ایمنی و سلامت سفرهای هوایی در سایه پاندمی کرونا

ایمنی و سلامت سفرهای هوایی در سایه پاندمی کرونا

سفرهای هوایی یکی از حوزه‌هایی بوده که با شیوع بیماری کرونا، تحت تاثیر قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا بحث ایمنی و سلامت چنین مسافرت‌هایی را در سایه کووید 19 بررسی کنیم.

از زمان گزارش اولین موارد ابتلا به کووید 19، سفرهای هوایی به شدت دچار مشکل شده‌اند و با محدود شدن چنین روشی برای جابه‌جایی، بسیاری از شرکت‌های مسافربری و هواپیماسازی مجبور به تعدیل نیرو و اخراج کارکنان خود شده‌اند. در همین رابطه، قصد داریم تا تاثیر بیماری کرونا روی آینده مسافرت با هواپیما را بررسی کنیم.

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، در کنار پوشیدن تجهیزات بهداشتی مناسب، کارکنان فرودگاه‌ها به صورت معمول باید دمای بدن شما را برای علائم تب مربوط به بیماری کووید 19 چک کنند و پس از تایید سلامت شما به عنوان مسافر، کادر پرواز شما را به صندلیتان در داخل هواپیما هدایت می‌کنند. صندلی که از سایر مسافران فاصله داشته تا از این طریق از انتقال بیماری کرونا در هنگام پرواز جلوگیری شود.

این وضعیت حال حاضر بسیاری از فرودگاه‌ها و هواپیماها بوده و تا پیش از ساخت و توزیع گسترده واکسن کرونا و مقابله کامل با این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی، وضعیت مورد نظر ادامه خواهد داشت؛ موضوع جالب این بوده که چندین ماه پیش از این، شرایط حمل نقل در مسیرهای زمینی و همچنین سفرهای هوایی عادی بود، اما شیوع بیماری کرونا باعث شده تا نحوه سفر کردن ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن دگرگون شده و بسیاری از صنایع مرتبط با این جابه‌جایی‌ها هم دچار مشکل شوند.

وضعیت کنونی سفرهای هوایی

رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تازه‌ترین بیانیه این سازمان اعلام کرده که هنوز به نقطه اوج پاندمی کووید 19 نرسیده‌ایم و تنها راه برای خروج از این بحران، اتحاد جهانی و همکاری بین‌المللی بین کشورهای جهان برای مقابله با این بیماری است. یکی از این اقدامات گسترده و متحد، محدود کردن مسافرت با هواپیما بوده تا از جابه‌جایی‌های غیرضروری جلوگیری شود و در نتیجه، تا حد امکان انتقال ویروس از یک مقصد به مقصد دیگر محدود شود.

از تاریخ 1 جولای، اکثر کشورها محدودیت‌های مرزی خود را به تدریج برداشته‌اند و با اعمال قوانین و مقررات پیشگیرانه، تلاش دارند تا با حفظ سلامت افراد در سفرهای هوایی چرخه اقتصادی مربوط به این حوزه را در حرکت نگه دارند. با این حال برخی کشورها هم وضعیت چند ماه گذشته را حفظ کرده و مرزهای خود را کاملا برای تمامی کسانی که شهروند آن کشورها نیستند، بسته نگه داشته‌اند.

ایمنی و سلامت سفرهای هوایی در سایه پاندمی کرونا

دولت‌هایی که اجازه انجام سفرهای بین‌المللی را صادر کرده‌اند، هرکدام پروتکل‌های خاص خود را برای کاهش خطر انتقال کووید 19 اعمال کرده‌اند؛ به عنوان مثال مقاصد توریستی تنها مسافران کشورهایی که موارد ابتلا به کرونا در آن‌ها کم باشد را قبول می‌کنند و از ورود شهروندان کشورهایی مثل آمریکا یا هندوستان که آمار مبتلایان آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، خودداری می‌کنند.

محدودیت‌های گوناگون

برخی مناطق آفریقایی و کشورهای جنوب قاره آمریکا همچنان در حالت قرنطینه کامل هستند و عبور از مرز آن‌ها امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر مرزهای آمریکا هنوز بسته هستند و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های این کشور (CDC) هم با وجود قوانین و مقررات متفاوت ایالت‌های گوناگون، در مورد مسافرت‌های بین ایالتی و خارج شدن از مرزهای کشور، به شکلی جدی هشدار داده است.

بر اساس بیانیه‌های CDC، هرگونه مسافرت هوایی یا زمینی باعث افزایش خطر انتقال بیماری بین افراد می‌شود و از آنجایی که تقریبا در تمامی ایالت‌های آمریکا تعداد موارد ابتلا رو به افزایش هستند، چنین مسئله‌ای باید جدی گرفته شود.

