آنر 9 ای

بررسی آنر 9 ای ؛ گوشی خوش قیمتی که می‌خواهد خودنمایی کند

آنر 9 ای به عنوان یک گوشی میان رده و اقتصادی روانه بازار ایران شده است. در ادامه، مشخصات، امکانات، طراحی، دوربین و بخش‌های مختلف HONOR 9A را بررسی می‌کنیم.

آنر 9 ای جدیدترین گوشی هوشمند از سری گوشی‌های اقتصادی برند آنر است. این گوشی در بخش سخت افزاری یکی از بهترین گوشی‌ها با توجه به قیمتش است. شما با پرداخت حدود 205 دلار، یک گوشی با دوربین سه گانه، باتری توانمند و صفحه نمایش 720p+ را دریافت می‌کنید. آنر 9A همچنین ویژگی‌های اضافه‌ای دارد که از چنین گوشی ارزان‌قیمتی انتظار نداشتیم؛ مانند حسگر اثر انگشت و سیستم تشخیص چهره برای باز کردن سریع و ایمن قفل گوشی.

طبیعتا با توجه به قیمت ارزان این گوشی، باید انتظار داشته باشیم که آنر قید برخی چیزها را بزند. آنر 9 ای هم گوشی خیره‌کننده‌ای نیست و از بدنه پلاستیکی بهره می‌برد که دارای پنل بازتابنده است و اثر انگشت و لکه‌های دیگر را به خود جذب می‌کند. وجود سه دوربین پشتی برای گوشی هوشمندی با این قیمت چشمگیر است. به عنوان مثال گوشی آیفون اس ای 2020 بیش از دو برابر این گوشی قیمت دارد، اما فقط دارای یک دوربین پشتی است. آنر 9A با این سه دوربین عکس‌های زیبایی را می‌گیرد. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی هم عملکرد غافل‌گیر کننده‌ای دارد و عکس‌های بسیار خوبی را به شما ارائه می‌کند.

آنر 9 ای

مشخصات اصلی آنر 9A قابل مقایسه با دیگر گوشی های اقتصادی بازار مثل سامسونگ گلکسی ای 11 است. شما یک پردازنده 8 هسته‌ای، سه گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی را دریافت می‌کنید. این مشخصات خیلی چشمگیر نیستند، اما شما به راحتی می‌توانید برنامه‌ها و بسیاری از بازی‌های سبک را در گوشی خود اجرا کنید و نگران عملکرد گوشی نباشید.

عمر باتری، یک ویژگی برجسته در این گوشی میان رده آنر است. در این گوشی از باتری پرظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعتی استفاده شده که در استفاده متوسط، بیش از دو روز برای شما دوام می‌آورد. البته متاسفانه هیچ تکنولوژی شارژ سریعی برای این باتری وجود دارد و شما از درگاه میکرو یو اس بی به جای یو اس بی C مدرن‌تر، برای شارژ گوشی خود استفاده می‌کنید.

آنر 9 ای

اما یک نکته قابل توجه در مورد بخش نرم افزاری گوشی وجود دارد. برند آنر متعلق به هواوی است و حتما می‌دانید که هواوی در این روزها به شدت درگیر اختلافات تجاری با آمریکا و تحریم‌های شرکت‌هایی مانند گوگل است. در نتیجه گوشی های جدید آنر نیز نمی‌توانند از خدمات گوگل یا GMS استفاده کنند و آنر 9 ای نیز یکی از گوشی‌هایی است که به سرویس‌های گوگل مانند فروشگاه گوگل پلی استور دسترسی ندارد. البته آنر و هواوی تمهیداتی برای جبران این نقص اندیشیده‌اند و به نظر می‌رسد می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های مورد نظر خود را روی گوشی نصب کنید. این گوشی همچنان بر روی سیستم عامل اندروید اجرا می‌شود، بنابراین رابط کاربری دستگاه بسیار آشنا است.

در هر صورت گوشی آنر 9A با قیمت حدود 205 دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود. به دلیل درگیری‌های فعلی میان هواوی و آنر با دولت آمریکا، این گوشی در بازار آمریکا به فروش نخواهد رسد و همچنین انتظار می‌رود در استرالیا نیز عرضه نشود. با چنین قیمتی، آنر 9 ای به طور قابل توجهی ارزان‌تر از گوشی محبوب آنر 8 ایکس پرو است.

