واکسن کرونا

امیدها برای رسیدن واکسن کرونا منطقی نیست؛ کرونا واکسن دائمی نخواهد داشت

به گفته متحصصین، به هیچ عنوان واکسن دائمی برای کروناویروس ساخته نخواهد شد و حتی نوع موقت واکسن کرونا نیز به زودی به ایران نخواهد رسید.

متخصص نانوبیوتکنولوژی و ویروس شناس، دکتر محمد علی زند عنوان کرد به دلیل این که ویروس‌ها ساختار جهش‌زایی دارند تا به امروز واکسن دائمی حتی برای انفولانزا نیز ساخته نشده است. محتویات موجود در واکسن انفولانزا به گونه‌ای است که فقط برای یک فصل دوام می‌آورد و همین موضوع برای واکسن کرونا نیز وجود خواهد داشت.

دکتر زند با بیان این که جهش ویروس‌ها به نوعی نیست که همیشه موتاسیون قوی‌تری تولید کنند اما در ماجرای همه‌گیری این ویروس در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و این ویروس مدام قوی‌تر می‌شود و حملات شدیدتری و به دنبال آن اندام‌های بیشتری را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در رابطه با کرونا همه‌گیری و ویروسی شدن افراد به سرعت اتفاق می‌افتد و تعداد موتاسیون‌ها افزایش پیدا می‌کند.

آیا امیدی برای ساخت واکسن دائمی کرونا وجود دارد؟

در مورد این سوال نیز باید گفت که هیچ واکسن قطعی برای این ویروس ساخته نخواهد شد و ادعای ساختن آن نیز رد شده است. کرونا نیز مانند بسیاری از بیماری‌هایی که دارویی برای آن وجود ندارد باقی خواهد ماند. بیماری آنفولانزا که ساختاری ساده‌تر از کرونا دارد نیز بعد از سال‌ها هنوز واکسن دائمی ندارد. واقعا ما نمی‌دانیم که سازمان جهانی بهداشت به دنبال چه دارویی می‌گردد و چه کارهایی را انجام می‌دهد و چه دست‌هایی پشت پرده این بیماری وجود دارد.

به گفته‌ی دکتر زند اگر واکسنی هم برای کرونا در جهان کشف شود بعید است به صورت دائمی باشد و فقط برای افراد سالم کارساز خواهد بود نه بیمارانی که مبتلا هستند. وی با بیان این که من خود یکی از افرادی بودم که ادعایی را مبنی بر عصاره مکمل درمانی برای بیماران کرونایی مطرح کردم و این عصاره را می‌توان هم برای درمان و هم پیشگیری به کار برد اما هر زمان که این پروژه را در دانشگاه‌های مختلف ارائه کردم مجبور به کناره‌گیری شدم.

واکسن کرونا

به گفته‌ی رئیس جمهور در کشورمان 25 میلیون آلوده به ویروس کرونا وجود دارد که این جمعیت نیازی به واکسن کرونا ندارند و واکسن برای افراد مبتلا کارساز نخواهد بود.

دکتر محمد علی زند در پایان اظهار داشت به گفته‌های سازمان جهانی بهداشت نمی‌توان تکیه کرد زیرا این سازمان اگر کاری می‌توانست انجام دهد برای کودکان پروانه‌ای این کار را می‌کرد. به چه دلیل تاکنون دارو و باند کودکان پروانه‌ای را به ایران ارسال نکرده‌اند؟ رسانه‌ها موظف‌اند در رابطه با کرونا وظیفه خود را انجام دهند. متاسفانه جمعیت زیادی از مردم گرفتار ویروس کرونا شده‌اند و می‌بایست فکری اساسی در این باره کرد و کنترل و مدیریت روی این قضیه متمرکز شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*