واکسن کرونا

ساخت واکسن کرونا برای کودکان از بزرگسالان سخت‌تر است

طبق تاکید محققان ساخت واکسن کرونا برای کودکان از بزرگسالان سخت‌تر است؛ اما چه چیزی ساخت واکسن کروناویروس برای کودکان را نسبت به بزرگسالان دشوارتر کرده است؟

در حال حاضر بسیاری از محققان به دنبال درک شرایط کودکان در زمان شیوع ویروس کرونا هستند، اما در همین حال برخی بر این باورند در رقابت ارائه واکسن همواره از شرایط کودکان صرف‌نظر می‌شود و این در حالی است که ساخت واکسن کرونا برای کودکان از بزرگسالان سخت‌تر خواهد بود.

تعدادی زیادی از نوزادان در سال 2020 میلادی همزمان با شیوع ویروس کرونا به دنیا آمدند و همچنان تعدادی زیادی از نوزادان در شرایطی متولد می‌شوند که محققان درک زیادی از شرایط آنها در زمان شیوع کرونا ندارند. از همان زمان شیوع ویروس کرونا محققان واکنش احتمالی انسان نسبت به این ویروس را روی میمون‌های بزرگسال مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران مرکز تحقیقاتی CNPRC کالیفرنیا از بین آخرین نوزادانی که اخیرا متولد شدند، 16 مورد از آنها را برای آزمایش برگزیدند که این نخستین گام بزرگ برای درک شرایط کودکان در زمان شیوع کرونا محسوب می‌شود. از این رو محققان می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که واکنش کودکان به واکسن کرونا چه خواهد بود؟

سالمندان و پزشکان در اولویت مطالعه قرار دارند

بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها با تولید واکسن کرونا به دنبال مقابله گسترده با این ویروس همه‌گیر هستند تا زنجیره انتقال آن به صورت کامل متوقف شود. البته همچنان محققان به دنبال راهکاری برای افزایش 100 درصدی سطح کارایی واکسن هستند که در این بین افرادی که بیشتر در معرض آلوده شدن و مرگ و میر هستند نظیر افراد مسن و کادر درمان اولویت اول در نظر گرفته می‌شوند. در همین رابطه سال پرمار (Sallie Permar)، ایمنی‌شناس دانشگاه دوک (Duke University) آمریکا عنوان کرد برای تشخیص کارایی و ایمنی واکسن در گام نخست باید آن را روی بزرگسالان سالم مورد آزمایش قرار داد و در پژوهش‌های بعدی آن را روی گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند آزمایش خواهیم کرد.

نحوه بررسی واکنش واکسن کرونا روی کودکان

این ایمنی‌شناس دانشگاه دوک آمریکا در ادامه بیان کرد محققان مطالعه در مورد ساخت واکسن کرونا برای کودکان را همانند مطالعه روی بزرگسالان انجام نداده‌اند. وی افزود بررسی واکنش کودکان به واکسن کرونا به دلیل نگرانی‌های ایمنی، اخلاقی و پیچیدگی‌های سیستم ایمنی نسبت به بزرگسالان بسیار سخت است. همچنین قسمت دیگری از این دشواری به نقش مبهم کودکان در همه‌گیری کرونا مربوط می‌شود. در واقع کودکان از بدترین آثار بیماری کووید 19 نجات پیدا کردند و همچنین تعداد بستری شدن و حتی مرگ از ابتلا به کرونا در کودکان از بزرگسالان کمتر است. البته کودکان نیز به کروناویروس مبتلا شده و حتی آن را به دیگران انتقال می‌دهند، اما هنوز مشخص نشده درصد ابتلای آنها نسبت به بزرگسالان به چه میزان است.

بررسی جدید محققان نشان می‌دهد کودکان در انتقال ویروس کرونا نقش بزرگ‌تری دارند. از این رو واکسیناسیون در کنترل گسترس بیماری و محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیرتر تاثیر ویژه خواهد داشت. در همین رابطه ایوان اندرسون (Evan Anderson)، پژوهشگر  دانشگاه اموری (Emory University) عنوان کرد در پژوهش‌های خود نباید کودکان را از یاد ببریم. از این رو اندرسون به همراه همکاران خود موفق به ابداع پروتکلی شدند که می‌تواند به شرکت‌های سازنده واکسن بیماری کووید 19 برای آزمایش کودکان و مقایسه نتایج واکسن‌ها متفاوت کمک کند.

