جی پی اس بومی

جی پی اس بومی در پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخته می‌شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا اعلام کرد پروژه ناوبری و سیستم جی پی اس بومی در این پژوهشگاه در حال طراحی بوده و به زودی ساخته خواهد شد.

فتح الله امی، رئیس پژوهشگاه هوافضا عنوان کرد سند جامع توسعه هوافضا کشور در جلسه 728 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 19 دی ماه سال 91 تصویب شد و به مرحله اجرایی رسید. وی افزود بومی‌سازی در حوزه موقعیت‌یابی و ناوبری ماهواره‌ای جزو اهداف سند جامعه توسعه هوافضا کشور محسوب می‌شود. وی در ادامه بیان کرد در همین راستا از آنجایی که سیستم ناوبری GPS در آمریکا، سیستم گالیله (Galileo) در اروپا، سیستم گلوناس (GLONASS) در روسیه و سیستم بی دو (BeiDou) در چین خدمات موقعیت‌یابی و ناوبری را ارائه می‌دهند، ما هم باید یک سیستم جی پی اس بومی داشته باشیم.

جزئیات طراحی جی پی اس بومی

رئیس پژوهشگاه هوافضا در ادامه بیان کرد سازمان فضایی ایران مسئولیت طراحی و ساخت پروژه ناوبری و موقعیت‌یابی بومی (GPS) را به پژوهشگاه هوافضا محول کرده است که این پژوهشگاه نیز روی این پروژه متمرکز شده و پروژه‌هایی را برای موقعیت‌یابی با سیستم رادیویی طراحی کرده است. وی افزود ما اکنون یک طرح کلی روی جی پی اس به انجام رسانده‌ایم و آن را برای بررسی به سازمان فضایی ایران ارائه کرده‌ایم که اگر مورد تایید قرار بگیرد و به شکل پروژه با ما قرارداد بسته شود، جزئیات و زمان‌بندی اجرای آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

فتح الله امی در ادامه افزود ما آمادگی داریم تا همان مدل سیستم موقعیت‌یابی جی پی اس را مانند سایر کشورها در ایران نیز بومی‌سازی کنیم. گفتنی است به طور کلی تمامی سامانه‌های موقعیت‌یابی به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا به گیرنده‌های کوچک در ایستگاه‌های زمینی این امکان را دهند تا موقعیت خود از جمله طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی را شناسایی کنند. چنین قابلیتی به واسطه انتقال امواج رادیویی میان دستگاه و ماهواره انجام می‌شود.