تغییرات سیستم ایندکس موتور جستجوی گوگل

تغییرات سیستم ایندکس موتور جستجوی گوگل تا 2021 به تعویق افتاد

قرار بود تغییراتی در سیستم ایندکس موتور جستجو گوگل به وجود بیاید و اهمیت بیشتری به پلتفرم موبایل داده شود، اما گویا این تغییرات تا سال 2021 به تعویق افتاده است.

طبق گزارش‌ها قرار بود گوگل تغییرات عظیمی در سیستم ایندکس موتور جستجوی محبوب خود به وجود بیاورد و ربات‌های خزنده‌ی این کمپانی سایت های دارای طراحی بهتر برای پلتفرم موبایل را در اولویت قرار دهند. اما این تغییرات به تعویق افتاده است و مدیران وب سایت ها می‌توانند حداقل تا چند ماه دیگر، یک نفس راحت بکشند! این غول جستجوی اینترنتی در طی چند سال گذشته به طور ویژه روی پلتفرم موبایل و دیگر پلتفرم‌های خارج از دنیای دسکتاپ تمرکز داشته و این که بتواند محیط وب و جستجوی اینترنت را بر روی هر دیوایس، امن‌تر و آسان‌تر کند.

اما ارائه این سیستم‌های جدید و استانداردهای پیشرفته به طور جادویی اتفاق نمی‌افتند و نیاز است که دارندگان وب سایت‌ ها و توسعه‌دهندگان وب تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند وبسایت خود را با این استانداردهای جدید هماهنگ کنند. حالا به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد تغییرات جدید را حداقل تا سال 2021 به تعویق بیاندازد و تا آن زمان توسعه‌دهندگان می‌توانند فرصت بیشتری برای تطبیق داشته باشند.

از همان سال 2016 مشخص شد که تصمیم گوگل به طور جدی به این سمت حرکت می‌کند که پلتفرم موبایل و البته سیستم عامل اندروید در اولویت اصلی توسعه‌دهندگان وب قرار بگیرد و سیستم ایندکس موتور جستجوی گوگل نیز قرار بود تغییراتی داشته باشد که از ماه سپتامبر امسال این تغییرات می‌توانست اجرایی شود. اما حالا سازندگان وب سایت ها و توسعه‌دهندگان نرم افزارهای مبتنی بر وب می‌توانند زمان بیشتری برای توجه به این موضوع داشته باشند و وب سایت های خود را برای کاربران موبایل بهینه‌تر کنند.

تغییرات سیستم ایندکس موتور جستجوی گوگل به نفع کاربران موبایل

تغییرات سیستم ایندکس موتور جستجوی گوگل

بحث ایندکس شدن نتایج با اولویت کاربران موبایل، روشی است که گوگل برای اطمینان از این موضوع اتخاذ کرده که کاربران موبایل و سیستم عامل اندروید جایگاه بالاتری در دید توسعه‌دهندگان و دارندگان وب سایت ها به دست  بیاورند. در واقع در این الگوریتم این روش به کار گرفته شده که ربات‌های خزنده گوگل تنها نسخه موبایل یک وب سایت را در نتایج جستجو ثبت کنند و دیگر نسخه کامل وب سایت که برای کاربران دسکتاپ طراحی شده است، در فرآیند ایندکس آنها تاثیری نداشته باشد.

این در واقع به معنای آن است که نتایج جستجو و رتبه‌بندی وب سایت ها در صفحات گوگل بر مبنای اطلاعاتی به دست می‌آید که ربات‌های گوگل از نسخه‌های موبایل این سایت‌ ها دریافت کرد‌ه‌اند و دیگر نسخه دسکتاپ آنها تاثیری در این رنکینگ نخواهد داشت. برای طراحان وب و توسعه دهندگان سایت‌ها این به معنای آن است که آنها باید مطمئن شوند که نسخه‌های موبایل وب سایت آنها از کیفیت مساوی و حتی بالاتر ،از حیث طراحی و ارائه محتوا روی پلتفرم موبایل و گوشی های اندرویدی برخوردار است.

البته این موضوع در عمل کار دشواری است و به همین دلیل هم گوگل تصمیم گرفته تا زمان بیشتری را به توسعه‌دهندگان اختصاص دهد تا آنها فرصت کافی برای اعمال تغییرات بنیادی در وب سایت خود را داشته باشد. ممکن است حتی برخی از توسعه‌دهندگان با این موضوع مخالف باشند، اما قطعا دست برتری در این زمینه در اختیار ربات‌های خزنده گوگل و سیستم رتبه بندی این کمپانی برای صفحات موتور جستجوی خود قرار دارد که اهمیت بسیار بالایی در میزان مخاطبان روزانه وب سایت ها دارد.

البته این اولین باری نیست که با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده توسط ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی این بیماری، گوگل مجبور به تعویق برنامه‌های خود می‌شود، اما قطعا یکی از طولانی‌ترین آنها خواهد بود. گوگل پیش از این نیز به اجبار سیستم SameSite Cookies را به تاخیر انداخته بود با این موضوع تنها برای چند ماه ادامه داشت و این غول آمریکایی برنامه‌ای برای تاخیر مجدد «نحوه‌ی لیبل‌گذاری برنامه ها و نصب‌کننده‌های دانلود شده به عنوان بدافزارهای احتمالی» ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*