فهرست عناوین بررسی آنر 9 ای

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

جعبه گشایی و بررسی اولیه ویدیویی

آنر 9 ای

آنر 9A درون یک جعبه سفیدرنگ عرضه می‌شود که عکس گوشی روی آن درج شده و اسم گوشی با رنگی زیبا در بالای آن به چشم می‌خورد. درون جعبه علاوه بر خود گوشی می‌توانید سوزن خروج سیم کارت، قاب ژله‌ای شفاف، دفترچه راهنما، شارژر 10 واتی، کابل شارژ میکرو یو اس بی و یک ایرفون تو گوشی معمولی را پیدا کنید. در ادامه، ویدیوی جعبه گشایی و نگاه اولیه به آنر 9 ای را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی و مقایسه با گلکسی A21

گوشیآنر 9Aسامسونگ گکلسی A21
تاریخ عرضهمی 2020ژوئن 2020
ابعاد159.1 در 74.1 در 9 میلی‌متر167.8 در 76.7 در 8.1 میلی‌متر
وزن185 گرم193 گرم
جنس بدنهپلاستیکیپلاستیکی
سیم کارتدو سیم کارت نانودو سیم کارت نانو
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
اندازه نمایشگر6.3 اینچ6.5 اینچ
رزولوشن نمایشگر1600 در 720 پیکسل1600 در 720 پیکسل
نسبت نمایشگر به بدنه81.3 درصد79.3 درصد
نسبت تصویر نمایشگر20:920:9
تراکم پیکسلی نمایشگر278 پیسکل در هر اینچ270 پیکسل در هر اینچ
سیستم عامل و رابط کاربریاندورید 10 با Magic UI 3.1 (بدون خدمات گوگل)اندروید 10 با One UI 2.0
تراشهمدیاتک MT6762R هلیو P22 (دوازده نانومتری)مدیاتک MT6765 هلیو P35
پردازنده8 هسته‌ای شامل 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A538 هسته‌ای شامل 4 هسته 2.35 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53
پردازشگر گرافیکیPowerVR GE8320PowerVR GE8320
رم3 گیگابایت3 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی64 گیگابایت از نوع eMMC 5.1 با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو SDXC32 گیگابایت از نوع eMMC 5.1 با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو SDXC
دوربین پشتیسه گانهچهارگانه
دوربین اول13 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)16 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)
دوربین دوم5 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با دیافراگم f/2.28 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با دیافراگم f/2.2
دوربین سومحسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.42 مگاپیکسلی ماکرو با دیافراگم f/2.4
دوربین چهارمحسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
سایر ویژگی‌های دوربینفلش LED، اچ دی آر، پانورامافلش LED، پانوراما، اچ دی آر
فیلمبرداریرزولوشن 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیهرزولوشن 1080pبا نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی8 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، اچ دی آر، فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه13 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
جک 3.5 میلی‌متری هدفوندارددارد
اتصالاتوای فای 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت، هات اسپاتوای فای 802.11 a/b/g/n/ac، دوال باند، وای فای دایرکت، هات اسپات
بلوتوث5.0 , A2DP , LE5.0 , A2DP , LE
جی پی اسدارد با A-GPS , GLONASS , BDSدارد با A-GPS , GLONASS , BDS
یو اس بیمیکرو یو اس بی 2.02.0 , Type-C
حسگر اثر انگشتدر قاب پشتیدر قاب پشتی
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، مجاورتشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی4000 میلی‌آمپرساعتی
تکنولوژی شارژ سریعندارد15 واتی
رنگ‌بندیمشکی، آبی، سبزمشکی

طراحی

آنر 9 ای

همانطور که انتظار می‌رود، آنر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های یک گوشی 200 دلاری، اقداماتی را انجام داده که یکی از آنها را در کیفیت بدنه گوشی مشاهده می‌کنیم. صفحه جلویی گوشی شیشه‌ای است و قسمت پشتی گوشی و فریم میانی از جنس پلاستیک پوشیده شده است که در نگاه اول شباهت زیادی به شیشه دارد. ابعاد آنر 9 ای معادل ارتفاع 159.1 میلی‌متر، عرض 74.1 میلی‌متر و ضخامت 9 میلی‌متر است و این گوشی 185 گرم وزن دارد. وزن این گوشی نسبت به گوشی های پرچمدار امروزی کمتر است، اما با توجه به بدنه پلاستیکی، نمی‌توان آن را در گروه گوشی‌های سبک‌وزن قرار داد. به عنوان مقایسه، آنر 9A کمی کوچک‌تر و سنگین‌تر از سامسونگ گلکسی A11 به عنوان یکی از رقبای اصلی آنر 9 ای است. آنر 9 ای گوشی خوش‌دستی است و نگه داشتن آن در دست و کار کردن با آن حس خوبی دارد.

