بهترین برنامه ویرایش فیلم

بهترین برنامه ویرایش فیلم در سال 2021 کدام است؟

اگر می‌خواهید به ویدیوهایتان جلوه‌ای حرفه‌ای و متفاوت ببخشید با معرفی بهترین برنامه ویرایش فیلم در سال 2021 همراه ما باشید.

در دنیای مدرن امروزی بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای مطالعه، به تماشای محتوای تصویری به خصوص ویدیو بپردازند. ویدیوها در مدت زمان کوتاه و راه‌های خلاقانه اطلاعات بیشتری نسبت به سایر روش‌ها ارائه می‌دهند و به همین دلیل جذابیت بیشتری حتی برای علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی دارد. با این وجود اگر ویدیویی به خوبی ویرایش نشده باشد طبیعتا نمی‌تواند مخاطبان زیادی به خود جلب کند و در واقع عامل جذابیت یک فیلم به کیفیت و ویرایش آن بستگی دارد.

امروزه کمتر فیلمی را می‌توان یافت که از ویژگی‌های خاص و افکت‌های جانبی در آن استفاده نشده باشد. ویرایش ویدیو سبب می‌شود تا جذابیت بیشتری برای کاربر پیدا کند و در مقابل سایر ویدیوها بیشتر به چشم بیاید. اگر شما هم قصد دارید ویدیوهایتان را متمایز کنید پس با ما همراه باشید تا با معرفی بهترین برنامه ویرایش فیلم بتوانید مانند حرفه‌ای‌ها ویدیوتان را ادیت کنید. البته پیش از شروع بایستی به توضیح برخی سوالات متداول بپردازیم که ممکن است برای شما هم پیش بیاید.

جلوه‌های ویژه چه هستند؟

بهترین برنامه ویرایش فیلم

احتمالا درباره جلوه‌های ویژه و افکت‌های خاص زیاد شنیده یا خوانده‌اید. به زبان ساده، جلوه‌های ویژه تصاویری هستند که به ویدیو اضافه می‌شوند اما در دنیای واقعی هیچ‌گاه انجام نشده‌اند. این تصاویر هیچوقت جلوی دوربین ضبط نمی‌شوند، بلکه پس از ضبط فیلم به آن افزوده شده و خارج از محیط فیلم‌برداری رخ داده‌اند. از این جلوه‌ها به منظور ترکیب با دنیای واقعی استفاده می‌شود تا به جذابیت هرچه بیشتر فیلم بیافزاید.

بنابراین جلوه‌های ویژه که با تصاویر رایانه‌ای مصنوعی ایجاد شده‌اند با دنیای واقعی ترکیب می‌شوند. در برخی موقعیت‌ها امکان ایجاد یک صحنه در واقعیت وجود ندارد و چاره‌ای به جز استفاده از جلوه‌های ویژه پیش پای سازندگان فیلم قرار نمی‌دهد. پیش از همه‌گیر شدن برنامه های ویرایش ویدیو برای ایجاد صحنه‌ای مانند یک انفجار، بایستی واقعا آن انفجار رخ می‌داد و فیلم‌برداران به طور زنده از آن واقعه فیلم‌برداری می‌کردند. خوشبختانه در حال حاضر به لطف برنامه‌های مختلف نیازی به ایجاد انفجار نبوده و با استفاده از بهترین برنامه ویرایش فیلم می‌توانید انفجاری مصنوعی همانند یک انفجار واقعی در فیلم قرار بدهید.

این برنامه‌ها با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه محیطی ایمن‌تر، راحت‌تر و دلرباتر خلق می‌کنند که می‌توان آن‌ها را در هر ویدیویی به کار گرفت. پر واضح است مهارت در کار با این نرم افزارها اهمیت زیادی دارد تا بتوانید جلوه‌های ویژه را هرچه بیشتر واقعی نمایش دهید.

