هواوی

مینگ چی کو: هواوی با ادامه تحریم‌ها ممکن است از بازار اسمارت فون خارج شود

تحریم‌های آمریکا علیه هواوی به شدیدترین حد خود رسیده و این شرکت را در معرض خطر خروج از بازار قرار داده است. به گفته‌ی مینگ چی کو در بدبینانه‌ترین حالت، هواوی ممکن از بازار تلفن‌همراه خارج شود.

مینگ‌ چی کو، تحلیلگر مشهور اعلام کرد که هواوی تحت فشار تحریم‌ها ممکن است فروپاشیده از بازار تلفن همراه خارح شود. این تحلیلگر دو سناریو برای آینده چینی‌ها مطرح کرده است که هر دوی آن‌ها در نهایت به ضرر شرکت چینی خواهد بود.

سال گذشته بود که ایالات متحده هواوی را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داد که منجر به قطع ارتباط این شرکت با گوگل شد. در نتیجه، اسمارت فون‌های جدید هواوی و آنر بدون وجود برنامه‌های و سرویس‌های گوگل ارائه شدند.

تحریم‌های جدید علیه این شرکت نیز رابطه‌ی هواوی با قطعه سازان را منع می‌کند. با این وجود، همکاری شرکت چینی با شرکت‌هایی نظیر کوالکام و مدیاتک مختل خواهد شد.

دلیل این امر این است که طبق قانون جدید، اکثر صنایع آمریکا از جمله تامین کنندگان قطعات که از فناوری مبدا آمریکایی استفاده می‌کنند در صورت تمایل به ادامه کار با هواوی باید از واشنگتن مجوز بگیرند. این محدودیت جدید از 24 شهریور به اجرا در خواهد آمد. ایالات متحده همچنین 38 شرکت مرتبط به هواوی در 21 کشور را به لیست سیاه تحریم‌ها اضافه کرده راه‌های دور زدن تحریم را مسدود کرده است.

کو با شرایط کنونی هواوی، دو سناریو را برای این کمپانی متصور شده است. به گفته این تحلیلگر در بهترین حالت هواوی بازار جهانی و حتی چین را به سایر رقبا نظیر اپل، شیائومی و اوپو واگذار خواهد کرد. در بدترین سناریو نیز امکان تامین قطعات از هواوی به طور کلی سلب خواهد شد و در نتیجه این شرکت مجبور که خروج کامل از بازار موبایل می‌شود.

به اعتقاد کو هواوی حتی اگر پس از پایان مهلت مقرر به نحوی موقع به تهیه قطعات تلفن‌های هوشمند خود شود، باز هم سهم زیادی از بازار را در در مقابل رقبا از دست خواهد داد. طبق گزارش‌های قبلی، در صورت ادامه‌ی تحریم‌ها، هواوی حدود 30 درصد از سهم بازار محلی خود را از دست خواهد داد. کو معتقد است مشکلات پیش روی هواوی برای شرکت‌های اپل، اوپو، ویوو و شیائومی بسیار سودمند خواهد بود.

هواوی ؛ از شکوفایی تا تلاش برای بقا

هواوی

در سه ماهه دوم سال جاری، چینی‌ها برای اولین بار موفق شد با پشت سر گذاشتن سامسونگ به بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند تبدیل شود. این آمار با وجود از دست دادن بازار ایالات متحده بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید

در گزارش مالی نیمه اول سال 2020 این شرکت 65.6 میلیارد دلار درآمد عملیات داشته که 13.67 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. سود هواوی 6.2 میلیارد دلار بود که رشد 23.49 درصدی را نشان می‌دهد. در آمد فروش این شرکت نیز معادل 66 میلیارد دلار بود که 13.1 درصد رشد داشته است. حاشیه سود خالص نیز 9.2 درصد افزایش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها فروش جهانی این شرکت در سال 2021 با کاهش 75 درصدی مواجه خواهد شد. این بدان معنی است که قطعات کمتری نظیر دوربین و تراشه 5G مورد نیاز بازار خواهد بود که می‌تواند کل این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

هواوی ظاهرا استانداردهای بالایی را برای قطعات اسمارت‌ فون‌های پرچمدار خود در نظر گرفته و در صورت کاهش تولید، می‌تواند به کل زنجیره بازار قطعات آسیب برساند. این امر تامین کنندگان را مجاب به کاهش قیمت محصولات خود در سال آینده خواهد کرد.