آنر 9 ای

آنر 9A در سه گزینه رنگی مشکی، سبز یخی یا Ice Green و آبی یا Phantom Blue به بازار عرضه می‌شود که دارای رنگ‌های براق و بازتابنده نور است. متاسفانه گزینه رنگی جذاب، زیبا و محبوب بنفش آنر که در آنر 9 ایکس پرو ارائه شده بود برای این مدل وجود ندارد. البته رنگ سبز و آبی آنر 9 ای نیز به اندازه کافی جذاب هستند. بدنه پلاستیکی پشت گوشی مانند یک آهنربا عمل می‌کنند و گردوغبار، لکه و اثر انگشت را به شدت به خود جذب می‌کنند.

دوربین سلفی درون یک ناچ یا بریدگی قطره‌ای شکل در بالای نمایشگر قرار گرفته است و دیگر خبری از دوربین سلفی پاپ آپ یا بالا جهنده مانند آنر 9 ایکس نیست.

آنر 9 ای

حسگر اثر انگشت در پشت گوشی و تقریبا در کنار ماژول دوربین‌های پشتی دیده می‌شود که قرارگیری آن در چنین جایی، معمول و عادی است و می‌توان آن را ایده‌آل دانست. این حسگر اثر انگشت از نوع خازنی است و باز کردن قفل با آن برای یک گوشی با چنین قیمتی بسیار دقیق و سریع است و مشکلی با این اسکنر نخواهید داشت.

آنر 9 ای

در لبه سمت راست گوشی، کلیدهای پاور و تنظیم صدا را پیدا خواهید کرد و در لبه پایینی گوشی جک 3.5 میلی‌متری و محبوب هدفون وجود دارد. آنر 9A با یک جفت هدفون سیمی معمولی همراه شده است که عملکرد معمولی را ارائه می‌دهد. در لبه پایینی گوشی، یک بلندگو هم تعبیه شده و در این گوشی خبری از اسپیکرهای استریو نیست. همچنین میکروفون اصلی و درگاه شارژ میکرو یو اس بی نیز در لبه پایینی در کنار جک هدفون و بلندگو تعبیه شده‌اند.

در بالای نمایشگر و در مرز پنل جلویی و لبه بالایی، اسپیکر مکالمه قرار گرفته که بسیار باریک است و حتی ممکن است در نگاه اول به سختی آن را ببینید. در لبه سمت چپ هم خشاب سیم کارت نانو و کارت حافظه جانبی میکرو اس دی را مشاهده می‌کنید.

صفحه نمایش

آنر 9 ای

آنر 9 ای از صفحه نمایش ال سی دی 6.3 اینچی با وضوح 720 در 1600 پیکسل برخوردار است. این صفحه نمایش، نسبت تصویر 20:9 را به شما ارائه می‌کند و حدود 88.4 درصد فضای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. در اطراف نمایشگر حاشیه‌های بسیار کمی را مشاهده می‌کنیم و فقط یک مرز باریک بین نمایشگر و بدنه وجود دارد.

نمایشگر آنر 9A حتی از گوشی‌های رده بالاتر و گران‌قیمت‌تر که دارای صفحه نمایش 1080p یا حتی QHD AMOLED هستند نیز واضح‌تر است. رزولوشن 720P+ در این نمایشگر برای مشاهده ویدیوها کاملا کافی و راضی‌کننده است. همچنین هنگام مرور صفحه‌های وب و چرخیدن بین برنامه‌ها، از نمایشگر گوشی رضایت کامل خواهید داشت.

آنر 9 ای

تراکم پیکسلی حدود 278  پی پی آی یا پیکسل در هر اینچ به معنای این است که شما تجربه‌ای همه جانبه در بازی یا رندر کردن نخواهید داشت. با این حال این برای مرور شبکه‌های اجتماعی و چرخیدن در رابط کاربری و بین برنامه‌ها مناسب است.

