بوئینگ 747

بوئینگ 747 افسانه‌ای به زودی از دور تولید خارج خواهد شد

بر اساس گزارش‌ها، کمپانی بوئینگ به زودی تولید هواپیمای بوئینگ 747 ، اولین هواپیمای پهن پیکر دنیا را متوقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کمپانی بوئینگ به زودی تولید هواپیمای بوئینگ 747 را پس از بیش از 5 دهه متوقف خواهد کرد.

بنابر این گزارش‌ها، پس از تولید 16 فروند 747 از پیش سفارش داده شده در طی دو سال آینده، خط تولید این هواپیما برای همیشه متوقف خواهد شد. دلیل این مساله کاهش تقاضا برای این هواگرد در طی سال‌های اخیر و در نهایت ضربه بزرگ همه گیری کرونا به صنعت هواپیمایی است.

بوئینگ 747

کمپانی بوئینگ هنوز رسما این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است و به کارکنان کارخانه اورت در ایالت واشنگتن که از دهه 60 محل تولید بوئینگ 747 بوده است، چیزی در مورد این که تغییری در خط تولید این هواگرد رخ خواهد داد گفته نشده است.

با این حال در سال‌های اخیر نشانه‎هایی از نزدیک بودن پایان تولید بوئینگ 747 مشاهده شده است. نرخ تولید این هواپیما تا سال 2015 به 1 هواپیما در ماه رسید و از آن زمان تا کنون به نصف یک هواپیما کاهش یافته است. همچنین گروه ترایمف که بزرگترین پیمانکار فرعی بوئینگ و مسئول تولید بدنه بویئینگ 747-8 (آخرین مدل این هواگرد) است، در سال 2019 تعدادی از دستگاه‌های خط تولید خود را به فروش گذاشت. این مساله نشان دهنده کاهش بار کاری در کارخانه این شرکت بود. این گروه مسئول تولید بدنه تمام بوئینگ‌های 747 از اولین فروند در سال 1966 تا به امروز بوده است.

کاهش تقاضا برای بوئینگ 747 و دیگر هواپیماهای پهن پیکر

تقاضا برای بوئینگ 747-8 در 15 سال خیر کاهش یافته است و مدل‌های قدیمی‌تر نیز در حال خارج شدن از خدمت توسط شرکت‌های هواپیمایی هستند. در صورتی که خط تولید این هواگرد متوقف شود، در مجموع 153 فروند از این مدل ساخته شده است. به گفته تحلیلگران در گروه مالی جفریز، کمپانی بوئینگ تا سال 2016 در تولید هر فروند 747-8، حدود 40 میلیون دلار ضرر کرده است.

بوئینگ 747

البته این کاهش تقاضا فقط مختص بوئینگ نبوده و روندی جهانی است. از زمان حادثه 11 سپتامبر و افزایش قیمت نفت و فراورده‌های حاصل از آن، از جمله سوخت هواپیما و پس از آن بحران مالی سال‌های 2007-2008 و سپس کاهش رشد اقتصادی در سرتاسر دنیا در سال‌های اخیر، تقاضا برای هواپیماهای پهن پیکر که مصرف سوخت بالایی دارند و زمان پرواز با آن‌ها به دلیل سرعت کمتر بیشتر است، کاهش قابل توجهی داشته است.

بوئینگ 747

در همین راستا کمپانی ایرباس نیز در سال گذشته اعلام کرد که به دلیل کاهش تقاضا، تولید هواپیمای A380 خود را در سال 2021 متوقف خواهد کرد. به این ترتیب دوره این هواگرد که رقیب 747 بود، با تولید تنها 251 فروند به پایان خواهد رسید که این مقدار درمقایسه با 1557 فروند بوئینگ 747 تولید شده ناچیز است. همه گیری ویروس کرونا نیز بر وخامت اوضاع افزوده است و با این که هنوز تقاضاهایی در بخش باربری وجود دارد، اما این تقاضاها به حدی نیست که بتواند ادامه تولید این هواگردها را توجیح کند.

بوئینگ 747

در کنار همه این مسائل، کمپانی بوئنگ از پیش با مشکلات مالی دیگری نیز مواجه بود. برای مثال هواپیمای جدید 737 Max این کمپانی، اخیرا به دلیل نقص‌های فنی که باعث سقوط چندین فروند از آن شده است، توسط اداره هوانوردی فدرال و آژانس امنیت هوانوردی اروپا زمین‌گیر شده و بسیاری از مشتریان سفارش‌های خود را پس گرفته‌اند. مشکلات توسعه و تولید هواپیمای بوئینگ 787 در اوایل دهه دوم قرن حاضر نیز از دیگر مسائلی است که گریبان گیر بوئینگ شد. توقف تولید بوئینگ 747 می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود و راه را برای اختصاص منابع حاصل به بخش‌های دیگر این کمپانی هموار کند.

بوئینگ 747

با این که بوئینگ 747 تا چند دهه دیگر پرواز خواهد کرد، اما توقف خط تولید آن، شروعی بر پایان عمر این هواگرد افسانه خواهد بود. هواگردی که ورود به خدمت آن باعث ایجاد انقلابی در صنعت هوانوردی و آغاز عصر سفرهای هوایی ارزان قیمت شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*