پترا

شهر پترا ، مکانی باستانی و بسیار مرموز که توسط جنیان ساخته شده+عکس و ویدیو

شهر پترا یکی از عجایب باستانی واقع در کشور اردن است که تماما در دل کوه ساخته شده و بسیاری عقیده دارند که توسط جنیان ساخته شده!

پترا (Petra) که به معنی صخره است ، شهری تاریخی در 262 کیلومتری جنوب شهر امان اردن است که در گذشته پایتخت حکومت باستانی نبطی‌ها بود. پترا در سده 4 پیش از میلاد نیز مرکز پادشاهی بوده است. این شهر در کوهی با تخت سنگ‌هایی به رنگ سرخ یا صورتی تراشیده شده است و نام قدیمی آن سلع بوده که رومیان باستان آن را به پترا تغییر داده‌اند.

این شهر از غرب راه اصلی بین شهر و بندر عقبه بوده و در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته شد. طبق گفته‌ها ابن شهر با توجه به ساختار خارق‌العاده و خیره کننده‌ای که در دل صخره‌های آن وجود دارد از قدرت افراد در آن زمان خارج بوده و تنها جنیان و فرازمینی‌ها می‌توانستند سازنده‌ی این شهر باشکوه باشند.

این شهر پر از جاذبه های گردشگری مرموز و جالب است که آن را تبدیل به یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان کرده است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در میان این عجایب تاریخی قصر البنت است که طبق شنیده‌ها موجوداتی برای مدتی در آن ساکن بودند که به صورت معجزه آسایی ناپدید شده‌اند. همچنین افراد محلی این قصر را ساخته دست موجودات فرازمینی می‌دانند.

حکومت نبطی‌ها در شهر پترا

این حکومت در ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین امروزی بوده و تا صحرای شام در شرق ادامه داشته است. شهر پترا در اردن حلقه‌ی اتصال میان تمدن‌های بین‌النهرین سرزمین شام و شبه جزیره‌ی عربستان و مصر بوده است. در سال 106 میلادی «ترابا نوس» امپراطور رم یکی از سرداران خود را با لشگری عظیم روانه وادی موسی کرد و با پیروزی رومیان، پترا قسمتی از امپراطوری رم شد و دوره دیگری از عظمت روم را طی کرد.

پایان حکومت رومیان در Petra

در سال 636 میلادی، عرب‌ها شهر پاترا را تحت سلطه خود درآوردند و ساکنان پترا پس از رومیان به کشاورزی روی آوردند. ولی زلزله‌ای که در سال‌های 746 و 748 در این شهر روی داد، ساکنان پترا را مجبور به کوچ به مناطق اطراف کرد. آثار به جا مانده از حکومت نبطی‌ها یادگاری بسیار تماشایی است که همچون دری در دل کوه می‌درخشند.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی مسافری سوییسی به نام «لودویک بورکهارت» پس از بازگشت از مکه نظرش به شهر سنگی پترا جلب شد و در بازگشت از سفر جهانگردی خود نوشت:

در میان صحرایی بی‌حفاظ که هیچ مسافری بدان پای نمی‌گذارد و در اعماق وادی موسی یکی از شگفت‌انگیزترین آثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد.

این نوشته او باعث شد تا مسافران زیادی را به آنجا بکشاند و در سال 1893 یک هنرمند نقاش به نام «دیوید رابرتز» آثار هنری زیبایی را از شهر پترا کشید و این شهر خاص را بر سر زبان‌ها انداخت.

و این چنین شهر پاترا دوباره متولد شد و تبدیل به جاذبه‌ای توریستی و گردشگری شد، اما به دلیل رسوب نمک در سنگ‌ها و باران‌های اسیدی و موسمی بناهای شهر پترا در معرض فروپاشی قرار گرفته و این شهر را روز به روز به نابودی نزدیک‌تر می‌کند.