بهترین برنامه ویرایش فیلم کدام است؟

بهترین برنامه ویرایش فیلم

نرم افزارهای زیادی برای تعبیه کردن جلوه ویژه ساخته شده‌اند اما پیش از انتخاب باید بدانید سختی کار با آن‌ها چگونه است و آیا می‌توانید با آن کار کنید یا خیر. گنجاندن جلوه‌های ویژه چندان کار ساده‌ای نیست و توسط ویرایش‌گرهای کارکشته و حرفه‌ای پس از ساعت‌ها پردازش اعمال می‌شوند. با این وجود برنامه‌ای که می‌خواهید با آن کار کنید باید تمامی ویژگی‌های مدنظرتان را داشته باشد.

وقتی صحبت از جلوه‌های ویژه می‌شود دو موضوع مهم مطرح می‌شوند، مدلینگ سه بعدی و ترکیب تصویر (Compositing). بهترین برنامه ویرایش فیلم برای ترکیب تصاویر ادوبی افتر افکتس – Adobe After Effects بوده که در صنعت فیلم‌سازی به وفور مورد استفاده قرار گرفته و به خوبی شناخته شده است. در کنار محصول ادوبی، برنامه‌های دیگری مانند Nuke و Fusion نیز حضور دارند که در ساخت فیلم‌های زیادی به کار گرفته شده‌اند.

بهترین برنامه ویرایش فیلم

در سوی دیگر برنامه‌های مورد استفاده در مدلینگ سه بعدی Maya و Houdini هستند که در ساخت فیلم‌های پرطرفدار و مشهور زیادی مانند عصر یخبندان – Ice Age نقش داشته‌اند. این نرم افزارها تخیلات و تصورات افراد را می‌توانند به واقعیت تبدیل کنند.

نرم افزارهایی که تا به اینجا معرفی کرده‌ایم در صنعت تولید فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته هزینه خریداری آن‌ها بسیار بالاست. اما هنوز هم برنامه‌هایی هستند که جلوه‌های ویژه حتی مدلینگ سه بعدی را به رایگان برای تمامی کاربران فراهم کنند، مانند Blender.

معمولا چه کسانی از جلوه‌های ویژه استفاده می‌کنند؟

بهترین برنامه ویرایش فیلم

همان‌طور که گفتیم از جلوه‌های ویژه در فیلم‌های سینمایی به کار گرفته می‌شوند تا افکت‌های سینماتیکی که ایجاد آن‌ها در دنیای واقعی مشکل است را آسان کند. همچنین تولیدکنندگان فیلم‌های تخیلی از این جلوه‌ها به وفور بهره می‌برند. احتمالا پرده سبز را حین فیلم‌برداری از پشت صحنه دیده‌اید که برای ساخت شخصیت‌ها و موقعیت‌های مجازی و تخیلی استفاده شده‌اند. تمامی افکت‌های این ژانر به لطف بهترین برنامه های ویرایش فیلم تولید می‌شوند و می‌توان با فیلم‌برداری از شخصی در یک اتاق کوچک، او را در حال فرود روی سیاره مریخ نمایش داد. این‌گونه صحنه‌های غیر واقعی تقریبا در تمامی فیلم‌ها قابل مشاهده هستند و کارایی بسیار زیادی در صنعت فیلم‌سازی سراسر جهان دارند.

افکت‌های ویدیویی که حتما باید آن‌ها را امتحان کنید

افکت‌های متفاوت بسیار زیادی برای اعمال روی ویدیو وجود دارند که توسط برنامه‌های مختلف ارائه می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین افکت‌های ویدیویی خواهیم پرداخت.

  • افکت Split Screen: با اعمال این افکت،‌ صفحه به چند قسمت تقسیم می‌شود تا بتوانید چند ویدیو را به طور همزمان نمایش دهید.
  • Clone: با استفاده از این افکت می‌توانید خودتان یا سایر اشیا را تکثیر کنید تا حالت متفاوتی به فیلم ببخشید.
  • Fast Motion: این افکت پیشرفته با افزایش سرعت ویدیو هر بخش از فیلم را سریع‌تر کنید.
  • Slow Motion: به منطور ایجاد تمرکز روی بخش خاصی از فیلم می‌توانید از این حالت بهره بگیرید.