فعالین حوزه سفرهای هوایی هم از طرف کشورهای مختلف و حتی فرودگاه‌های گوناگون با محدودیت‌هایی مواجه هستند و از آنجایی که هر کشور قوانین و مقررات نسبتا متفاوتی را برای حفظ جان شهروندان اعمال کرده، شرکت‌های هواپیمایی روز به روز با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

سازمان بهداشت جهانی مهم‌ترین اقدام برای مقابله با کووید 19 را فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرده و به همین دلیل، شرکت‌های مورد نظر باید با اقداماتی مانند خالی نگه‌داشتن تعدادی از صندلی‌های داخل کابین و محدود کردن تعداد مسافران هر پرواز، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

اقدامات شرکت‌های هواپیمایی

آمار و ارقام نشان می‌دهند که با اعمال محدودیت‌های اخیر در سفرهای هوایی شرکت‌ها مجبورند که چیزی در حد 60 درصد ظرفیت کلی خود مسافر سوار کنند، در حالی که اعلام شده برای کسب سود از هر پرواز، هواپیماها حداقل باید با 77 درصد ظرفیت پرواز کنند.

به همین دلیل گزینه منطقی برای ادامه پروازها و جلوگیری از توقف جابه‌جایی‌های هوایی، افزایش قیمت بلیت‌هاست؛ گفته شده که در صورت ادامه محدودیت‌های حال حاضر و کشف نشدن واکسن موثری برای درمان بیماری کرونا، شرکت‌های مسافربری مجبورند قیمت بلیت‌های خود را بین 8 تا 9 درصد بیشتر کنند.

ایمنی و سلامت سفرهای هوایی در سایه پاندمی کرونا

البته شرکت‌های هواپیمایی مختلف برای مقابله با وضعیت حال حاضر و چالش‌های به وجود آمده، هرکدام دست به اقدامات مختلفی زده‌اند؛ در حالی که استفاده از تجهیزات محافظتی مانند ماسک صورت به نوعی اجبار تبدیل شده، شرکت‌ها برای حفظ سلامت مسافران و در نتیجه، حفظ اعتبار خود، وسایل محافظتی مسافران را تامین می‌کنند. از طرف دیگر برخی کمپانی‌ها هم به افراد اجازه می‌دهند تا در ازای پرداخت مبلغ بیشتر، فاصله خود از دیگر مسافران داخل هواپیما را بیشتر کرده و عملا صندلی‌های خالی بیشتری در اطراف خود داشته باشند.

در داخل فرودگاه‌ها هم اقدامات مراقبتی مختلفی برای مقابله با کووید 19 صورت می‌گیرد و در حالی که پوشیدن ماسک قبل و بعد از سفرهای هوایی الزامی است، مدیران فرودگاه‌ها قصد دارند تا با اتوماتیک کردن فرآیندهای گوناگون داخل این مکان‌ها، از تماس مستقیم کادر فرودگاه با مسافران جلوگیری کنند. با این حال می‌توان اطمینان داشت که تمامی اقدامات مورد نظر دردسرها و تاخیرهای مربوط به پرواز با هواپیما و انجام کارها در فرودگاه را بیشتر می‌کنند.

مراقبت هرچه بیشتر در سفرهای هوایی

در مورد شهروندان کشورهای پرخطری مانند آمریکا که موارد ابتلا در آن بیشتر از سایر کشورهاست، فرودگاه‌ها و مقامات مسئول قبل از انجام مسافرت و بعد از سفر قوانینی مخصوص قرنطینه کردن مسافران دارند. به عنوان مثال در برخی موارد فرد باید تا 14 روز بعد از سفر خود در ساختمان‌های دولتی تحت نظر باشد و صرف‌نظر از وجود یا عدم وجود علائم کووید 19، باید دوره مورد نیاز برای آشکار شدن بیماری در افراد مبتلا طی شود.

از طرف دیگر کره جنوبی تمامی مسافران وارد شده به کشور را مورد آزمایش قرار داده و همچنین، این افراد را ملزم کرده تا با نصب یک اپلیکیشن مخصوص اطلاع‌رسانی و ردگیری بیماری کرونا و همچنین فعال نگه‌داشتن اپلیکیشن، وضعیت سلامت و جابه‌جایی خود در کشور را به صورت مداوم گزارش کنند.

در برخی موارد هم افراد قبل از انجام سفرهای هوایی باید نتیجه منفی تست کرونا خود را به همراه داشته باشند؛ به عنوان مثال در کنیا افراد باید 72 ساعت قبل از پرواز آزمایش کووید 19 را انجام داده و به هنگام سوار شدن، باید نتیجه منفی آزمایش را به همراه داشته باشند. از طرف دیگر درون کابین هواپیماها هم محدودیت‌هایی در مورد سرو غذا و نوشیدنی به مسافران اعمال شده و برای کاهش ارتباط بین مهمانداران و افراد حاضر در کابین، سرویس‌های ارائه شده در هواپیما به حداقل رسیده‌اند. اقداماتی که تماما برای حفظ سلامت مسافران و جلوگیری از شیوع بیشتر کووید 19 در جهان صورت گرفته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من که جرات نمیکنم تا سوور مارکت سر کوچه وون برم بعد بعضیا فکر مسافرت هستن