اساسی‌ترین نکات در مورد گسترش ویروس کرونا توسط افراد سالم

اساسی‌ترین نکات در مورد گسترش ویروس کرونا توسط افراد سالم

برخی متخصصان می‌گویند که حجم زیادی از گسترش ویروس کرونا توسط افراد به اصطلاح سالم انجام می‌شود؛ افرادی که به کووید 19 مبتلا هستند، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

گسترش ویروس کرونا از طریق افراد آلوده‌ای که هیچ علامتی از بیماری ندارند، از مدت‌ها پیش باعث نگرانی مردم و کارشناسان شده و از زمانی که این موضوع با انجام تحقیقات گسترده ثابت شد، تلاش‌های زیادی برای آگاهی‌رسانی در رابطه با آن صورت گرفته است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا چند نکته اساسی در این رابطه را بررسی کنیم.

تلاش برای تشخیص علائم بیماری کرونا در افراد روشی مهم برای پیدا کردن بیماران کووید 19 و جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر بیماری کرونا بوده است؛ علائمی مانند از دست رفتن حس بویایی، سرفه خشک، تب، خستگی، بدن درد و نشانه‌های دیگری که توسط مقامات بهداشتی جهان اعلام شده‌اند و در مراکز پر رفت و آمد گوناگون تجهیزاتی برای تشخیص آن‌ها در نظر گرفته شده است. با این حال، همان‌طور که اشاره شد تعداد زیادی از مبتلایان کووید 19 بدون بروز هیچ نشانه‌ای تنها ناقل این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی هستند و بدون اینکه حتی خودشان متوجه شوند، باعث آلودگی اطرافیان می‌شوند.

مونیکا گاندی (Monica Gandhi)، پزشک و محقق از دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه نکات مهمی را به اشتراک گذاشته است.

گسترش ویروس کرونا توسط افراد سالم

بررسی‌ها نشان داده که از زمان آلوده شدن به بیماری کرونا تا بروز اولین نشانه‌ها، افراد به صورت معمول یک دوره 5 روزه را طی می‌کنند؛ اما در برخی موارد مدت زمان حداکثر 20 روز هم گزارش شده است. این نشانه‌ها اکثرا خفیف هستند، ولی در مواردی که به مرگ مبتلایان منجر شده، شدت نشانه‌ها فوق‌العاده زیاد و خطرناک بوده است.

در کنار کسانی که به نظر سالم می‌آیند و به صورت کلی علامتی از آلودگی بروز نمی‌دهند، افرادی که در این دوره 5 تا 20 روزه قرار دارند هم می‌توانند به عنوان افراد به اصطلاح سالم در نظر گرفته شوند و خطر گسترش ویروس کرونا توسط آن‌ها به هیچ وجه کمتر نیست.

از مجموعه بررسی‌هایی که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون انجام شده، می‌توان تخمین زد که بین 18 تا 80 درصد مبتلایان به کووید 19 عملا هیچ نشانه‌ای از ابتلا بروز نمی‌دهند؛ اما برای بررسی جزئی‌‌تر و مشخص شدن آمار دقیق، باید امکان انجام آزمایش‌های گسترده روی تمامی افراد یک جامعه آماری وجود داشته باشد و نتایج این آزمایش‌ها هم باید با وضعیت افراد در هفته‌ها و ماه‌های آینده تطابق داده شود.

اساسی‌ترین نکات در مورد گسترش ویروس کرونا توسط افراد سالم

به عنوان مثال اخیرا در سانفرانسیسکو آمریکا تحقیقات مشابهی انجام شده و متخصصان دریافتند که در زمان انجام آزمایش‌ها 53 درصد مبتلایان هیچ علامتی از کووید 19 نداشتند و بعد از گذشت دو هفته، این عدد به 42 درصد رسید. با این حال پس از بررسی‌های دقیق‌تر و در نظر گرفتن صحت تحقیقات گوناگون و کیفیت روش‌های پژوهشی، می‌توان گفت که به صورت میانگین 40 درصد افراد می‌توانند بدون بروز علائم آلودگی، حامل ویروس باشند.