بهترین برنامه ویرایش ویدیو برای تازه‌کارها و آماتورها

برنامه iMyFone Filme

بهترین برنامه ویرایش فیلم

نرم افزار iMyFone Filme افزودن افکت‌های مختلف به صورت رایگان را به فیلمتان امکان‌پذیر می‌کند. یکی از مزایای بزرگ این برنامه راحتی کار با آن حتی برای افراد تازه‌کار بوده و در حقیقت هر کسی می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود تا Filme برای کسانی که تا به حال با برنامه های ادیت ویدیو کار نکرده‌اند هم مناسب باشد و فیلم‌هایشان را به کمک افکت‌ها جذاب‌تر کنند.

این برنامه بیش از 100 افکت مخصوص در نسخه رایگان دارد که بسیار بیشتر از نیازهای یک کاربر تازه‌کار محسوب می‌شود. شما می‌توانید به راحتی در پس زمینه افکت‌ها را اعمال کنید یا تصویر اشیا مختلفی را روی ویدیو به نمایش بگذارید. این اشیا می‌توانند درخت، اموجی یا حتی سگ باشند که تنها با چند کلیک به ویدیو اضافه می‌شوند. برای اضافه کردن هر مورد تنها کافیست روی آن کلیک کنید و سپس می‌توانید ابعاد و موقعیت آن را به دلخواه تغییر دهید.

برخی از افکت‌های محبوب Filme شامل موارد زیر هستند:

  • اموجی‌ها (خنده، سوال، گریه، ناراحت و ..)
  • قلب
  • گل
  • درخت
  • حیوانات خانگی
  • لایک
  • Invert
  • SquareBlur
  • Pixels

بهترین برنامه ویرایش فیلم

ورژن رایگان برنامه Filme افکت‌های بسیار زیادی دارد اما اگر همچنان به دنبال افکت‌های بیشتر هستید، بایستی سطح کاربری‌تان را ارتقا دهید. فراموش نکنید که این برنامه تنها برای سیستم عامل ویندوز در دسترس بوده و نسخه macOS آن در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

Blender

بهترین برنامه ویرایش فیلم

بلندر دیگر برنامه ویرایش ویدیو بوده که کاملا رایگان است و هیچ‌کدام از سرویس‌هایش پولی نیستند. این برنامه جلوه‌های ویژه، انیمیشن، شبیه‌سازی، مدل‌سازی، رندرینگ و هرچه که برای ادیت یک فیلم نیاز است را در خود دارد و دست کاربر را برای ثبت خلاقیت‌هایش باز می‌گذارد. همچنین از قابلیت ترکیب تصاویر و ردیابی حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند. شاید مهم‌ترین بخش بلندر فضای کاری سه بعدی‌اش باشد که در آن می‌توانید هرچیز که به ذهنتان خطور می‌کند را طراحی کنید. این برنامه برای تهیه فیلم، ویدیوهای کوتاه، ویدیوی معرفی و فیلم‌های انیمیشنی گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

تازه‌کارها با بلندر می‌توانند چیزهای جدید زیادی بیاموزند. ممکن است ظاهر برنامه کمی پیچیده و گیج‌کننده باشد اما خوشبختانه ویدیوهای آموزشی زیادی برای بلندر تولید شده‌اند. این ویدیوها روی وبسایت سازنده برنامه قرار داشته و می‌توانید به طور رایگان از آن استفاده کنید. ویدیوهای آموزشی بلندر روی سایر پلتفرم‌ها نیز قابل دسترسی بوده و می‌توانید از متدهای آموزشی آموزش‌دهندگان مختلف، نحوه کار با برنامه را فرا بگیرید.

