مصرف انرژی گوگل کروم

مصرف انرژی گوگل کروم روی لپ تاپ به زودی کاهش می‌یابد

مرورگر گوگل کروم – Google Chrome به زودی می‌تواند مصرف انرژی کمتری روی لپ تاپ داشته باشد و در نتیجه عمر باتری لپ تاپ شما طولانی‌تر شود.

مرورگر اینترنتی گوگل کروم احتمالا پرکاربرترین مرورگر اینترنتی در تمام جهان باشد اما با وجود این محبوبیت بالا، همچنان هم این محصول گوگل نتوانسته است به مرز عالی بودن برسد. در سال‌های گذشته همواره از حیث مصرف انرژی و اشغال کردن منابع حافظه رم، گوگل کروم یکی از  هدف‌های اصلی انتقادات کاربران و کارشناسان بوده است، اما این موضوع در طول ماه‌های گذشته تغییر کرده و این نرم افزار به خصوص از نظر مصرف رم عملکرد به مراتب بهتری را ارائه می‌دهد.

به تازگی به‌روزرسانی جدید برای گوگل کروم عرضه شده اگر نسخه پایدار آن به زودی برای کاربران عرضه شود، می‌تواند از حیث مصرف انرژی این مرورگر محبوب را متحول کند. در این نسخه جدید کاربران می‌توانند بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت با وجود باز بودن تعداد زیادی از تب‌های اینترنتی، از قابلیت‌های مختلف مرورگر خود استفاده کنند، بدون این که شارژ باتری لپ تاپ به پایان برسد. گوگل در این نسخه تمرکز ویژه‌ای بر روی یکی از ویژگی های تاثیرگذار در مصرف انرژی گوگل کروم که به طور مخفی انرژی زیادی مصرف می‌کند داشته است و آن هم چیزی نیست جز تایمر های جاوا اسکریپت (Javascript timers).

ارتباط مصرف انرژی گوگل کروم با تایمرهای جاوا اسکریپت

این تایمرها در فواصل زمانی مشخصی اجرا می‌شوند و مواردی نظیر این که صفحه توسط کاربر اسکرول شده است یا خیر، تحلیل تبلیغات داخل صفحه، نوشتن فایل‌های گزارش و آیتم‌های این‌چنینی را به عهده دارند. البته عملکرد این تایمرها اهمیت زیادی در تجربه روان کاربر دارد و بدون آنها استفاده درست از صفحات وب امکان‌پذیر نیست. اما لزومی ندارد که برای صفحات پس زمینه و دیگر ‌تب‌هایی که کاربر در حال حاضر آنها را مشاهده نمی‌کند نیز این تایمرها اجرا شوند و به بررسی موارد گفته شده بپردازند.

مصرف انرژی گوگل کروم

گوگل در حال حاضر تست‌های مربوط به این که در زمان اجرا شدن تایمرهای جاوا اسکریپت در فواصل زمانی یک دقیقه یک بار، چه مقدار باتری لپ تاپ مصرف می‌شود را پشت سر گذاشته است. در حالتی که ۳۶ تب مختلف باز بوده است و تل فعال پیش روی کاربر نیز روی صفحه خالی قرار داشته، عمر باتری در حدود تقریبا دو ساعت افزایش یافته است که ۲۸ درصد افزایش عمر باتری را نشان می‌دهد. البته قطعا هیچ کاربری یک صفحه خالی را پیش روی خود قرار نمی‌دهد و به همین دلیل گوگل این تست را در حالتی که یک ویدیو یوتیوب در حال پخش بوده است و هیچ تنظیمات ذخیره انرژی و یا کاهش نور نمایشگر فعال نبوده نیز تکرار کرده است.

در این حالت عمر باتری در حدود نیم ساعت یعنی سیزده درصد افزایش یافته که برای لپ‌ تاپ‌ های کوچکتر یک جهش حیاتی محسوب می‌شود. البته قطعا استفاده از چنین تنظیماتی ممکن است باعث شود که بسیاری از پیج‌ها نتوانند به درستی عملکرد خود را ارائه دهند و اجرای مرتب تایمرهای جاوا اسکریپت اهمیت زیادی دارد. به طور مثال جالب است بدانید که اپل در مرورگر سافاری خود این کار را تنها زمانی انجام می‌دهد که تب‌های پس زمینه به مدت پنج دقیقه غیر فعال باشند و کاربر تعاملی با آنها نداشته باشد.

گوگل از راهکار مشابه سافاری برای کروم استفاده می‌کند

احتمالا طبق گزارش‌ها گوگل نیز قصد دارد چنین روندی را در پیش بگیرد. بنا بر این اگر این تغییرات راه خود را به نسخه نهایی پیدا کنند، مصرف انرژی گوگل کروم روی تمام پلتفرم‌ها پیشرفت محسوسی خواهد داشت. البته بعد از انتشار این قابلیت گوگل به صاحبان کسب و کارها و در نسخه‌های اینترپرایز به مدیران سیستم، اجازه می‌دهد که به مدت یک سال این قابلیت را غیر فعال کنند. بنابراین فرصت کافی برای توسعه‌دهندگان و مدیران شبکه وجود خواهد داشت تا قبل از به‌کارگیری این ویژگی جدید، موارد مدنظر خود را از حیث کارکرد درست بررسی کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ببین امقده برنامه نویس های خفنی هستن که حتی میدونن با جاب جایی کدام فایل ها حتی مصرف هم کاهش پیدا میکنه