کشف معدن باستانی 12 هزار ساله در مکزیک خبرساز شد+ویدیو

کشف یک معدن باستانی 12 هزار ساله در مکزیک خبرساز شد+ویدیو

تازه‌ترین اکتشافات نشان می‌دهند که یک معدن باستانی در ساحل مکزیک و درون غارهایی به زیر آب رفته وجود دارد که حاوی ذخایر ارزشمند و آثاری شگفت‌انگیز است.

معدن باستانی 12 هزار ساله‌ای که اخیرا در ساحل مکزیک و درون غارهای زیر آب کشف شده، علاوه بر مناظر طبیعی شگفت‌انگیز و زیبایی‌های منحصر به فرد، اطلاعاتی ارزشمند از دوران ماقبل تاریخ را در دل خود نگه داشته است. در بررسی این اکتشاف با گجت نیوز همراه باشید.

معدن باستانی 12 هزار ساله

این غارهای به زیر آب رفته که در شبه‌جزیره معروف یوکاتان در مکزیک واقع شده‌اند، به شکل کانال‌ها و دالان‌هایی تو در تو و پیچیده، بخش مهمی از تاریخ قوم مایا را در دل خود جا داده‌اند و همچنین، اشیا و آثار باستانی در آن‌ها کشف شده که به دورانی بسیار قبل‌تر از مربوط می‌شوند.

در مقاله جدیدی که در مورد غارهای یوکاتان منتشر شده، دانشمندان به کشف معدن باستانی مورد نظر پرداخته‌اند و گفته شده که به احتمال قوی، این غارها قدیمی‌ترین معدن در قاره آمریکا را در خود جا داده‌اند؛ معدنی زیرزمینی که در آن خاک سرخ وجود دارد و قدمتش به 12 هزار سال پیش برمی‌گردد.

قواص حرفه‌ای و محقق اد رینهارت (Ed Reinhardt) از دانشگاه مک‌مستر کانادا می‌گوید که غارهای زیر آب همانند کپسول‌های زمان اطلاعات شگفت‌انگیزی را از دوران گذشته در خود دارند و آنچه در ساحل مکزیک کشف شده نشان دهنده احتمال کشف مکانی برای استخراج خاک سرخ در چندین هزار سال پیش است.

کشف معدن باستانی 12 هزار ساله در مکزیک خبرساز شد+ویدیو

در سال 2017 رینهارت و همکارانش غارهای خط ساحلی شرق منطقه کوئینتانا رو (Quintana Roo) مکزیک را مورد بررسی قرار داده بودند؛ منطقه مورد نظر به دلیل وجود بقایای اسکلت ساکنان باستانی غارها معروف بوده و شواهد نشان می‌دهند که در گذشته‌های دور و در زمان پایین‌تر بودن سطح آب منطقه، این غارها خشک و قابل سکونت بوده‌اند.

البته از چندین سال پیش تاکنون دانشمندان در مورد دلیل زندگی انسان‌های دوران ماقبل تاریخ در غارهایی به این پیچیدگی، خطرناکی و صعب‌العبوری سردرگم بودند و کسی نمی‌دانست که دقیقا چرا این غارها به مکانی مناسب برای زندگی تبدیل شده بودند. با این وجود، کشف معدن باستانی خاک سرخ در این منطقه شاید دلیل اصلی زندگی انسان‌ها در غارها باشد.

استخراج باستانی

باستان شناس و غواص فرد دیووس (Fred Devos) می‌گوید که ظاهر غارها در طول چندین هزار سال گذشته دچار تغییراتی اساسی شده و می‌توان از این موضوع نتیجه گرفت که ساکنان منطقه برای مدتی طولانی چندین تن خاک سرخ را از معدن مورد نظر استخراج کرده‌اند و برای روشن کردن دالان‌های تو در تو و تاریک موجود، آتش روشن کرده‌اند.

دیووس و همکارانش بر اساس کشف شواهدی از فعالیت‌های معدن‌داری در منطقه، به چنین نتایجی رسیده‌اند؛ شواهدی شامل ابزار باستانی مخصوص کاوش و استخراج، بسترهای استخراج خاک سرخ، علائم و نشانه‌هایی برای جهت‌یابی و موقعیت سنجی در داخل معدن باستانی و همچنین، حفره‌هایی بزرگ که درون آن‌ها آتش روشن می‌شده است.

همان‌طور که اشاره شد، این امکان وجود دارد که معدن مورد نظر قدیمی‌ترین نمونه از استخراج خاک سرخ در قاره آمریکا باشد؛ البته تیم تحقیقاتی اکتشافات اخیر معتقدند که به احتمال قوی، فعالیت‌های معدن داری در مناطق اطراف به دورانی با قدمت بیشتر مربوط می‌شوند و شواهدی در این رابطه از اسکلت معدن داران کشف شده که 12800 سال قدمت دارند.

بررسی تیم تحقیقاتی نشان داده که فعالیت‌های استخراجی معدن باستانی مورد نظر حدودا 10 هزار سال پیش متوقف شده است؛ البته دلیل چنین اتفاقی هنوز مشخص نیست، چراکه در آن زمان غار هنوز در دسترس ساکنان مناطق اطراف بوده و امکان حفاری و استخراج در آن وجود داشته است.

سیستم گسترده و پیچیده غارهای باستانی

این احتمال وجود دارد که معدن‌داران به منطقه‌ای با شرایط بهتر نقل‌مکان کرده‌اند؛ گفته شده که غارهای زیر آب رفته مورد نظر شامل سیستمی 2 هزار کیلومتری از دالان‌ها و کانال‌های پیچیده می‌شود و احتمال پیدا کردن معدن بعدی مورد نظر در اکتشافات آینده وجود دارد. البته این 2 هزار کیلومتر تنها به بخش‌های شناخته شده غارها مربوط می‌شود و حتی ممکن است که دالان‌های بیشتری کشف شوند.

با این حال می‌توان اطمینان داشت که معدن‌کاوان آن دوران شجاعت مثال‌زدنی داشته‌اند؛ کسانی که بدون هیچ تجهیزاتی چند صد متر به دل زمین می‌رفتند و برای روشن کردن کانال‌هایی فوق‌العاده تاریک تنها از مشعل استفاده می‌کردند.

کشف معدن باستانی 12 هزار ساله در مکزیک خبرساز شد+ویدیو

اما این مسئله که انسان‌های باستانی چنین خطراتی را برای رسیدن به خاک سرخ به جان می‌خریدند، نشان دهنده اهمیت ماده استخراجی از معدن در آداب و رسوم و زندگی این افراد است.

مقاله مربوط به کشف معدن باستانی مورد نظر در ژورنال “Science Advances” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اوووف عجب غاری زیر دریا پیدا کردن

    اگه ایران بود میراث فرهنگی دست میزاشت این ور اون ورش