اتصال 5G

۷ دلیل برای تغییر دنیای اطراف ما توسط اتصال 5G

قابلیت‌های اتصال 5G در چه زمینه‌هایی می‌تواند موجب تغییرات اساسی در دنیای اطراف و زندگی ما در آینده‌ای نزدیک شود؟

در چند سال اخیر، موضوعات بسیاری مانند گوشی‌های انعطاف‌پذیر یا واقعیت افزوده، به مباحث داغ دنیای فناوری تبدیل شده‌اند؛ اما شکی نیست که نقطه‌ی عطف تمامی آن‌ها، اتصال 5G است. فناوری جدید ارتباطی، ادامه دهنده‌ی راه استانداردهای 4G و 3G خواهد بود؛ اما اهمیت آن به قدری زیاد است که بسیاری از کشورها در تکاپو برای تدوین قوانین جدید مرتبط هستند. همچنین نگرانی از جاسوسی برخی شرکت‌ها و کشورها مانند هواوی و چین از طریق فروش سخت‌افزار مرتبط با 5G، افزایش یافته است. با این حال، نسل جدید اتصال همراه می‌تواند به لطف پهنای باند بسیار بالا، زمینه‌ساز رشد فناوری‌های بسیار دیگری باشد؛ در ادامه به بررسی ۷ دلیلی می‌پردازیم که اتصال 5G می‌تواند جهان امروزی را تغییر دهد.

شهرهای هوشمند

اگرچه ممکن است عبارت شهرهای هوشمند کمی گنگ به نظر برسد، اما قطعا مثال‌های زیادی از آن را در فیلم‌های علمی تخیلی مشاهده کرده‌اید. اتصال 5G امکان ارتباط گجت‌های بزرگ و کوچک را در خانه و حتی شهر فراهم می‌کند. برای مثال یخچال‌ها می‌توانند با دستیارهای هوشمند در ارتباط باشند و اقلام مورد نیاز خود را سفارش دهند. حسگرهای هوشمند می‌توانند باز و بسته شدن پرده‌های خانه را کنترل کنند تا مقدار نور محیط در میزان مطلوبی باقی بماند. چراغ‌های راهنمایی و علائم جاده‌ها می‌توانند اخطارهای مرتبط را برای رانندگان ارسال کنند یا از طریق پلتفرم هوشمند خودرو‌ها، آن‌ها را نمایش دهند. ساعت هوشمند کاربر می‌توانند پس از بیدار شدن، در ارتباط با قهوه‌ساز باشد تا قهوه صبحگاهی، هرچه زودتر آماده شود.

اتصال 5G

کاربرد فناوری 5G در مبحث اینترنت اشیاء می‌تواند بدون محدودیت و بسیار گسترده باشد. یکی از دلایل اصلی آن، افزایش آستانه‌ی تحمل تعداد اتصالات در نسل جدید ارتباط همراه نسبت به نسل‌های قبلی است. علاوه بر تعداد اتصالات بیشتر، پایداری آن‌ها نیز نسبت به 4G، پیشرفت چشمگیری داشته است. برای مثال آستانه‌ی اتصالات 4G در هر ۰.۳۸ مایل مربع، حدود ۲۰۰۰ عدد است درحالی که این مقدار در 5G می‌تواند به یک میلیون اتصال برسد. شهرهای هوشمند می‌توانند قابلیت‌های بسیار دیگری داشته باشند که دستیابی به آن‌ها از طریق اتصال 5G بسیار آسان‌تر خواهد بود.

خودروهای بدون راننده

خودروهای بدون راننده، یکی از موضوعات اصلی داستان‌های علمی تخیلی در گذشته بودند که امروزه بسیار به واقعیت نزدیک‌تر شده‌اند. اما چنین خودروهایی برای عملکرد کاملاً مستقل و بدون نیاز به دخالت سرنشین، به اتصال 5G نیاز دارند؛ زیرا خودرو باید در زمان بسیار کمی نسبت به رویدادهای اطراف خود واکنش نشان دهد و تاخیر بسیار پایین در شبکه‌ی 5G می‌تواند به کمک شایانی به کاهش زمان پاسخ، داشته باشد. در سرعت‌های بسیار بالا، اهمیت پاسخ سریع، بسیار افزایش پیدا می‌کند. به کمک اتصال ابری و هماهنگی با سایر اعضای هوشمند شهر، امکان اتخاذ تصمیم صحیح برای خودرو فراهم می‌گردد.

خودروهای بدون راننده

در حال حاضر بسیاری از غول‌های فناوری مانند تسلا، گوگل، اوبر و اپل، در حال آزمایش روی فناوری 5G در خودروهای بدون راننده هستند؛ در نتیجه لازم نیست سال‌های زیادی برای رواج این فناوری در صنعت خودرو، صبر کنیم. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، خودروهای خودران و هوشمند می‌توانند تجلی بسیاری از فناوری‌های پیشرفته و به روز باشند.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از داغ‌ترین زمینه‌های فناوری در سال‌های اخیر بوده است اما با چالش‌های فراوانی مواجه شده است. دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت مجازی، ابعاد بسیار بزرگی دارند و نیاز دائمی به سخت‌افزار قدرتمند برای انجام پردازش‌ها، دارند. همچنین برنامه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی یا افزوده، به پهنای باند زیادی نیازمند هستند و رزولوشن بالای دستگاه‌ها نیز موجب شده است تا استانداردهای کنونی، چندان پاسخگو نباشند. اما اتصال 5G می‌تواند در نهایت به دستگاه‌های واقعیت مجازی امکان مستقل شدن و عدم نیاز به سخت‌افزار را بدهد.