نقش افراد بدون علامت

در مقایسه با بیماری‌های ویروسی دیگر، کووید 19 مقدار بسیار زیادی ذرات تنفسی آلوده را در سیستم تنفسی و به خصوص قسمت بالایی سیستم شامل بینی و دهان تولید می‌کند و این ذرات هم به هنگام حرف زدن، سرفه کردن، عطسه و نفس کشیدن از مجراهای تنفسی خارج می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده که گسترش ویروس کرونا از طریق این ذرات در زمان بین آلودگی تا بروز علائم در حالت حداکثری قرار دارد. این مسئله برخلاف وضعیت آنفولانزای فصلی بوده، چرا که در آنفولانزا افراد معمولا تا قبل از بروز علائم قادر به گسترش ذرات ویروسی نیستند.

در مورد ویروس دیگری از خانواده کرونا به نام سارس که در سال 2003 اپیدمی شد، تحقیقات نشان داد که ذرات تنفسی در قسمت‌های پایینی دستگاه تنفسی به ویروس آلوده می‌شوند، در حالی که کووید 19 این آلودگی را در دهان و بینی به وجود می‌آورد و به همین دلیل احتمال پخش شدن آن در محیط بسیار بیشتر خواهد بود. در رابطه با نحوه گسترش بیماری توسط افراد بدون علامت هم می‌توان گفت که ذرات تنفسی خروجی از دهان و بینی عامل اصلی انتقال ویروس از این افراد به دیگران است.

متخصصان هنوز نمی‌دانند که چه مقدار از گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان توسط افراد به اصطلاح سالم انجام شده، اما ابتدایی‌ترین نشانه‌ها از بالا بودن سهم این گروه از مبتلایان تا میزان 80 درصد خبر می‌دهند. مدتی پیش در منطقه‌ای از چین تحقیقات نشان داد که افراد بدون علامت می‌توانند به همان میزان افراد دارای نشانه، ویروس کرونا را پخش کنند و اگر فرض کنیم که نزدیک به نیمی از مبتلایان به هیچ ‌وجه نشانه‌ای از ابتلا بروز نمی‌دهند، طبیعی است که بخش زیادی از همه‌گیری به افراد به اصطلاح سالم مربوط باشد.

محدود کردن گسترش کووید 19 توسط افراد سالم

مونیکا گاندی می‌گوید که وقتی یک بیماری می‌تواند از طریق ناقلان بدون علامت پخش شود، بهترین راه برای مقابله با مشکلات جدی اقدامات پیشگیرانه خواهد بود. در مورد گسترش ویروس کرونا توسط افراد بی علامت هم اقداماتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیل کردن مراکز و رویدادهای گوناگون یکی از اقدامات مورد نظر بوده است.

اساسی‌ترین نکات در مورد گسترش ویروس کرونا توسط افراد سالم

با این وجود می‌دانیم که چنین اقداماتی ضرر زیادی به وضعیت اقتصادی کشورها وارد می‌کنند و نمی‌توان برای مدتی نامحدود صنایع را تعطیل کرد، مرزها را بست و اجتماعات را ممنوع کرد. تا قبل از انجام بررسی‌های دقیق و کلی در مورد بیماری کووید 19 و جمع‌آوری اطلاعاتی همچون نحوه انتقال ذرات آلوده به ویروس از دهان و بینی، اقدامات پیشگیرانه و محدود کننده بازدهی مناسبی برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع داشتند.

با این تفاسیر حال که اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری ‌شده‌اند، می‌توان گفت که پوشیدن ماسک‌های تنفسی در سطحی جهان بهترین راه مقابله با گسترش ویروس کرونا است. در سوم آوریل گذشته بود که مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه کرد که تمامی افراد در خارج از منزل خود و به خصوص در نزدیکی افراد دیگر ماسک بپوشند و سازمان جهانی بهداشت هم پس از بررسی‌های فراوان بالاخره در 5 ژوئن اعلام کرد که استفاده از ماسک‌های تنفسی در سطح جهانی بسیار مهم است.

موونیکا گاندی در نهایت می‌گوید که هم‌اکنون نمی‌توان به دقت مشخص کرد که چه تعداد از افراد آلوده به کووید 19 از طریق انتقال ویروس توسط افراد بدون علامت مبتلا شده‌اند. با این حال می‌دانیم که پوشیدن ماسک و رعایت نکات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند نقش فوق‌العاده مهمی در توقف پاندمی کرونا داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. میگن این ماسک های مامان دوز ۰ درصد جلوی باکتری و ویروس رو میگیره و ۵ درصد جلوی گرد و غبار