خودروهای چینی

آیا شایعات مربوط به خودروهای چینی ،‌ كار خودروسازان داخلی بود؟

در میانه افزایش قیمت تعرفه‌های خودروهای خارجی و به دنبال آن بالا رفتن قیمت این خودروها، چند سالی است که بازار خودروی ایران شاهد حضور خودروهای چینی رنگارنگی است که هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود.

بسیاری از این خودروها با پشتوانه برندهای معروف و موفق‌شان فروش خوبی داشته‌اند و برخی دیگر به خاطر گمنام بودن، با وجود کیفیت خوب، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. خودروسازان وطنی، متاسفانه چند سالی است که کیفیت را فدای کمیت کرده و ما شاهد افت بیش از پیش آن‌ها و تمایل مردم به خرید خودروهای چینی هستیم. مردمی که از کیفیت پایین و طراحی‌های بدون خلاقیت خودروهای ایرانی خسته بودند، به سمت خودروهای چینی کشیده شدند. اما نکته جالب در مورد خودروهای چینی شایعات مربوط به کیفیت این خودروها و بازار ضعیف دست دوم آنهاست که باعث شده در میان بسیاری از افراد ترسی برای خرید این خودروها وجود داشته باشد و جمله «چرا می‌خوای ماشین چینی بخری؟ صاحب اول و آخرش خودتی!» حرفی تکراری و آشنا باشد. اما داستان واقعا چیست؟ آیا این خودروها حقیقتا اینقدر که می‌گویند بی‌کیفیتند؟

برچسب بی‌کیفیتی برای کارخانه‌های مطرح چینی

بسیاری از برندهای مشهور دنیا در هر زمینه تولیدی، سالهاست که تولید محصولات‌شان را به تولیدکنندگان چینی می‌سپارند. دلیل این کار، کم کردن هزینه‌های تولید و بالطبع سود بیشتر برای آن برند است. خودروسازان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در سال‌های اخیر غول‌های خودروسازی دنیا با شرکت‌های چینی همکاری‌های مشترکی داشته‌اند. چطور ممکن است که این شرکت‌ها کیفیت را فدای سود مالی کنند؟ البته که تلاش خودروسازان چینی و حمایت زیاد دولت این کشور از آنها هم در این میان قابل‌ توجه است. چینی‌ها به مرور خود را بیشتر به استانداردهای روز دنیا رسانده‌اند و در تلاشند تا در چند سال آینده بازار خودرو را هم مانند بسیاری بازارهای دیگر در اختیار بگیرند. در جایی که بزرگان خودروسازی دنیا مانند پورشه، ولوو، فورد، مزدا، سوزوکی، پژو و بسیاری دیگر از برندهای مطرح قراردادهای همکاری با کمپانی‌های چینی می‌بندند، در کشور ما هنوز با دیده شک به تولیدات چینی نگاه می‌کنند. حقیقت این است که نمی‌توان گفت تمام برندهای خودروی چینی قابل اعتماد هستند. در این سال‌ها خودروهای کمتر شناخته شده زیادی مانند سابرینا، ویانا، هافی لوبو و لیفان وارد بازار خودروی ما شده‌اند. اما جالب اینجاست که بسیاری از کاربران همین‌ها هم از خودروی خود راضی بوده‌اند. در چند سال اخیر، موج ورود خودروهای لوکس چینی در کلاس‌های مختلف به یک‌باره بازار خودروی ایران را احاطه کرده‌ است.

بعد از استقبال زیاد از این خودروها و به دنبال فروش موفق آنها، شایعاتی پیرامون عدم کیفیت این خودروها و بازار ضعیف دست دوم آنها در سراسر بازار پخش شد. بحث این بود که این خودروها نه تنها کیفیت ندارند، بلکه روی دست صاحبانش مانده و مالک اول و آخرش خود فرد خواهد بود. اما حقیقت چیزی فراتر از این شایعات است. خودروهای چینی با قیمتی بسیار کمتر از نمونه‌های اروپایی و آسیایی، آپشن‌های فنی و رفاهی بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در ابتدای واردات، این خودروها قیمتی تقریبا برابر یا کمی بیشتر از خودروهای وطنی داشتند. اما از نظر ویژگی‌ها و قدرت موتور و طراحی ظاهری فاصله تقریبا از زمین تا آسمان بود. همین امر باعث استقبال مردم از خودروهای چینی شد و نتیجه اصلا آن چیزی نبود که همه شنیده بودند.

آفت خودروهای چینی

واقعیت این است که بیشتر وارد کنندگان خودروهای چینی آنقدر به محصول وارداتی خود اطمینان دارند که بعضا این خودروها را بین 3 تا 5 سال گارانتی می‌کنند. در این بازه زمانی این خودروها به هیچ مشکلی برنمی‌خورند و هیچ هزینه‌ای روی دست خریدار نمی‌گذارند. در مورد برندهای معتبر چینی حتی بازار خرید و فروش هم رونق خودش را دارد. سایت دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو پر از نمونه‌های صفر و کم‌کارکرد و کارکرده این خودروهاست که به راحتی مشتریان خودشان را پیدا می‌کنند. عموم خریداران از محصولات خود احساس رضایت می‌کنند و معتقدند شایعات مربوط به عدم کیفیت این خودروها، کار دلالان خودروهای خارجی یا خودروهای داخلی است تا بازاری که از دست داده‌اند را دوباره احیا کنند. خودروهایی نظیر چانگان، بی وای دی، چری تیگو 7، چری تیگو 5، چری آریزو 5 و 6، انواع مدل‌های جک و برلیانس نشان داده‌اند که لایق اعتماد مشتریان هستند.

تنها نکته‌ای که در مورد خودروهای چینی زیاد به چشم می‌خورد ضعف گیربکس آن‌هاست که آن هم مشکلی نیست که خریدار را اذیت کند. به هرحال وقتی با قیمتی تقریبا یک پنجم برندهای مطرح دنیا، خودرویی فول آپشن می‌خرید قطعا ضعف‌هایی هم دارد که باید آن را قبول کرد. به نظر می‌رسد که علی‌رغم تلاش دلالان خودرو، کیفیت خوب خودروهای چینی و رضایت کاربران، باعث شده که مردم ریسک خرید آنها را بپذیرند. هرچند که با افزایش قیمت دلار و بالارفتن بدون منطق قیمت خودروهای چینی، حالا خرید این خودروها هم برای قشر متوسط جامعه رویایی تقریباً دست نیافتنی شده است!

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*