واقعیت افزوده مجازی

همچنین تاخیر پایین در شبکه‌ی 5G می‌تواند تجربه‌ی خوشایندی در بازی‌های واقعیت مجازی یا افزوده، فراهم کند. حتی کاربران می‌توانند اقدام به تعامل‌های بیشتری با محیط اطراف خود از طریق واقعیت افزوده داشته باشند. پتانسیل‌های تجاری بسیاری نیز با بهبود کیفیت چنین فناوری‌هایی، مطرح می‌شود. برای مثال کارمندان می‌توانند در جلسه‌های مجازی با شباهت بسیار به واقعیت، شرکت کنند.

سرویس‌های استریم محتوا

روند استقبال از سرویس‌های استریم محتوا در سال‌های اخیر رو به رشد بوده است و همه‌گیری ویروس کرونا نیز موجب افزایش روند مذکور، شده است. اما رزولوشن دستگاه‌های خانگی مانند تلویزیون‌ها، پیوسته در حال افزایش است و تولیدکنندگان محتوا نیز درحال ارائه‌ی محصولاتی با رزولوشن نهایی بالاتر هستند. در نتیجه ممکن است در آینده‌ای نزدیک و با فراگیر شدن استانداردهایی مانند 8K، اتصالات کنونی دیگر جوابگوی حجم وسیع داده‌ی مورد نیاز برای استریم نباشند. اتصال 5G می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استریم فیلم‌ها در رزولوشن‌های بالا باشد که امکان استفاده از آن در دستگاه‌های خانگی و قابل حمل، وجود خواهد داشت.

نتفلیکس

بازی‌های موبایل

پلتفرم بازی‌های موبایل، اشکالات بسیار اساسی دارد اما 5G می‌تواند به بهبود برخی از آن‌ها، کمک کند. بسیاری از عناوین محبوب امروزی موبایل‌ها، بازی‌های آنلاین رقابتی هستند که ممکن است به دلیل تاخیر موجود در شبکه‌ی 4G، تجربه‌ی چندان خوشایندی را برای کاربران فراهم نکنند و حتی در بسیاری از ژانرها، امکان رقابت مستقیم میان کاربران فراهم نباشد. میانگین تاخیر 4G حدود ۷۰ میلی‌ثانیه است درحالی که مقدار مذکور در 5G حدود ۱ میلی‌ثانیه است. به همین دلیل می‌توان بازی‌های موبایل با ریتم سریع مانند عناوین شوتر یا رانندگی را با کمترین لگ توسط اتصال 5G، تجربه کرد.

گوگل استادیا

اما پلتفرم‌های ابری و استریم بازی، یکی دیگر از فناوری‌های داغ این روزها هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به گوگل استادیا و xCloud مایکروسافت، اشاره کرد. چنین پلتفرم‌هایی می‌توانند سود بسیاری از فناوری 5G داشته باشند. تاخیر بسیار پایین موجب می‌شود تا گوشی‌ها و تبلت‌ها، اتصال راحت و پایداری به سرورها داشته باشند و حتی امکان اجرای عناوین AAA با رزولوشن بالا در دستگاه‌های قابل حمل، فراهم شود.

دانلود سریع‌تر

مشخص است که سرعت دانلود در هر نسل ارتباطی، افزایش پیدا می‌کند؛ این امر برای 5G نیز صادق است و می‌تواند تا ۲۰ درصد، سرعت بیشتری نسبت به 4G ارائه دهد. در برخی از کشورها، سرعت اتصال 5G از وای فای بیشتر است در نتیجه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای اتصال سریع به اینترنت پهن باند باشد که در مکان‌های مختلف نیز در دسترس است.

حوزه‌ی سلامت

اتصال 5G امکان تاثیر روی حوزه‌های بسیاری از جمله سلامت و پزشکی را نیز دارد. برای مثال بیمارستان‌ها می‌توانند سیستم‌های ارتباطی داخلی بسیار گسترده‌ای را مورد استفاده قرار دهند. همچنین تجهیزات پزشکی مختلفی از جمله حسگرها، دستگاه‌های تصویربرداری و ابزارهای تشخیصی می‌توانند از مزایای اتصال سریع و پایدار 5G بهره‌مند شوند. قابلیت جراحی از راه دور نیز می‌تواند به لطف روبات‌های متصل به نسل جدید ارتباطی، گسترش بیشتری پیدا کند.

روبات پزشکی جراحی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اوووف یغنی با ۵ جی پینگمون ب ۱ میرسه؟

    البته خود سرور های ازائه دهنده بازی پشتیبانی میکنن

  2. خدایا میشع ما ایرانیا هم یه اینترنت درست و حسابی داشته باشیم
    یا یه اینترنت بی کیفیت گرون قیمت