پلی استیشن 5

آیا پلی استیشن 5 بهترین کنسول تاریخ شرکت سونی است؟

پلی استیشن 5 – PlayStation 5 کمتر از شش ماه دیگر عرضه می‌شود اما آیا می‌تواند به بهترین کنسول تاریخ شرکت سونی تبدیل شود؟

پلی استیشن 4 توانست به یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ تبدیل شود. حالا سوال این است که آیا پلی استیشن 5 می‌تواند موفقیت‌های نسل قبل را ادامه دهد و کنسول بهتری باشد یا خیر.

در تاریخ 11 ژوئن (22 خرداد) بود که سونی سرانجام از پلی استیشن 5 به صورت رسمی رونمایی کرد و از چند بازی مهم هم پرده برداشت. هنوز جزئیات زیادی از این دستگاه فاش نشده اما تقریبا همه بازی دوستان منتظرش هستند و بدون شک آن را می‌توان یکی از مورد انتظارترین کنسول‌های تاریخ در نظر گرفت.

آیا پلی استیشن 5 بهترین کنسول تاریخ شرکت سونی است؟

برای پاسخ به این سوال باید به تمامی اخبار و اطلاعات منتشر شده از این کنسول نگاهی بیندازیم. ما در ادامه به 10 ویژگی برتر این کنسول اشاره خواهیم کرد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک برگ برنده برای شرکت سونی باشند. در ذهن داشته باشید که جهش بین نسل فعلی و نسل آتی، به شدت زیاد است و پلی استیشن 5 با ویژگی‌های انقلابی وارد میدان می‌شود.

– حافظه اس اس دی

پلی استیشن 5

حافظه SSD کمک می‌کند تا سرعت انتقال داده‌ها به شکل قابل توجهی بالا برود و این یعنی کم شدن زمان بارگذاری (Loading) مراحل بازی. طبق اعلام شرکت سونی، سرعت بارگذاری کنسول جدید، تقریبا صد برابر سریع‌تر از پلی استیشن 4 خواهد بود. این بدین معناست که برای مثال در بازی‌های جهان باز، برای بالا آمدن اثر و سفر به بخش‌های مختلف نقشه، هیچ انتظاری نخواهید کشید. مشکلی که متاسفانه در PS4 هم وجود داشت و گاهی آزار دهنده بود.

اما تنها مشکل اینجا است که شاید حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی برای شما کافی نباشد، خصوصا در دورانی که با توجه به پیشرفت گرافیکی عناوین و افزایش تکسچرها، حجم بالای 100 گیگابایت برای یک بازی چندان عجیب نیست. البته کنسول از هاردهای اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با این کار، به فضای بیشتری دسترسی پیدا کنید (ضمن اینکه سونی به یک راه حل خوب برای کمبود حافظه دست یافته است که در ادامه به آن هم می‌پردازیم.). مسئله دیگر، قیمت بالای حافظه‌های SSD است که در قیمت نهایی کنسول تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله را هم در نظر داشته باشید که کنسول ایکس باکس سری ایکس از یک حافظه اس اس دی 1 ترابایتی بهره می‌برد.

 – مدل‌های معمولی و دیجیتالی

پلی استیشن 5

نقشه‌ای که قرار بود برگ برنده شرکت مایکروسافت باشد؛ حالا توسط سونی هم اجرا شده است، یعنی عرضه کنسول در دو مدل مختلف. مدل معمولی پلی استیشن 5 دارای دیسک است و در مقابل، مدل دیجیتالی از دیسک پشتیبانی نمی‌کند و فقط می‌توانید از طریق دانلود بازی، به انجام آن‌ها بپردازید. ما هنوز تفاوت قیمت این دو مدل را نمی‌دانیم اما نسخه دیجیتالی ساخته شده تا افراد بیشتری توانایی خرید آن را داشته باشند و در این روزها که دانلود بازی چندان سخت نیست، عدم وجود دیسک، مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسد.

