ارزش سهام ایران خودرو

ارزش سهام ایران خودرو و سایپا با بنز و رنو یکسان است؟

این روزها بازار بورس با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شده و سهام خودروسازان نیز متقاضیان زیادی دارد، اما آیا ارزش سهام ایران خودرو و سایپا با بنز و رنو یکسان است؟

مدتی است که بازار بورس با مشتریان زیادی مواجه شده و در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نظام اقتصادی و بورس هستند تا به کمک این اطلاعات بتوانند خریدهای بورسی خوبی را انجام دهند و سود بیشتری را به دست آورند. به طور کلی ورود مردم به بازار بورس باعث شده است تا سهام صنایع به جای رشد عادی با جهش‌های زیادی روبه‌رو شود و در این بین سهام ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور نیز به میزان زیادی جهش پیدا کرده است.

خودروسازان داخلی با وجود این که به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند، اما در بازار بورس با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شدند. در این بین کارشناسان بازار بورس بر این باورند که ارزش سهام خودروسازان نسبت به سایر صنایع با حباب بیشتری مواجه است. طبق گزارشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده است، طی این مدت تولید خودرو حدود 8.4 درصد افزایش پیدا کرده، اما این افزایش تولید در شرایطی با رشد همراه بوده که میزان خودروهای پارکینگی نیز افزایش یافته است. از این رو تا هنگامی که این محصولات جدید به مرحله تجاری‌سازی نروند، رشد تولید آنها آنچنان بر بازار بورس اثرگذار نخواهد بود.

ارزش سهام ایران خودرو و سایپا برابر با بنز و رنو !

کارشناسان در خصوص افزایش و جهش ارزش سهام خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا تحلیل‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. در همین رابطه محمود انصار، تحلیل‌گر حوزه ریسک و بازارهای مالی عنوان کرد:

ارزش سهام برخی از شرکت‌های خودروسازی به میزانی افزایش پیدا کرده است که می‌توان سهام یک شرکت خودروساز را با بنز برابر دانست.

این کارشناس در ادامه افزود در حقیقت ارزش سهام خودروسازان کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت و نمی‌تواند به مقدار و ارزش شرکت بنز ثروت ایجاد کنند. این تحلیل‌گر حوزه ریسک و بازارهای مالی تاکید کرد به آن دسته از سهامداران خودروسازان و شرکت‌هایی که بیشتر از ارزششان سود کسب کردند اعلام می‌کنم از امروز به فکر ریسک نقدشوندگی دارایی‌های خود باشند. البته با شرایط فعلی کشور و کاهش ارزش ریال تصور نمی‌کنم در کوتاه مدت برای سهامداران مشکلی ایجاد شود.

آیا قیمت‌گذاری سهام خودروسازان واقعی است؟

امیررضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص این که آیا قیمت‌گذاری انجام شده در مورد سهام خودروسازان واقعی است یا خیر، عنوان کرد:

قیمت‌ها واقعی است؛ زیرا در بورس مورد معامله قرار گرفته است، اما ارزش آنها واقعی نیست. با وضعیت ایجاد شده ارزش سهام ایران خودرو با رنو فرانسه که با نیسان جوینت است برابری می‌کند و حتی بالاتر است. از آنجا که در ایران خودروسازان به شکل انحصاری فعالیت می‌کنند و قیمت خودرو در بازار به شکل چشمگیری در حال افزایش است، قیمت سهام خودروسازان در مدار رشد قرار گرفته و با توجه به چنین شرایطی برخی این جهش قیمت را توجیه می‌کنند.

دلیل استقبال مردم از سهام خودروسازان

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد به مردم توصیه می‌کنم نهایت دقت را در خرید سهام داشته باشند و فریب تبلیغات را نخورند. وی افزود به هر حال تولید خودرو از میزان تولید مورد انتظار در سطح پایین‌تری قرار دارد و برای صنعت خودرو با وجود تحریم‌ها چشم‌انداز خوبی نیز وجود ندارد. از این رو مردم و سهامداران با توجه به این که قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا می‌کند به خرید سهام اقدام می‌کنند و این گونه از سهام خودروسازان استقبال می‌شود.

امیررضا کاهدی در پایان خاطرنشان کرد:

هم‌اکنون یک شرکت خودروسازی سود منفی می‌دهد و اگر بخواهد این را برای سهامداران خود جبران کند تا ابد طول خواهد کشید. از این رو سهامداران در خرید می‌بایست نهایت دقت را داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. به زودی سیل مالباختگان بورس رو شاهد خواهیم بود

  2. واقعا زاست میگن انقدری ک من باید جون بکنم ی ماشین ایران خودرو بخرم اگ داخل خارج بودم میتونستم بنز بخرم

  3. واقعا مگه میشه رنو و بنز و با ایران خوردو وسایپا مقایسه کنیم اونم ارزششون

  4. اینا دلالان ارزو طلا هستن که از رشد بورس عصبانین. ارزش بازار هیوندای کره 42 میلیارد دلار است ارزش بازار ایرانخودرو 6 و سایپا 4 میلیارد .یعنی تقریبا یک دهم کمپانی کره ای. حالا هی بیان آمار غلط منتشر کنن شنونده باید عاقل باشه

  5. پارس کاغذی که توی اروپا صد دلار هم نمیخرن ببینید اینجا چند فروش میره و با چه شرایطی البته من خودم از نماد خودرو خروج زدم بیست برابر شد بسشه دیگه مابقی سودش مال بقیه

  6. کلا همه چی مون به همه چی مون میاد!

  7. از همین مطلب حباب بی معنی بورس کاملا مشخصه….. آخه با سهام بنز…… البته یک موضوع دیگه را هم نشون قیمت پایین دلار در ایران..

  8. مامردم جالبی هستیم. هر روز و هر ثانیه داریم ایران خودرو و سایپا را می کوبیم و در عین حال داریم برای خرید سهام این دو شرکت صف می کشیم و ارزش سهام این دو شرکت را بالا می بریم. واقعا چرا ما حرف و عملمون با هم جور در نمیاد. دقیقا با چه فرمولی ارزش سهام ایران خودرو ۲۰۰۰درصد بالا رفته

  9. مقایسه این دو نشون میده سهام دارا باید حواسشون رو جمع کنن به باد نرن