بلندر برای پلتفرم‌های ویندوز، مک او اس و لینوکس قابل نصب و استفاده خواهد بود. دانلود و استفاده از آن کاملا رایگان بوده اما قبل از دانلود باید به مشخصات فنی مورد نیاز برنامه توجه کنید تا بتوانید به روانی آن را اجرا کنید.

BlackMagic Fusion

بهترین برنامه ویرایش فیلم

فیوژن یکی از بهترین برنامه های ادیت ویدیو بوده که در سطح تجاری و استفاده شخصی به کار می‌رود. این برنامه ابزار قدرتمندی در صنعت فیلم‌سازی بوده که می‌تواند تمامی انواع جلوه‌های بصری را روی فیلم پیاده کند. از مدل‌سازی سه بعدی تا ترکیب تصاویر، تمامی این افکت‌ها تنها با فیوژن قابل انجام است.

افزودن المان‌های دو بعدی و سه بعدی از دیگر قابلیت‌های فیوژن بوده که به شما کمک می‌کند تا تصوراتتان را به واقعیت تبدیل کنید. ابزارها و افکت‌های زیادی در فیوژن تعبیه شده تا به ویدیوی شما ظاهری زیباتر و جذاب‌تر بدهد. در اضافه کردن المان‌های دو بعدی و سه بعدی محدودیتی نخواهید داشت و البته با فضای کاری سه بعدی فیوژن می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را به طور سه بعدی طراحی کنید؛ نظیر هواپیما، اژدها و هر چیزی که بتوانید در ذهنتان مجسم کنید. در فضای کار سه بعدی این برنامه حتی می‌توانید صحنه فیلم‌برداری را نیز به سلیقه خودتان طراحی کنید.

بهترین برنامه ویرایش فیلم

از فیوژن حین فیلم‌برداری با پرده سبز استفاده می‌شود تا واقعیات را با دنیای خیالی ترکیب کند. نتیجه کار تصویری کاملا واقعی خواهد بود که تشخیص آن از یک تصویر کامپیوتری مشکل است، چرا که ابزارهای گوناگونی برای ویرایش سوژه و صحنه فیلم‌برداری در اختیار فیلم‌ساز قرار می‌دهد.

نسخه رایگان فیوژن مجهز به ویژگی‌های محدودی بوده اما اگر می‌خواهید از فیوژن بدون محدودیت لذت ببرید بایستی با پرداخت مبلغی نسبت به خرید اشتراک اقدام کنید. فیوژن روی ویندوز، مک او اس و لینوکس قابل نصب خواهد بود.

بهترین برنامه ویرایش فیلم برای حرفه‌ای‌ها

بهترین برنامه ویرایش فیلم

برنامه ادوبی افتر افکتس – Adobe After Effects بهترین برنامه برای گنجاندن جلوه‌های ویژه به ویدیو شناخته می‌شود. این نرم افزار اختصاصا برای افراد حرفه‌ای طراحی شده و قابلیت‌های قدرتمندی ارائه می‌دهد که می‌توانند ویدیوی شما را از لحاظ کیفی چند سطح ارتقا دهند. گرچه افتر افکتس یک برنامه پولی بوده اما ارزش خرید بالایی نیز دارد و مدت‌هاست که مورد تایید و استفاده حرفه‌ای‌های صنعت فیلم‌سازی قرار گرفته است.

جعبه ابزاری که ادوبی در محصولش در اختیار کاربر قرار می‌دهد عالی و بی نقص ارزیابی می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای این برنامه ویدیو‌هایی در سطح فیلم‌های هالیوودی بسازید و سکانس‌های زیبایی خلق کنید. مهم‌ترین نکته درباره افتر افکتس ظاهر واقعی افکت‌ها بوده که هیچ خلایی در ویدیو باقی نمی‌گذارد. دست کاربر به قدری برای ویرایش ویدیو باز است که می‌تواند حتی آب و هوای ویدیو را نیز تغییر بدهد و متناسب با داستان فیلم در بیاورد.