با وجود وضوح نسبتا پایین گوشی روی کاغذ، ما دیدیم که نمایشگر آنر 9 ای دارای رنگ‌های پرجنب و جوشی است و از نظر روشنایی می‌تواند حتی با وان پلاس 8 رقابت کند. صادقانه بخواهیم بگوییم، با قیمتی که برای خرید این گوشی می‌پردازید، اصلا صفحه نمایش بدی را دریافت نمی‌کنید.

همچنین طیف وسیعی از گزینه‌های نمایشگر برای این گوشی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به حالت eye Comfort یا حالت مراقبت از چشم اشاره کرد. این حالت رنگ‌های به نمایش درآمده در نمایشگر را به صورت گرم‌تر درمی‌آورد و نورهای آبی نمایشگر را فیلتر می‌کند تا آسیب کمتری به چشمان کاربر وارد شود. شما می‌توانید این حالت را در تمام مدت داشته باشید یا آن را با یک تایمر برنامه‌ریزی کنید تا در طول شب‌ها فعال شود. یک حالت ebook یا کتاب الکترونیکی هم وجود دارد که تعادل رنگ‌ها را به یک طیف گرم‌تر تبدیل می‌کند تا در هنگام خواندن متن‌ها فشار کمتری به چشم شما وارد شود.

آنر 9 ای

در مجموع صفحه نمایش آنر 9A شارپ‌ترین نمایشگر نیست، اما برای اکثر افراد به اندازه کافی خوب خواهد بود. وضوح و رنگ‌های نمایشگر نیز طبیعتا به اندازه نمایشگرهای OLED نیست،‌ اما آنقدر بد نیست که کاربران عادی از آن ناراحت شوند. زاویه دید صفحه نمایش نیز خوب است و از آن رضایت خواهید داشت.

عملکرد سخت افزاری

آنر 9 ای

در دل گوشی آنر 9A یک چیپست 12 نانومتری یعنی مدیاتک MT6762R  هلیو P22 قرار گرفته که یک تراشه میان رده با عملکردی متوسط است. این تراشه در سال 2018 برای اولین بار معرفی شده بود. پردازنده 8 هسته‌ای شامل 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 به همراه پردازشگر گرافیکی PowerVR GE8320، سه گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی از نوع eMMC 5.1 از دیگر مشخصات سخت افزاری آنر 9 ای به شمار می‌روند که برای یک گوشی هوشمند با چنین قیمتی اصلا بد نیست.

آنر 9A به آسانی می‌تواند از پس کارهای روزمره شما مانند پخش فیلم و اجرای بسیاری از برنامه‌ها و بازی‌ها برآید، اما باید بگوییم که این گوشی ارزان قیمت برای بازی کردن ساخته نشده است و طبیعی است که از عهده اجرای برخی بازی‌های گرافیکی و فعالیت‌های سنگین برنمی‌آید. به عنوان مثال، اجرای بازی‌های محبوبی مانند پابجی و فورتنایت در این گوشی اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود.

آنر 9 ای

نباید انتظار داشته باشید که با این گوشی اقتصادی بدون تاخیر در منوها جابه‌جا شوید تا برنامه‌ها و بازی‌های مختلف را باز کنید، اما باز هم با یک گوشی کند روبه‌رو نیستید و حتی ما گوشی های گران‌تر از این را با عملکرد کندتر دیده‌ایم. در مجموع اگر به دنبال یک گوشی بسیار سریع که می‌گردید که توانایی اجرای بهترین و گرافیکی‌ترین بازی‌ها را داشته باشد، آنر 9 ای گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود، اما این گوشی به راحتی می‌تواند کارهای روزمره شما را انجام دهد. باید توجه داشته باشید که چقدر برای خرید گوشی هزینه می‌کنید و طبیعتا استفاده از تراشه‌های قدرتمند، هزینه نهایی گوشی هوشمند را افزایش می‌دهد.

نرم افزار و رابط کاربری

آنر 9 ای

آنر 9A بر پایه سیستم عامل اندروید 10 و پوسته اختصاصی مجیک یو آی 3.1 اجرا می‌شود. برند آنر متعلق به هواوی است و حتما از اختلافات تجاری میان هواوی و دولت ایالات متحده آمریکا باخبر هستید. به موجب این درگیری‌ها، شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل، هواوی را تحریم کرده‌اند و به همین دلیل گوشی های جدید هواوی و آنر از سرویس‌های گوگل بی بهره مانده‌اند. خوشبختانه هنوز مشکلی از بابت سیستم عامل گوگل یعنی اندروید به وجود نیامده و آنر 9 ای نیز از جدیدترین سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، اما خبری از خدمات گوگل مانند برنامه یوتیوب، گوگل مپس و فروشگاه گوگل پلی استور نیست.