دشواری‌های واکسن کروناویروس برای کودکان

داروسازان باید محصولات خود را روی کودکان نیز مورد آزمایش قرار دهند و عوامل خطرناک مربوط به سن و دوز دارو را به خوبی در نظر بگیرند، اما هنگامی که قرار است این آزمایش‌ها صورت پذیرد، نحوه انجام آن به مذاکره بین دولت‌ها و شرکت‌ها بستگی خواهد شد. در واقع فرآیند ساخت واکسن برای کودکان حتی در زمانی که ویروس کرونا وجود نداشت نیز بسیار دشوار بود و حالا شرایط آن دوچندان ساخت شده است.

آزمایش واکسن روی کودکان زمانی شروع خواهد شد که یک واکسن در مرحله دوم و سوم آزمایش بزرگسالان توانسته باشد ایمنی و کارایی خود را ثابت کرده باشد. سازندگان واکسن در این مرحله باید واکسن را روی گروه‌های کوچک‌تری مورد آزمایش قرار دهند تا نتایج تاثیرگذاری و کارایی آن با نتایج بزرگسالان برابر باشد. هنگامی مرحله سوم آزمایش کودکان شروع می‌شود که کارایی و ایمنی واکسن به خوبی به اثبات رسیده باشد.

پدرو پیدرا (Pedro Piedra)، پژوهشگر حوزه بیماری‌های تنفسی نوزادان در همین راستا بیان کرد تعدادی از اثرات جانبی آزمایش‌ها نظیر تب که در بزرگسالان به صورت ملایم است، می‌تواند در کودکان تشدید شده و خطرناک شود. برای شروع آزمایش روی کودکان باید در مورد خطرات و مزایا آن در گروه‌های سنی متفاوت ارزیابی دقیقی صورت پذیرد. در واقع تاثیر ویروس روی یک فرد 12 ساله با یک نوزاد بسیار متفاوت خواهد بود.

در حقیقت نمی‌توان به آسانی تایید کرد که میان عملکرد سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان تفاوت آشکار وجود دارد، اما همواره سیستم ایمنی جوان نسبت به واکسن واکنش غیرمنتظره یا عوارض جانبی عجیبی را به همراه داشته است. دانشگاه آکسفورد (Oxford University) و شرکت استرازنکا (AstraZeneca) در همین رابطه تاکید کردند پس از اینکه مراحل دوم و سوم آزمایش واکسن کرونا با موفقیت طی شد، آن را روی یک گروه کوچک 5 تا 12 سال مورد آزمایش قرار خواهند داد.

هیچ واکسنی قادر به پیشگری 100 درصدی از شیوع بیماری نیست

اندرسون در ادامه گفته‌های خود بیان کرد آزمایش روی کودکان ضروری است و چنین اقداماتی باید برای جلوگیری از مرگ و میر انجام شود، اما باید به این نکته توجه داشت که هیچ واکسنی این توانایی را ندارد تا از شیوع بیماری به صورت 100 درصدی پیگشری کند؛ به ویژه افراد سالمند که سیستم ایمنی آنها نسبت به واکسن واکنش کمتری دارد.

واکسن‌هایی که هم‌اکنون در حال ساخت هستند هنوز به کارایی 100 درصدی خود نرسیدند و به همین دلیل تاثیرگذاری آن روی کودکان و بزرگسالان همچنان نامشخص است، اما به کمک نتایج مرحله سوم آزمایش‌ها می‌توان تاحدودی به این سوال پاسخ داد و درصد واقعی کارایی این واکسن‌ها را مشخص کرد. محققان در پروژه‌های ساخت واکسن خود اطلاعات بیشتری از بزرگسالان را مد نظر قرار می‌دهند و این درحالی است که اطلاعات کمی از شرایط کودکان در اختیار دارند. از این رو محققان در سراسر جهان به دنبال پر کردن این شکاف هستند و در همین راستا آزمایش‌های مختلفی روی کودکان به‌زودی انجام خواهد شد.