شیائومی جایگاه هواوی

شیائومی جایگاه هواوی در اروپا را به مالکیت خود در آورد

شیائومی جایگاه هواوی در اروپا را به مالکیت خود در آورد تا بدین‌ترتیب سومین برند پرفروش قاره سبز باشد. اما این همه ماجرا نیست!

کمپانی شیائومی در سال 2010 تاسیس و طی عمر 10 ساله خود توانست رشدی شگرف داشته باشد. این کمپانی سامسونگ را در بازار هند شکست داد و به پرفروش‌ترین گوشی در دومین کشور پرجمعیت دنیا بدل شد. در خیزی دیگر شیائومی جایگاه هواوی در اروپا را نیز در اختیار گرفت و پس از سامسونگ و اپل، عنوان سومین گوشی پرفروش در اروپا را از آن خود کرد.

پیش از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه هواوی، این کمپانی موفق شد جایگاه اپل را تصاحب و پس از سامسونگ به عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند قد علم کند. شیوع ویروس کووید-19 و تعطیلی اقتصاد و صنعت جهانی، کاهش تقاضا و صد البته بهبود سریع صنعت و اقتصاد چین، علی رغم کاهش فروش این کمپانی در مقایسه با سال پیشین، هواوی را به بزرگ‌ترین سازنده گوشی در دنیا بدل کرد.

اما به گفته کارشناسان هواوی به زودی این جایگاه را به سامسونگ پس خواهد داد. اما این مسئله‌ای نیست که هواوی باید نگران آن باشد. نگرانی اصلی هواوی ولیعهد جوان و مدعی تاج و تخت یعنی شیائومی است.

شیائومی پیشتر به صورت مقطعی موفق شده بود تا فروش بیشتری نسبت به هواوی تجربه و پس از سامسونگ و اپل، سومین سازنده بزرگ گوشی در دنیا شود. اما این بار قضیه قدری متفاوت است. در حال حاضر هواوی مکرر با تحریم‌ها و مشکلات جدیدی روبرو می‌شود و گفته می‌شود سال آینده وضعیتی به شدت بحرانی را تجربه می‌کند که فرصت مناسبی برای رقبایش به خصوص شیائومی برای پشت سر گذاشتن هواوی است.

در واقع تحریم هواوی و کاهش فروش آن بیش از هر کمپانی دیگری به نفع شیائومی است. سامسونگ که بزرگترین سازنده بود و به زودی مجددا به جایگاه خود باز می‌گردد. اپل نیز همواره فروش بسیار بالایی داشته و مشتریان خود را از دست نمی‌دهد. و اما این شیائومی است که از خاکستر سوختن هواوی بر می‌خیزد تا خطر جدیدی برای سامسونگ و اپل باشد.

طی سه ماهه دوم سال 2020 شیائومی موفق شد تا درآمد خود در اروپا را 65 درصد افزایش دهد، در حالی که در زمان مشابه و در همین قاره هواوی 17 درصد پسرفت داشت. بدین ترتیب پس از سامسونگ و سپس اپل، مردمان اروپا شیائومی را به برندهای دیگر ترجیح می‌دهند. در حال حاضر فروش شیائومی در خارج از چین به دوران پیش از بیماری کرونا بازگشته و استقبال زیادی از گوشی‌های بالا رده آن شده است.

شیائومی جایگاه هواوی

سیاست شیائومی ساخت گوشی‌هایی قدرتمندتر با کیفیت بیشتر در مقایسه با هواوی و همچنین فروش آن‌ها با قیمت کمتر است که به خوبی در اروپا جواب داد. در حال حاضر این قاره میدان نبرد این دو رقیب هموطن است و به نظر می‌رسد دوران غروب هواوی رسیده است. شیائومی قصد دارد تا به یک هواوی جدید تبدیل و در گام نخست و سومین سازنده بزرگ گوشی در «جهان» شود. سپس جایگاه اپل را تصاحب و با سامسونگ بر سر پادشاهی مبارزه کند.

البته سامسونگ یک بار بازی را به شیائومی باخت که نتیجه آن تغییر سیاست و عرضه گوشی‌های میان رده قدرتمند با قیمت مناسب نظیر نسل جدید گوشی‌های خانواده A همچون A51 و A71 است. پس این غول کره‌ای راه مبارزه با شیائومی را یاد گرفته است و از آن‌جا که خود صفر تا صد محصولاتش را تولید می‌کند، همواره می‌تواند با روش‌های مختلف همچون کاهش هزینه تولید، از قیمت گوشی‌های خود بکاهد. در حالی که شیائومی فبلس است و تنها کار طراحی گوشی را انجام می‌دهد و برای تولید به کمپانی‌های دیگر مانند فاکسکان محتاج است.

در حال حاضر هواوی برای تامین نیاز خود به شدت با مشکل روبروست. کمپانی تایوانی TSMC از طراحی و تولید چیپست برای آن خودداری می‌کند و بسیاری از کمپانی‌های دیگر نیز حاضر به معامله با آن نیستند. در حال که شیائومی چنین مشکلاتی ندارد و آزادانه می‌تواند با هر شرکتی وارد همکاری شود. بر خلاف هواوی، شیائومی دسترسی تمام و کمال به اندروید و دیگر خدمات گوگل دارد و می‌تواند از کمپانی‌های آمریکایی همچون کوالکام قطعات بخرد.

آینده هواوی به عنوان یک سازنده گوشی‌های رده بالا – حداقل تا کوتاه مدت – نامشخص است. در حالی که دیگر رقبای هموطنش در حال رشد هستند. همچنین سال دیگر (احتمالا تا اوایل 2021) ذخیره تراشه‌های هواوی به اتمام می‌رسد که این قضیه نیز ضربه دیگری به فروشش چه در بازار چین و چه در بازار جهانی می‌زند. اگر شیائومی همچنان بتواند گوشی‌های بالارده درتمند را با قیمت مناسب به فروش برساند، جایگاه خود را تثبیت و رشد خود را گسترش می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. آفرین شیا جون ترکونده

  2. شیائومی خیلی وقته ترکونده

  3. شیائومی بهتر از هواویه بهتر

    • شاید مشخصاتش بالاتر باشه با قیمت کمتر ولی اصلی ترین فاکتور گوشی یعنی کیفیت رو نداره که برعکسش هواوی خیلی محصولاتش با کیفیت تره، نصف بیشتر گوشی های شیائومی یا با آپدیت مشکل دار میشن یا زیاد داغ می کنن یا…….