هواوی سعی کرده در جدیدترین گوشی‌هایش از سرویس‌های اختصاصی خود موسوم به هواوی موبایل سرویس یا HMS استفاده کند. یکی از خدمات اختصاصی گوشی های جدید هواوی، فروشگاه اپ گالری است که به عنوان جایگزینی برای پلی استور در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها را در این فروشگاه اپلیکیشن پیدا و نصب کنید. App Gallery اکنون سومین فروشگاه برتر اپلیکیشن در دنیاست و هواوی تلاش می‌کند با همکاری توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، این فروشگاه اختصاصی خود را بیش از پیش توسعه دهد.

آنر 9 ای

سرویس‌های موبایلی هواوی یا HMS بر بستر سیستم عامل اندروید توسعه داده شده و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. در واقع HMS همان خدمات زیرساختی و نرم افزاری را در خدمت شما قرار می‌دهد که پیش از این در سرویس‌های گوگل داشتید. عدم پشتیبانی از سرویس‌های موبایلی گوگل به این معناست که شما برای نصب برنامه‌ها و بازی‌های خود از مارکت‌های دیگری به غیر از پلی استور استفاده کنید. علاوه بر اپ گالری، کافه بازار راهکاری دم دست و سریع برای نصب برنامه‌ها و بازی‌های شما خواهد بود و علاوه بر آن، هواوی چندین راه دیگر را برای این منظور پیش روی کاربران خود قرار داده است.

هواوی Browser، هواوی Cloud، هواوی Themes، هواوی موزیک، هواوی Video و هواوی Assistant از دیگر بخش‌های سرویس‌های موبایلی هواوی محسوب می‌شوند.

رابط کاربری Magic UI شباهت زیادی به EMUI هواوی دارد و اگر شما پوسته اختصاصی هواوی را دوست داشته باشید، قطعا از کار کردن با مجیک یو آی نیز لذت خواهید برد. ویژگی‌های مختلفی نیز در این رابط کاربری گنجانده شده و شما کمبود خاصی را احساس نمی‌کنید. حالت تیره یا Dark Mode در اینجا نیز وجود دارد و شما می‌توانید تم پس زمینه گوشی خود را به حالت تاریک دربیاورید که هم ظاهر جذابی را به گوشی می‌بخشد و هم در راستای محافظت از چشمان شما عمل می‌کند.

در بین برنامه‌های کاربردی از پیش نصب شده می‌توان به بخش Battery Power Management اشاره کرد که از طریق پنل‌های Preferences به آن دسترسی خواهید داشت و در آن می‌توانید عملکرد باتری و بخش انرژی گوشی را مدیریت کنید. برای دسترسی به اپ گالری هم باید یک اکانت بسازید که متاسفانه شماره ایران در آن وجود ندارد و بهتر است با استفاده از ایمیل خود این اکانت را ایجاد کنید. برنامه Phone Clone هم به شما امکان می‌دهد تمام برنامه‌های موجود در گوشی قبلی خود را به گوشی آنر منتقل کنید و شما را از دانلود دوباره اپلیکیشن‌هایتان بی نیاز می‌کند.

باتری و شارژ

آنر 9 ای

آنر 9 ای دارای باتری پرظرفیت 5 میلی‌آمپرساعتی است که ظرفیت آن از باتری بسیاری از گوشی های بالارده‌تر و گران‌قیمت‌تر موجود در بازار هم بیشتر است. به عنوان مثال، گوشی موتو جی 8 پاور نیز دارای باتری مشابهی است، اما قیمت بیشتری نسبت به HONOR 9A دارد. این باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی باعث می‌شود شما بتوانید بدون نیاز به شارژ کردن مجدد گوشی، حتی بیش از دو روز با گوشی خود برای استفاده‌های معمولی و متوسط کار کنید. ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپرساعت برای گوشی هوشمندی که نمایشگر آن وضوح بالایی ندارد و پردازنده آن نیز اصلا پرمصرف نیست، بسیار عالی خواهد بود.

