جاده های آسفالت سلامت انسان‌ها و محیط زیست را به خطر می‌اندازند

جاده های آسفالت سلامت انسان‌ها و محیط زیست را به خطر می‌اندازند

دانشمندان دانشگاه ییل آمریکا به تازگی نشان داده‌اند که جاده های آسفالت به سلامت انسان‌ها و وضعیت محیط زیست سراسر جهان آسیب می‌رسانند.

به تازگی محققان در مورد آلودگی مربوط به جاده های آسفالت تحقیقات جالب توجهی را انجام داده و این‌طور که به نظر می‌رسد، مواد سازنده آسفالت به آرامی خطرات جدی را برای ما انسان‌ها به وجود آورده‌اند.

محققان دانشگاه ییل آمریکا (Yale University) نشان داده‌اند که ماده آسفالت که برای ساخت جاده‌ها، پارکینگ‌ها و مصارف دیگر به کار گرفته می‌شود، به آرامی و بدون جلب توجه خاصی آلودگی هوای کل سیاره را بیشتر می‌کند و باعث تخریب محیط زیست و آسیب رسیدن به انسان‌های ساکن این محیط زیست می‌شود. این دانشمندان می‌گویند که تاثیر مخرب آسفالت در روزهای داغ و آفتابی از همیشه بدتر بوده و گرمای مورد نظر باعث می‌شود تا مقدار زیادی ذرات مضر و آلوده کننده از این ماده درون محیط آزاد شود.

آلودگی ناشی از جاده های آسفالت

بر اساس تحقیقات دانشگاه ییل، آلودگی آزاد شده از طریق جاده های آسفالت در کمتر آمارگیری‌هایی لحاظ می‌شود و وقتی صحبت از ارزیابی آلودگی شهرهای بزرگ به میان می‌آید، کمتر کسی به این موضوع مهم توجه دارد. چنین مسئله‌ای بسیار جدی بوده، چرا که آسفالت می‌تواند به تدریج مواد فوق‌العاده آلوده و خطرناک و سمی را به درون محیط آزاد کند و ترکیبات به کار رفته در ساخت خود را مخصوصا با تابش مستقیم آفتاب به محیط پس دهد.

در حالی که میزان آلوده کننده‌های تولید شده توسط موتور خودروها و سوزاندن سوخت‌های فسیلی در شهرهای بزرگ کشورهای توسعه یافته کاهش می‌یابد، محققان متوجه افزایش میزان ذرات آلوده دیگری شده‌اند. این ترکیبات که به شکل آئروسل یا ذرات فوق‌العاده ریز معلق هستند، با نام “SOAs” هم شناخته می‌شوند و گفته شده که قطر آن‌ها کمتر از 2.5 میکرومتر است.

ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر خطری جدی برای سلامت عمومی به حساب می‌آیند و افزایش میزان چنین ذراتی در هوا نشان دهنده نیاز جدی به کنترل کیفیت هوا در سطحی جهانی و انجام اقداماتی برای از بین بردن این ذرات است.

جزئیات پژوهش اخیر

محققان ییل مواد تشکیل دهنده جاده های آسفالت را تا دماهای مختلف گرم کردند و دیده شد که در هرکدام از آزمایش‌ها مقدار قابل توجهی ذرات آلوده کننده ارگانیک از این مواد آزاد می‌شود. با این وجود همان‌طور که اشاره شد، مواد مورد نظر در دماهای بیشتر نرخ انتشار بالاتری داشتند، اما در دراز مدت این مشکل به حالت پایداری می‌رسد.

جاده های آسفالت سلامت انسان‌ها و محیط زیست را به خطر می‌اندازند

به علاوه دیده شد که حرارت به تنهایی فاکتور تعیین کننده در انتشار ذرات آلوده از آسفالت نبوده و تشعشعات خورشیدی یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند نقشی بسیار مهم در این مسئله داشته باشد.

در نهایت، تحقیق اخیر به دانشمندان و تصمیم گیرندگان کشورهای مختلف هشدار می‌دهد که برای کاهش آلودگی هوا در مناطق مختلف باید روش‌های هوشمندانه و کاربردی برای مقابله با این مشکل توسعه داده شود. روش‌هایی مانند جایگزین کردن آسفالت با ماده‌ای سالم‌تر که سلامت انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد و یا پوشاندن جاده های آسفالت شهرهای بزرگ و آلوده با موادی که بتواند جلوی انتشار ذرات آلوده مورد نظر را به هنگام قرارگیری در معرض حرارت بگیرد.