این یکی از تصمیمات هوشمندانه سونی بوده که می‌خواهد این کنسول را در دو مدل منتشر کند. در چند سال اخیر همواره شنیده بودیم که مایکروسافت در حال توسعه یک مدل دیجیتالی است و اگر آن‌ها به تنها شرکت بازار تبدیل می‌شدند که چنین مدلی عرضه کرده است، بدون شک می‌توانستند گوی رقابت را از دشمن سنتی خود بدزدند.

 – دسته دوال سنس  

پلی استیشن 5

بازی دوستان، پلی استیشن را با دسته‌های دوال شاک می‌شناسد اما از این پس باید به نام دوال سنس (DualSense) عادت کنند. این دسته جدید شاید شباهت‌های اندکی به دسته‌های دوال شاک داشته باشد اما تغییرات گسترده‌ای در آن اعمال شده و از فناوری‌های تازه‌ای استفاده می‌کند. این دسته می‌تواند تجربه گیمینگ تازه‌ای را به طرفداران پلی استیشن ارائه دهد؛ کمی بزرگ‌تر از دوال شاک به نظر می‌رسد و رنگ پیش فرض آن، سفید و مشکی است.

تا اینجا، بزرگ‌ترین ویژگی دوال سنس را باید تکنولوژی هپتیک (Haptic) پیشرفته آن در نظر گرفت که باعث می‌شود دکمه‌ها بر اساس چیزی که روی صفحه می‌بینید، احساس متفاوتی به شما بدهند. در نتیجه می‌توانید تصور کنید که واقعا در دنیای بازی حضور دارید.

– رنگ بندی متفاوت

پلی استیشن 5

از نظر ظاهری، کنسول جدید هیچ ارتباطی با مدل‌های قبلی ندارد و در واقع نسخه تکامل یافته پلی استیشن 4 به حساب نمی‌آید. پلی استیشن 4، خود یک نسخه شبیه به پلی استیشن 3 اسلیم محسوب می‌شد اما سونی در نسل جدید، تمامی طرح‌ها و ایده‌های قبلی را کنار گذاشته و یک دستگاه کاملا متفاوت ارائه داده است. کنسول PlayStation 5 بر خلاف نسل‌های پیشین، رنگ بندی تیره را کنار گذاشته و همانند دوال سنس از رنگ سفید و مشکی استفاده می‌کند. ظاهر دستگاه به شدت مدرن جلوه می‌کند و گویی از آینده آمده است. افراد زیادی هم بوده‌اند که از این ظاهر جدید استقبال نکرده‌اند اما در هر صورت باید اعتراف کرد که این حرکت سونی، بسیار شجاعانه بوده است.

تا نسل قبل این گونه به نظر می‌رسید که سونی، به اعمال تغییرات زیاد در کنسول‌های خود علاقه چندانی ندارد اما حالا شرایط تغییر پیدا کرده و ظاهرا آن‌ها هیچ ترسی از توسعه و عرضه طراحی‌های جدید ندارند. این مسئله در رابطه با رابط کاربری پلی استیشن 5 نیز صدق می‌کند. سونی تایید کرده که رابط کاربری کنسول جدید هم هیچ شباهتی به نسخه پی اس 4 ندارد و با ویژگی‌های کاملا تازه‌ای عرضه می‌شود.

– فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing)

پلی استیشن 5

رایانه‌های قدرتمند از این تکنولوژی بهره می‌برند اما نسل بعدی کنسول‌ها هم برای اولین بار به آن مجهز خواهند شد. ری تریسینگ یک نوع پردازش گرافیک است که باعث می‌شود بازی واقع گرایانه تر جلوه کند. این فناوری، هر کدام از منابع نور داخل دنیای بازی را پیدا کرده و برخورد آن‌ها با محیط را مطابق با دنیای واقعی ارائه می‌دهد. این فناوری می‌تواند کمک کند تا بازی‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند و با آثار واقع گرایانه‌تری رو به رو باشیم.

سخت افزار و پردازنده ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 به شکلی بهینه نشده بودند که بتوانند چنین نرم افزارهای قدرتمندی را پشتیبانی کنند اما با ورود پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد. تنها سوال این است که کدام یک از دو کنسول مذکور از آن به شکل بهتری استفاده می‌کنند و می‌توانند نرخ فریم بالاتر و آثار بهینه‌تری ارائه دهند. کنسولی که از این فناوری به شکلی کارآمدتر استفاده کند، بدون شک می‌تواند موفقیت بیشتری بدست بیاورد.