آماری که شرکت آنر از تست‌های خود منتشر کرده حاکی از آن است که شما می‌توانید حدود 65 ساعت مکالمه، 32 ساعت پخش ویدیو و 36 ساعت مکالمه 4G را با هر بار شارژ کامل باتری این گوشی داشته باشید. البته ما در تست‌هایی که انجام دادیم به اعداد کمتری رسیدیم، اما باز هم عملکرد باتری این گوشی عالی است. حتی در یک روز استفاده سنگین از گوشی نیز ظرفیت باتری به کمتر از 50 درصد نرسید.

آنر 9 ای

آنر 9A دارای فناوری شارژ بی سیم یا تکنولوژی شارژ سریع نیست. این دستگاه از درگاه میکرو یو اس بی استفاده می‌کند و شارژر 10 واتی شما از طریق این درگاه به گوشی متصل می‌شود. بنابراین وقتی که شارژ گوشی شما تمام شود، باید زمان بیشتری را منتظر شارژ دوباره آن باشید و قطعا شارژ کردن یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی با یک شارژر 10 واتی زمان زیادی را از شما می‌گیرد.

یک ترفند عالی که در گوشی آنر 9 ای وجود دارد و از دیدن آن متعجب شدیم، شارژ معکوس از طریق کابل OTG است. به این معنی که می‌توانید سایر باتری‌ها و گوشی های هوشمند را با استفاده از باتری آنر 9A و از طریق یک کابل او تی جی شارژ کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید ساعت هوشمند خود را با استفاده از باتری بزرگ گوشی‌تان مجددا شارژ کنید.

دوربین

آنر 9 ای

دوربین یکی از مهم‌ترین ملاک‌های مشتریان در هنگام خرید یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود و به همین دلیل سازندگان توجه ویژه‌ای به این بخش دارند. وقتی از گوشی‌های اقتصادی و ارزان قیمت حرف می‌زنیم، توقع داریم دوربین آن چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت در رده پایینی قرار داشته باشد، اما دوربین آنر 9A شما را غافل‌گیر می‌کند. البته قطعا نباید عملکرد دوربین این گوشی را با گوشی‌های پرچمدار 1000 دلاری و بیشتر مقایسه کنیم، اما به عنوان یک گوشی خوش قیمت، دوربین آنر 9 ای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در پشت این گوشی سه دوربین قرار گرفته است که شامل لنزهای استاندارد، فوق عریض و حسگر تشخیص عمق میدان می‌شود. در جلو نیز یک دوربین درون یک ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر تعبیه شده است. در ادامه، مشخصات دوربین‌های آنر 9A را مشاهده می‌کنید:

  • دوربین اول: 13 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF)
  • دوربین دوم: 5 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با دیافراگم f/2.2
  • دوربین سوم: حسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • سایر ویژگی‌های دوربین: فلش LED، پانوراما، HDR
  • فیلمبرداری: رزولوشن 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/2.0، اچ دی آر، فیلمبرداری 1080p در نرخ 30 فریم بر ثانیه

مشخصات دوربین HONOR 9A مشابه رقیب آن یعنی سامسونگ گلکسی A11 است. این دوربین‌ها برای چنین رده قیمتی بسیار ارزشمند است، به ویژه آن که در نظر بگیرید آیفون اس ای 2020 ، گوشی میان رده اپل فقط یک لنز 12 مگاپیکسلی دارد و قیمت آن دو برابر آنر 9 ای است. گوشی‌های با چنین قیمتی معمولا دوربین‌های باکیفیتی ندارد و به همین دلیل نباید از دوربین آنر 9A نیز توقع زیادی داشته باشید.

آنر 9 ای

این روزها تعداد بالای دوربین‌ها خیلی مهم نیست و مهم این است که عملکرد خوبی داشته باشد و بتوانیم عکس‌های خوبی با آن بگیریم. بنابراین بیایید نگاهی به توان دوربین گوشی اقتصادی آنر بیندازیم. دوربین استاندارد 13 مگاپیکسلی برای عکس گرفتن در طول روز عالی است و ما موفق شدیم در حالت Pro با انجام تنظیمات دستی، عکس‌های بسیار خوبی بگیریم. دامنه دینامیکی و میزان جزئیات در سطح بهترین‌ها نیست و تعادل رنگ سفید نیز تقریبا وجود ندارد. با این وجود رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند و تصاویر نسبتا خوبی ظاهر می‌شوند.

