در این بازی هر چه قدر بیشتر به عمق می‌روید، وضعیت بدتر می‌شود و راهی هم برای بازگشت وجود ندارد.

– نسخه بازسازی بازی Resident Evil 2

بهترین بازی های ترسناک

پس از 20 سال، نسخه بازسازی رزیدنت اویل 2 عرضه شد و یک بار دیگر نشان داد که هنوز هم ترسناک است. این بازی برای نسخه اصلی احترام قائل می‌شود و در عین حال، راه را برای قسمت‌های بعدی هم باز می‌کند. بازی از هر نظر موفق ظاهر شده و سزاوار حضور در فهرست بهترین بازی های ترسناک تاریخ است.

داستان بازی در سال 1998 و دو ماه پس از اتفاقات قسمت اول رخ می‌دهد. در زمانی که بیشتر شهروندان راکون سیتی به دلیل تاثیرات مخرب سلاح میکروبی شرکت آمبرلا، به زامبی تبدیل شده‌اند. در این میان، افسر پلیسی به نام لیان اس کندی همراه با کلر ردفیلد در جستجوی راهی برای فرار از شهر هستند اما با اتفاقات پیچیده‌ای رو به رو می‌شوند.

– بازی Alien: Isolation

بهترین بازی های ترسناک

باور کردنی نیست اما بازی آیزولیشن در حد و اندازه بهترین فیلم‌های مجموعه بیگانه ظاهر می‌شود و می‌تواند برای ساعت‌ها، شما را در اوج تعلیق و استرس باقی بگذارد.

شما در نقش آماندا، دختر ریپلی (نقش اصلی فیلم بیگانه 1) بازی می‌کنید که در یک ایستگاه فضایی، در جستجوی مادرش است اما در مقابل، با یک هیولای بی‌رحم رو به رو می‌شود. ترس بازی در این است که شما باید در تمامی دقایق مخفی باشید و اجازه ندهید که شکارچی بیگانه شما را ببیند. هوش مصنوعی فوق العاده این موجود، کار شما را سخت‌تر هم می‌کند. فضایی که بازی خلق کرده، تحسین برانگیز است و استفاده درستی از هیولای زنومورف (Xenomorph) مشهور می‌کند. کافی است یک لحظه حواستان نباشد و صدای دویدن این هیولا را در پشت سر بشنوید و مو به تنتان سیخ شود.

– بازی Layers of Fear

بهترین بازی های ترسناک

اکثر بازی‌ها شما را شوکه می‌کنند یا منجر به جیغ کشیدن شما می‌شوند اما بازی‌های محدودی وجود دارند که باعث می‌شوند به خودتان شک کنید. داستان بازی پیرامون یک نقاش اتفاق می‌افتد که می‌خواهد شاهکارش را تکمیل کند. او در یک خانه خالی در عصر ویکتوریا قدم زده و رازهای مختلفی از گذشته را کشف می‌کند.

خیلی زود متوجه می‌شوید که این نقاش، دیوانه است و به چیزهایی که او می‌بیند، نمی‌توان اعتماد کرد. درها ناپدید می‌شوند، راهروها تغییر شکل پیدا می‌کنند و فضای اطراف شما به گونه‌ای عوض می‌شود تا با دیوانگی‌های شخصیت اصلی سازگار شود. پس از چند ساعت بازی، شما همه چیز را زیر سوال خواهید برد و به چیزهایی که می‌بینید، اعتماد نخواهید کرد. آیا این میز نیم ساعت قبل، سمت راست اتاق نبود؟ آیا باید این منطقه را دوباره جستجو کنم؟ بازی Layers of Fear بدون شک از بهترین بازی های ترسناک تاریخ است و شما را دچار توهم می‌کند.

– بازی Resident Evil 7

بهترین بازی های ترسناک

و در نهایت به یک اثر غیرمنتظره می‌رسیم؛ اثری که می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود و حتی کاری کند که شرکت کپکام پرونده مجموعه رزیدنت اویل را ببندد. پس از قسمت ششم که از هر نظر ناامید کننده بود، قسمت هفتم نه تنها این سری را به ریشه‌هایش باز گرداند بلکه توانست از نظر ترس، در راس کل مجموعه قرار بگیرد. این بازی تمامی عناصر ترسناک قسمت‌های قبلی را تلفیق کرده و آن‌ها را به شکلی ترسناک‌تر و تاریک‌تر عرضه می‌کند. داستان جذاب بازی را هم نباید نادیده گرفت. می‌توان انتظار داشت که قسمت هشتم بتواند جای این قسمت را در فهرست فعلی بگیرد.

کدام یک از آثار فهرست بهترین بازی های ترسناک تاریخ را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.