واکسن کرونا ایرانی

واکسن کرونا ایرانی آبان ماه سال 1400 آماده خواهد شد

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد شرایط ساخت واکسن کروناویروس بسیار دشوار است و احتمالا واکسن کرونا ایرانی آبان ماه 1400 آماده خواهد شد.

دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت با اشاره به دشوار بودن مراحل ساخت واکسن ویروس کرونا در دنیا و ایران عنوان کرد برای تولید هر واکسنی می‌بایست فازهای مختلفی طی شود؛ یکی از این فازها فاز پره کلینیکی یا پیش بالینی است که روی حیوانات مورد آزمایش قرار می‌گیرد. علت از اجرای این فاز این است که مشخص شود واکسن در بدن موجود زنده آنتی بادی تولید می‌کند یا خیر و اگر سطح ایمنی مناسبی را به وجود آورد، فاز بعدی اجرا شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد در فاز نخست، واکسن روی کمتر از 100 نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرد و هدف از این فاز اطمینان حاصل کردن از ایمنی خود واکسن است. در حقیقت این واکسن را روی انسان آزمایش می‌کنند تا عوارض قلبی و مغزی آن مشخص شود که پس از تایید وارد فاز بعدی ساخت واکسن خواهد شد. در فاز دوم برای تشخیص دوز واکسن آن را روی چند صد نفر دیگر آزمایش خواهند کرد. سپس در فاز سوم پس از بی‌خطر بودن واکسن، آن را به گروه‌های بیش از هزار نفر تزریق می‌کنند.

احتمال تولید واکسن کرونا ایرانی در آبان 1400

دکتر علیرضا رئیسی در ادامه اظهار کرد در حال حاضر شش واکسن در دنیا به فاز سه رسیده‌اند. وی افزود البته واکسن روسیه تمامی مراحل را طی نکرده، اما اکنون به مرحله تولید رسیده است. همچنین یک واکسن چینی موفق به دریافت تاییدیه شده که مختص ارتش چین خواهد بود. معاون وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد:

ایران در مرحله‌ای است که محققان فاز حیوانی واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند و در مرحله‌ای قرار دارند که می‌توانند فاز یک و دو را شروع کنند. تولید واکسن حداقل یک سال دیگر طول می‌کشد و آبان سال آینده ممکن است واکسن ایرانی آماده شود.