در نور کم و تاریکی شب، عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی اصلا تعریفی ندارند و متاسفانه خبری از حالت شب یا Night Mode هم در این دوربین نیست. وجود این حالت می‌توانست کمی به کیفیت عکس‌های گرفته شده در شب کمک کند. در عکس‌هایی که در نور کم گرفته شد، جزئیات به میزان زیادی از دست می‌رود و نویز زیادی در تصاویر دیده می‌شود. در مجموع می‌توان گفت، دوربین HONOR 9A برای عکس گرفتن در شب ساخته نشده است.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس در حالت HDRعکس در حالت Photo
[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس در حالت HDRعکس در حالت Photo

لنز فوق عریض نیز با آن که وضوح بالایی ندارد (5 مگاپیکسل)، عملکرد نسبتا خوبی ارائه می‌دهد. با این حال در تصاویر گرفته شده با این دوربین، اندکی شاهد از دست رفتن جزئیات و کیفیت نامناسب رنگ‌ها خواهیم بود. در نور کم نیز نویز زیادی در عکس‌ها دیده می‌شود.

[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس با لنز فوق عریضعکس با لنز استاندارد
[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس با لنز فوق عریضعکس با لنز استاندارد
[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس با لنز فوق عریضعکس با لنز استاندارد
[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
عکس با لنز فوق عریضعکس با لنز استاندارد

متاسفانه لنز تله فوتو در این گوشی وجود ندارد و شما فقط بزرگنمایی دیجیتالی 4 برابری را خواهید داشت.

عکس‌های از فاصله نزدیک

اگر به دنبال ضبط ویدیو هستید، آنر 9 ای می‌تواند با حداکثر وضوح 1080p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. ویدیوهای ضبط شده با این گوشی برای این رده قیمتی بد نیست، اما هیچ ویژگی اضافی جالبی وجود ندارد؛ به عنوان مثال شما قابلیت ضبط ویدیوهای اسلوموشن و لرزش‌گیر را نخواهید داشت. به دلیل نبود قابلیت تثبیت کننده تصویر در هنگام فیلمبرداری، لرزش‌های زیادی در ویدیوهای ضبط شده شما مشاهده می‌شود.

در جلوی گوشی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی تعبیه شده است. دوره دوربین‌های سلفی پاپ آپ یا بالاجهنده خیلی زود تمام شد و دیگر ما چنین ساختاری را کمتر مشاهده می‌کنید. حتما به یاد دارید که آنر 9 ایکس به عنوان یک گوشی میان رده محبوب و جذاب، از چنین مکانیزمی برخوردار بود، ولی حالا آنر قید آن را زده و دوربین سلفی آنر 9A را درون یک ناچ قطره‌ای در مرکز بالای نمایشگر قرار داده است.

آنر 9 ای

دوربین سلفی آنر 9 ای هم عملکرد خوبی دارد و عکس‌های باکیفیتی را به شما ارائه می‌کند. به خصوص در نور روز و محیط‌های روشن می‌توانید عکس‌های خوبی را با دوربین جلوی گوشی خود بگیرید، اما در نور کم و در تاریکی شب، کیفیت عکس‌ها چندان دلچسب نیست و جزئیات کمی در آنها مشاهده می‌شود. همچنین شما می‌توانید از این دوربین سلفی برای سیستم قفل‌گشایی با تشخیص چهره استفاده کنید که عملکرد آن نسبتا خوب، دقیق و سریع است.

در نرم افزار دوربین آنر 9 ای، حالت‌های عکاسی استاندارد، فیلمبرداری، Beauty برای گرفتن عکس‌های پرتره، حالت Apreture یا دیافراگم برای ثبت عکس‌هایی با پس زمینه تار از سوژه‌های بی جان، پانوراما، اچ دی آر و پرو یا حالت حرفه‌ای برای اعمال تنظیمات مختلف به دست خودتان، وجود دارد.

حالت اپرچر با دیافراگم f/16حالت اپرچر با دیافراگم f/1
[before-after viewer_position=”center” move_on_hover=”true” overlay=”false” overlay_opacity=”0″ label_one=”قبل” label_two=”بعد” label_position=”two”]

آنر 9 ای آنر 9 ای

[/before-after]
حالت اپرچرحالت Photo
حالت Beauty

آنر 9 ای

بلندگو و امکانات صوتی

آنر 9 ای

آنر 9 ای مجهز به یک بلندگوی تکی است که در لبه پایینی گوشی جای دارد. هنوز هم بسیاری از سازندگان در گوشی‌های ارزان قیمت خود، بلندگو را در قسمت پشت دستگاه قرار می‌دهد و ما خوشحالیم که در این گوشی، اسپیکر در پایین گوشی تعبیه شده است. این بلندگوی تکی حجم صدای نسبتا خوبی دارد، اما از لحاظ وضوح صدا بهترین نیست و به نظر می‌رسد صدای خارج شده از آن کمی خفه است. با این حال ما بسیاری از گوشی‌های میان رده را دیده‌ایم که اسپیکر ضعیف‌تر از این را دارند.

