انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین امکان‌پذیر است (بررسی سردبیر)

انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین امکان‌پذیر است

اخیرا تحقیقات دانشمندان در ایتالیا نشان داده که انتقال بیماری کرونا بین مادر و جنین امکان‌پذیر بوده و مادران باردار می‌توانند کووید 19 را داخل رحم به فرزندان خود منتقل کنند.

انتقال بیماری کرونا در دوران بارداری یکی از موضوعات داغی بود که از زمان شیوع این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی جنجال زیادی به همراه داشته است. در همین رابطه، تحقیقاتی در مقیاس کوچک که توسط دانشمندان ایتالیایی انجام شده، نشان می‌دهد که مادران باردار می‌توانند جنین یا جنین‌های خود را به کووید 19 آلوده کنند.

برای تحقیقات اخیر، دانشمندان نمونه‌های مختلفی از 31 زن باردار ساکن ایتالیا که در سه ماهه سوم حاملگی خود بودند، تهیه کردند. این نمونه‌ها شامل مایع واژنی، خون داخل بند ناف، مایع کیسه رحم، شیر مادران و همچنین مایع مربوط به پرده داخل رحم می‌شد و نمونه‌ها هم در ماه‌های مارس و آوریل گذشته، از طریق سه بیمارستان مختلف جمع‌آوری و آنالیز شده بودند.

بررسی‌ها نشان داد که انتقال بیماری کرونا در دوران بارداری امکان‌پذیر بوده چرا که در یک نمونه مایع واژنی، یک نمونه شیر مادر، یک نمونه مایع پرده رحم و همچنین نه نمونه خون بند ناف نشانه‌هایی از ذرات ویروس کرونا و همچنین آنتی‌بادی ترشح شده توسط سیستم ایمنی بدن مادران پیدا شد.

تصورات قبلی از انتقال بیماری کرونا به جنین

این در حالی بوده که برای چندین هفته دانشمندان اعلام کرده بودند که انتقال مادر به جنین کووید 19 امکان‌پذیر نیست؛ اما نمونه‌های سه بیمارستان ایتالیایی مورد بررسی خلاف این موضوع را نشان می‌دهند.

دکتر کلادیو فنیزیا (Claudio Fenizia) از دانشگاه میلان که مسئول انجام تحقیقات اخیر بوده، در همین رابطه به سه پژوهشی که در ماه مارس منتشر شده بودند اشاره می‌کند؛ در این سه تحقیق، همانند کار پژوهشی فنیزیا و همکارانش، به شواهدی از انتقال بیماری کرونا در داخل رحم ارائه شده بود. در هرکدام از پژوهش‌های مورد نظر به ترتیب یک مادر و فرزند، 6 نوزاد و همچنین 33 نوزاد برای پی بردن به امکان آلوده شدن رحم مادران و جنین آن‌ها به کووید 19 بررسی شدند.

انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین امکان‌پذیر است (بررسی سردبیر)

خوشبختانه هیچ‌کدام از نوزادان این سه تحقیق جان خود را از دست ندادند، اما بررسی‌ها نشان داد که ذرات آلوده به کرونا توانایی عبور از پرده داخل رحم را داشته و همان‌طور که در ویروس‌های مسری دیگری مانند زیکا و اچ آی وی می‌بینیم، مادران باردار می‌توانند جنین خود را به ویروس آلوده کنند.

تحقیقات دانشمندان ایتالیایی

با این تفاسیر تحقیقات تیم دانشگاه میلان هم نشان داد که از بین 31 زن باردار مورد بررسی، یک مورد از نوزادان با بیماری کرونا به دنیا آمد. فنیزیا در این رابطه می‌گوید که نتیجه‌گیری او و همکارانش در رابطه با این نوزاد و بحث آلودگی نوزاد در داخل رحم مادر قابل‌اطمینان است، چرا که آثاری از ذرات آلوده به کووید 19 در خون بند ناف و همچنین مایع مربوط به پرده داخل رحم مادر پیدا شد.

از طرف دیگر مابقی نوزادان هم بعد از تولد سریعا مورد آزمایش قرار گرفتند و دیده شد که به صورت کلی، تنها 2 نوزاد به کووید 19 آلوده بودند؛ بنابراین می‌توان گفت که انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین نسبتا نادر بوده و از طرف دیگر، خوشبختانه احتمال مرگبار بودن این اتفاق و مرگ نوزادان به دلیل ابتلا به این بیماری دستگاه تنفسی هم نادر است. خوشبختانه هر دو نوزاد تحقیقات فنیزیا پس از مدت کوتاهی سلامت خود را بازیافتند.

آنتونی فاچی (Anthony Fauci)، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در این رابطه می‌گوید که به صورت کلی احتمال بروز علائم شدید کووید 19 در کودکان بسیار پایین بوده و تنها موضوعی که ممکن است تا حدی باعث نگرانی شود، ابتلای نوزادان به این بیماری بوده، چرا که سیستم ایمنی ضعیف آن‌ها می‌تواند احتمال بروز وضعیت‌های بحرانی را به وجود آورد.

نگرانی‌های بارداری در دوران پاندمی کرونا

متاسفانه با وجود خبرهای امیدوارکننده در مورد نرخ آلودگی پایین کودکان و نوزادان به کووید 19، هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تاثیرات ابتلا به کرونا در دوران بارداری در دست نیست و دانشمندان نمی‌دانند که یک مادر آلوده به این بیماری دقیقا چه تاثیرات منفی را به جنین خود منتقل می‌کند.

با وجود تحقیقات جدید در مورد انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین، بسیاری از زنان جوامع در مورد باردار شدن نگران هستند؛ از طرف دیگر اطلاعات منتشر شده توسط مقامات بهداشتی و کارشناسان هم به این نگرانی‌ها دامن میزنند، چرا که با وجود دانسته‌های محدود ما در مورد تاثیرات کووید 19 روی نوزادان و جنین‌ها، تحقیقات جدیدتر خطرات مهم‌تری را آشکار می‌کنند.

به عنوان مثال با اینکه برای چندین هفته دانشمندان از نگرانی مادران باردار کم کردند و اخبار خوشحال‌کننده‌ای را در این رابطه منتشر کردند، به تازگی مقامات بهداشتی بریتانیا توصیه کرده‌اند که زنان باردار حداقل تا 3 ماه از منزل خارج نشوند! متاسفانه سردرگمی زنان باردار و کسانی که قصد دارند تا به زودی باردار شوند، از سردرگمی دانشمندان و اطلاعات پایین متخصصان در مورد این ویروس مرگبار دستگاه تنفسی ناشی می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اقا رعایت کنید این واکسنش بیاد بخدا داغ از دست دادن ی عزیز خیلی سخته