بهترین برنامه ویرایش فیلم

افکت‌ها و جلوه‌های ویژه زیادی در افتر افکتس تعبیه شده که می‌تواند فیلم شما را از بقیه متمایز کند. در ادامه نگاه اجمالی به برخی از آن‌ها خواهیم داشت.

  • سقوط از آسمان: این یکی از پرکاربردترین افکت‌های افتر افکتس است، چون اعمال آن راحت بوده و می‌توانید سوژه را از آسمان روی صندلی یا زمین پرتاب کنید.
  • صاعقه: با ایجاد صاعقه و رعد و برق می‌توانید رنگ و فضای متفاوتی به فیلم‌تان ببخشید.
  • زنده شدن مردگان: این افکت نقطه مقابل افکت سقوط از آسمان بوده چرا که سوژه از زمین برمی‌خیزد و ظاهری همانند فیلم‌های علمی تخیلی و زامبی‌ها دارد.
  • تنظیم درجه رنگ: ویژگی تنظیم درجه رنگ‌ها به کاربر اجازه می‌دهد تا نور و رنگ ویدیو و سوژه را به دلخواهش تغییر دهد.

اعمال هر افکت در افتر افکتس متفاوت بوده و کارهای خاصی را برای استفاده از آن‌ها باید انجام دهید. برای نمونه در زیر نحوه اعمال افکت صاعقه را به صورت گام به گام آموزش خواهیم داد.

بهترین برنامه ویرایش فیلم

چگونه افکت صاعقه را در افتر افکتس پیاده کنیم؟

  1. برنامه ادوبی افتر افکتس را باز کرده و ویدیوتان را در آن بارگذاری کنید.
  2. یک لایه جدید ساده در تایم لاین ایجاد کنید.
  3. به منوی Effects & Presents بروید و «advanced lightning effect» را به لایه بیافزایید. این کار باعث اضافه شدن این افکت به فیلم خواهد شد.
  4. حالا باید افکت را مطابق نیازهایتان تنظیم کنید. میزان شفافیت، رنگ، موقعیت و سایر ویژگی‌های این افکت را می‌توانید شخصی‌سازی کرده و آن را تنظیم کنید.
  5. افکت به ویدیوی شما اضافه شده است. اکنون می‌توانید از برنامه خروجی بگیرید.

ادوبی افتر افکتس را می‌توانید با پرداخت 20.99 دلار به صورت ماهانه برای پلن یک ساله خریداری کنید. پلن پیش پرداخت یک ساله نیز با قیمت 239.88 دلار در دسترس بوده و اگر می‌خواهید این برنامه را برای مدتی کوتاه و آزمون و خطا بخرید، می‌توانید به سراغ پلن یک ماهه بروید که با قیمت 31.49 دلار به فروش می‌رسد. محصول ادوبی برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک او اس برای دانلود در دسترس است.

سخن پایانی

بهترین برنامه ویرایش فیلم

جلوه‌های ویژه و افکت‌های مختلف می‌توانند ظاهری متفاوت و خاص به فیلم شما ببخشند. اگر می‌خواهید ویدیوتان مانند تریلرهای هالیوودی باشد بایستی به سراغ برنامه‌هایی بروید که امکان افزودن این افکت‌ها را برای شما ممکن کنند. در این مقاله بهترین برنامه ویرایش فیلم برای کاربران مختلف را مورد بحث قرار دادیم و برای تازه‌کارها پیشنهاد می‌کنیم به دلیل راحتی زیاد در استفاده و تعامل از برنامه Filme بهره بگیرند تا افکت‌ها را تنها در چند ثانیه به فیلم‌شان اضافه کنند. برای استفاده‌های حرفه‌ای نیز بهتر است به سراغ ادوبی افتر افکتس بروید اما اگر به دنبال برنامه‌ ویرایش ویدیو و فیلمی هستید که برای همیشه رایگان خواهد بود، برنامه Blender انتخاب خوبی محسوب می‌شود.