آنر 9 ای

درون جعبه یک جفت هدفون سیمی معمولی به شما ارائه می‌شود که عملکرد بدی ندارد، اما انتظار نداشته باشید عالی باشد. صداهای خروجی میانه از این هدفون‌ها واقعا خوب هستند، اما صداهای پایین و بلند قابل تعریف کردن نیستند. خروجی صدا نیز کاملا مناسب است و لازم نیست نگران آن باشید.

جمع بندی

آنر 9 ای

اگر به دنبال یک گوشی ارزان قیمت با مشخصات خوب و عملکرد مناسب می‌گردید، آنر 9 ای گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. قطعا توان این گوشی به اندازه سامسونگ گلکسی اس 20 پرچمدار نیست، ولی به این نکته توجه کنید که S20 شش برابر بیشتر از آنر 9A قیمت دارد، اما آیا می‌توانیم بگوییم که شش برابر بهتر هم هست؟

بیشتر گوشی های پرچمدار امروزی مانند آیفون 11 و حتی گزینه‌های ارزان‌تری مانند آیفون اس ای 2020 با جک 3.5 میلی‌متری هدفون خداحافظی کرده‌اند، اما آنر 9 ای همچنان از این جک محبوب هدفون بهره می‌برد و شما می‌توانید هدفون بی سیم خود را به راحتی به گوشی متصل کنید. اگر هنوز هم هدفون‌های سیمی با جک 3.5 میلی‌متری را به هدفون‌های بی سیم ترجیح می‌دهید، آنر 9A هوای شما را دارد.

باتری پرظرفیت گوشی نیز به شما اجازه می‌دهد تا با خیالی آسوده برای چند روز بدون شارژ مجدد از گوشی خود استفاده کنید. این برای کسانی که برای مدت زیادی با گوشی کار می‌کنند، خبر خوبی خواهد بود.

آنر 9 ای

اما از نکات مثبت گوشی که بگذریم، آنر 9A ایرادهایی هم دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین نکته منفی در مورد این گوشی، نبود خدمات گوگل مانند فروشگاه پلی استور است. هرچند آنر کوشیده راه‌های جایگزینی را برای دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران ارائه بدهد، اما قطعا نبود سرویس‌های گوگل می‌تواند برخی مشتریان را دلسرد کند.

آنر 9A یک گوشی گران قیمت و بالارده نیست، به همین دلیل آنر برای صرفه‌جویی از هزینه‌ها، قید برخی چیزها را زده است. به عنوان مثال در این گوشی از نمایشگر ال سی دی به جای پنل اولد استفاده کرده و خبری از وضوح QHD هم نیست. اگر به دنبال نمایشگر بهتری هستید، باید بودجه خرید خود را بالاتر ببرید. عملکرد دوربین این گوشی هم اصلا بد نیست و شما را می‌تواند راضی کند، اما اگر دوربین عالی و بی نقصی می‌خواهید باید به سراغ گوشی‌های گران قیمتی مثل وان پلاس 8 و سامسونگ گلکسی اس 20 و آیفون 11 پرو مکس بروید.

مزایا و معایب

اگر فقط از منظر سخت افزاری به آنر 9 ای نگاه کنید ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی با قیمت 160 پوند، از چند دوربین، حسگر اثر انگشت و باتری ماندگار بهره می‌برد، اما بدون خدمات گوگل، فروش خوب آن بسیار سخت خواهد بود.

مزایا

  • ارزان
  • هر آنچه از یک گوشی هوشمند انتظار دارید را انجام می‌دهد
  • عملکرد سخت افزاری خوب با توجه به قیمت
  • نمایشگر خوب نسبت به قیمت
  • عمر باتری بالا

معایب

  • نبود خدمات گوگل
  • عملکرد دوربین متوسط
  • نداشتن شارژ سریع
  • نداشتن درگاه یو اس بی Type-C
  • وضوح صفحه نمایش می‌توانست بیشتر باشد