کشف چاله های مخفی و مرموز در نزدیکی آثار باستانی استون هنج

کشف چاله های مخفی و مرموز در نزدیکی آثار باستانی استون هنج

به تازگی دانشمندان چاله های مخفی و بزرگی را در ساختاری حلقه‌ای، نزدیک به مکان معروف و مرموز استون هنج انگلستان کشف کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد که اسرار این منطقه پیچیده‌تر شده‌اند!

به کمک تازه‌ترین فناوری‌های راداری، دانشمندان بریتانیایی چاله های مخفی و مرموزی را در نزدیکی آثار باستانی استون هنج (Stonehenge) بریتانیا پیدا کرده‌اند که به شکلی خاص چیده شده و ابعادی عظیم دارند. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

دانشمندان مورد نظر با استفاده از ترکیب چندین فناوری پیشرفته از جمله رادار نفوذ به زمین و همچنین آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری شده از منطقه مورد بحث، تعداد 20 عدد از این چاله‌ها که به احتمال قوی 4500 سال قدمت دارند را کشف کردند. گفته شده که حفره‌ها به شکل دایره‌ای با قطر 2 کیلومتر چیده شده بودند و به نظر می‌رسد که آن‌ها نشانه‌هایی از آثاری غیرمعمول و منحصر به فرد هستند.

چاله های مخفی استون هنج

در مرکز دایره کشف شده دو بنای باستانی معروف بریتانیا، یعنی دیوارهای دارینگتون (Durrington Walls) و وودهنج (Woodhenge) قرار گرفته‌اند و از آنجایی که محل باستانی دیگری به نام لارخیل (Larkhill) در نزدیکی دایره قرار گرفته، می‌توان حدس زد که چاله های مخفی مورد نظر به دقت چیده شده‌اند و ممکن است که لارخیل هم به عنوان دروازه این دایره عظیم و مرموز بوده باشد.

تیم کینارد (Tim Kinnaird) از دانشگاه سنت اندروز بریتانیا در این رابطه می‌گوید که آثار رسوبی وارد شده به حفره‌ها در طول هزاران سال گذشته اطلاعات مهمی را در مورد وضعیت منطقه در سال‌های دور آشکار می‌کنند و ممکن است که بتوان از طریق این چاله‌ها تاریخ 4 هزار ساله منطقه و بنای مرموز و عجیب استون هنج را روشن‌تر کرد. بررسی‌ها نشان داده که هرکدام از حفره‌ها که هم‌اکنون پر شده‌اند، قطر 10 متر داشته و در عمق 5 متری زمین قرار گرفته‌اند.

کشف چاله های مخفی و مرموز در نزدیکی آثار باستانی استون هنج

قبلا کشف چاله‌ها این تصور را در دانشمندان به وجود آورده بود که گذشتگان برای مصارف کاربردی و به منظور ساخت حوضچه‌های گوناگون این چاله های مخفی را به وجود آورده بودند، اما آنالیز فرورفتگی‌ها نشان داد که ابعاد و دقت حفر آن‌ها به گونه خاصی بوده و تعداد و نحوه قرارگیری هر حفره به شکلی است که از لحاظ جغرافیایی و معماری به آثار باستانی اطراف مربوط می‌شود.

محققان احتمال این را مطرح می‌کنند که در مجموع 30 حفره در محل مورد نظر به صورت دایره‌ای قرار گرفته باشند، اما به دلیل انجام ساخت و سازهای گوناگون از صدها سال پیش تاکنون، به نظر می‌رسد که حداکثر تعداد حفره‌هایی که کشف خواهند شد، همین 20 مورد است.

بررسی دقیق حفره‌ها

محققان دانشگاه سنت اندروز نمونه‌های استخوان، سنگ چخماق و همچنین برخی مواد رسوبی که در این چاله های مخفی کشف شده بود را به کمک تکنیک‌هایی مانند قدمت سنجی رادیو کربنی مورد بررسی قرار دادند، اما متاسفانه پیدا کردن دلیل حفره این فرورفتگی‌ها به سادگی تعیین قدمت آن‌ها نیست.

با این وجود کشف حفره‌ها قدم اول در بررسی‌های علمی پیش رو خواهد بود و دانشمندان فرصت زیادی دارند تا نظریه‌های خود در رابطه با چاله‌ها را مطرح و آزمایش کنند. باستان شناس، نیک اسنشال (Nick Snashall) در این رابطه می‌گوید دیوارهای دارینگتون به عنوان محل استراحت، زندگی و جشن گرفتن سازندگان استون هنج کاربرد داشته و کشف اخیر هم کمک زیادی به پیدا کردن جواب سوالات گوناگونی که در مورد این مکان تاریخی به وجود آمده، خواهد کرد.

اسنشال می‌گوید که بررسی دقیق‌تر چاله های مخفی کشف شده به ما کمک می‌کند تا باورها، رسم و رسوم و همچنین توانایی‌های اجدادمان در دوران نوسنگی را بهتر درک کنیم؛ با بررسی موقعیت و نحوه کنده شدن فرورفتگی‌ها می‌توان اطمینان داشت که آن‌ها بدون محاسبات دقیق ریاضی و بررسی‌های قابل توجه ساخته نشده‌اند.

ابهامات استون هنج

حدودا 3.2 کیلومتر دورتر از مرکز حلقه چاله‌ها، آثار استون هنج به عنوان نمادی از توانایی‌های مهندسی مردمان چند هزار سال پیش قرار گرفته و این احتمال مطرح شده که شاید چاله‌ها، دیوارهای دارینگتون، وود هنج و استون هنج همگی توسط افراد مشخص و یکسانی ساخته شده باشند.

کشف چاله های مخفی و مرموز در نزدیکی آثار باستانی استون هنج

سنگ‌های عظیم استون هنج مدت‌هاست که به عنوان نمادی بسیار معروف از طرز زندگی مردمان دوران نوسنگی شناخته می‌شوند. دورانی که در اروپا تا سال 1700 قبل میلاد مسیح ادامه داشت. البته نمونه‌های زیادی از حفر گودال در هزاران سال پیش وجود دارد و مردمان باستان به دلایل مختلف اقدام به حفر چاله می‌کردند. با این وجود دانشمندان معتقدند که چاله های مخفی استون هنج در نوع خود منحصر به فرد بوده و نمونه مشابهی ندارند.

دانشمندان می‌گویند که مشاهده چنین پدیده‌هایی که توسط مردم چند هزار سال پیش به وجود آمده‌اند، نشان دهنده رابطه عمیق و مرموز آن‌ها با دنیای طبیعی است. رابطه‌ای آن‌قدر پیچیده که حتی با دانش و تجهیزات مدرن به سختی می‌توان از اسرار آن پرده برداشت.

مقاله تیم کینارد در ژورنال “Internet Archaeology” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینا هم اینقدر اثار باستانی ندارن گشتن چاله پیدا کردن

    خب ایران پر از چاله است

    جالبه میگه پر شده اگه پر شده چطوری اسم چاله گذاشتین روش و پیداش کردین