– قابلیت نصب انتخابی

پلی استیشن 5

اگر یک کنسول بازی دارید، احتمالا با مشکل دانلود حجم بالای دیتای بازی‌ها آشنا هستید. ضمن اینکه نصب آن‌ها نیز برای مدت زیادی طول می‌کشد. حتی اگر از کسانی هستید که فقط بخش داستانی تک نفره یا آنلاین یک بازی را تجربه می‌کنند، باز هم باید آن را به طور کامل دانلود کنید.

اگر هم حجم بازی بیش از حد زیاد باشد، باید از روی اجبار، عناوین دیگر خود را حذف کنید. خوشبختانه با تشکر از قابلیت نصب انتخابی (Selective Install)، این مشکل در کنسول PlayStation 5 وجود نخواهد داشت زیرا شما می‌توانید بخش‌های مختلف یک بازی را به شکل جداگانه نصب کنید. اگر می‌خواهید فقط بخش آنلاین یک بازی را انجام دهید، دیگر لزومی ندارد که بخش داستانی آن را هم نصب کنید. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که دیگر لازم نیست نگران کمبود فضا باشید و حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی کنسول می‌تواند برای مدت‌ها کافی باشد.

– بلو-ری اولترا اچ دی

پلی استیشن 5

در یک دهه اخیر، دیسک‌های بلو-ری توانسته‌اند به محبوبیت بالایی دست یابند و کسانی که می‌خواهند آثار سینمایی را با بالاترین کیفیت تماشا کنند، اولین انتخاب آن‌ها Blu-Ray است. در نسل بعدی کنسول‌ها، بلو-ری با کیفیت بالاتری هم عرضه می‌شود، یعنی اولترا اچ دی. این فرمت علاوه بر رزولوشن 4K، از تصویربرداری دامنه دینامیک بالا یا همان HDR هم پشتیبانی می‌کند. با این تفاسیر، شما نه تنها می‌توانید از بازی‌ها بهترین کیفیت را دریافت نمایید بلکه می‌توانید از پلی استیشن 5 به عنوان یک دستگاه پخش فیلم با بالاترین کیفیت هم استفاده کنید.

– پیشرفت‌های شنیداری

پلی استیشن 5

تصویر تنها چیزی نیست که مورد توجه سازندگان PS5 قرار داشته و این کنسول از نظر صدا هم تکنولوژی‌های تازه‌ای را ارائه می‌دهد. فناوری شنیداری بی‌درنگ سه بعدی (real-time 3D) این کنسول قرار است در نوع خود جریان ساز باشد و مشابه آن را در دنیای کنسول‌ها مشاهده نکرده‌ایم. این فاکتور شاید برای بسیاری از بازیکنان اهمیت خاصی نداشته باشد اما صدا یکی از فاکتورهایی است که باعث می‌شود تجربه عمیق‌تری از بازی‌ها داشته باشید و بیشتر در دنیای آن غرق شوید.

– سیستم خنک کنندگی جدید و صدای کمتر دستگاه

پلی استیشن 5

ابعاد کنسول جدید کمی متفاوت است و احتمالا با یکی از بزرگ‌ترین کنسول‌های تاریخ رو به رو هستیم. اما امیدواریم که دریچه های تهویه دستگاه بتواند صدا و گرمای آن را کاهش دهد. به هر حال از نظر سخت افزاری، این کنسول به شدت قدرتمند است و سازندگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا سیستم خنک کنندگی جدید آن بتواند مشکلات احتمالی را رفع کند. پلی استیشن 4 نکات مثبتی زیادی داشت اما نمی‌توان از صدای بلند آن گذشت و طرفداران نیز در این رابطه اعتراض کرده‌اند. این دغدغه‌ها در نسل جدید وجود نخواهد داشت.

– قابلیت پشتیبانی از بازی‌های نسل پیشین

پلی استیشن 5

آخرین باری که یک کنسول شرکت سونی از چنین قابلیتی می‌برد، به نسخه اولیه پلی استیشن 3 بازمی‌گردد که توانایی اجرای عناوین پلی استیشن 2 را داشت اما قیمت بالا و نجومی این کنسول، آن را به شکست نزدیک کرد و سونی پس از کاهش قیمت، این ویژگی را هم از آن حذف نمود. اما PS5 از همان ابتدا، توانایی اجرای بسیاری از بازی‌های پلی استیشن 4 را دارد و به تدریج، عناوین بیشتری به این فهرست اضافه خواهند شد. سونی می‌دانست که مایکروسافت کنسول خود را با این ویژگی عرضه می‌کند و با تصمیم درست، قابلیت مذکور را در کنسول خود قرار داده است. این مسئله شاید در نگاه اول چندان ضروری به نظر نرسد اما ویژگی پشتیبانی از بازی‌های نسل پیشین نه تنها باعث می‌شود تا به فهرست بزرگ‌تری از بازی‌ها دسترسی داشته باشید بلکه دیگر لازم نیست برای تجربه یک بازی قدیمی، کنسول پلی استیشن 4 خود را یک بار دیگر روشن کنید. شما در واقع در یک دستگاه، دو کنسول دارید و این اتفاق خوبی است.

علاوه بر این‌ها، پشتیبانی از واقعیت مجازی و عناوین انحصاری درجه یک را هم نباید فراموش کرد. سونی همیشه برای بازی‌های بزرگ و فراموش نشدنی مشهور است و در واقع وقتی به عناوین انحصاری می‌رسیم، سونی حرف اول و آخر را می‌زند. از لست آف آس و بلادبورن تا خدای جنگ و آنچارتد، این بازی‌ها نه تنها پرفروش و پرطرفدار ظاهر شده‌اند بلکه رکوردهای تاریخی زیادی را به نام خود به ثبت رسانده‌اند. این مسئله در پلی استیشن 5 هم ادامه خواهد داشت. تا اینجا بازی‌های بزرگی همچون نسخه فرعی مرد عنکبوتی، گرن توریسمو 7، هورایزن 2 و گادفال برای این کنسول تایید شده‌ اما این تنها آغاز کار است و باید منتظر آثار درخشانی همچون خدای جنگ 2 و غیره باشیم.

تمامی مسائل ذکر شده ما را به این نکته می‌رساند که پلی استیشن 5 نه تنها بهترین کنسول تاریخ شرکت سونی است بلکه می‌تواند در تاریخ بازی‌های ویدیویی ماندگار شود و جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. البته باید دید این کنسول از نظر تجاری چه عملکردی از خود نشان می‌دهد. فروش حیرت انگیز پلی استیشن 4 در ابتدای نسل را باید ناشی از شروع فاجعه بار کنسول ایکس باکس وان به حساب بیاوریم، اتفاقی که این بار قرار نیست تکرار شود. مایکروسافت نه تنها یک کنسول قدرتمند برای رقابت آماده کرده است بلکه این بار می‌خواهد بازی‌های انحصاری بزرگ بیشتری هم برای آن عرضه کند. باید دید در این جنجال جدید کنسولی در نهایت چه کسی پیروز می‌شود.

کنسول PlayStation 5 از نظر سخت افزاری هم تحسین برانگیز است و از پردازنده مرکزی ذن 2 (Zen 2)، پردازنده گرافیکی RDNA 2 و شانزده گیگابایت رم بهره می‌برد و همان طور که بالاتر ذکر شد، دارای یک حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی هم هست. این کنسول کمتر از شش ماه دیگر و همزمان با آغاز سال نو میلادی، به صورت رسمی وارد بازار می‌شود و احتمالا قیمتی بین 499 الی 599 دلار خواهد داشت.

آیا پلی استیشن 5 می‌تواند به بهترین کنسول تاریخ تبدیل شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اولا اون دسته روی مقاله معلومه فیکه خخخخ

    ولی بازم فکر نکنم موفقیت های پلی ۲ رو نکرار کنه