پیام رسان های داخلی

بودجه 400 میلیارد تومانی برای ایجاد دیتاسنتر پیام رسان های داخلی ؛ پیش به سوی فیلترینگ!

شرکت ارتباطات زیرساخت 400 میلیارد تومان برای ایجاد دیتاسنتر اختصاصی مربوط به پیام رسان های داخلی هزینه کرده است. آیا این اقدام زمینه ساز اجرای طرح فیلترینک تمای شبکه های خارجی است؟

اخیرا اخباری مبنی بر صرف بودجه 400 میلیارد تومانی برای حمایت از پیام رسان های داخلی و ایجاد یک مرکز داده اختصاصی در کشور در رسانه‌ها منتشر شد. نائب رئیس هیئت مدیره شرکت زیر ساخت، سجاد بنابی گفته است این بودجه صرف ساخت مرکز داده برای پیام رسان‌های بومی است و با اعلام سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد ریالی در این پروژه، با این مبلغ یک مرکز داده اختصاصی برای پیام رسان های داخلی و 500 سرور قدرتمند برای این نوع برنامه‌ها اختصاص یافته است.

افتتاح این مرکز یک‌شنبه 16 شهریور ماه انجام شد. درحالی که چند وقت پیش دکتر آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود مرکز داده اختصاصی برای پیام رسان‌ها تا نیمه مرداد ماه ایجاد خواهد شد.

اختصاص بودجه 400 میلیارد تومانی پیام رسان های داخلی، زمینه ساز فیلترینگ؟

پیام رسان های داخلی

15 سال پیش در کشورمان، طرحی با نام شبکه ملی اطلاعات کلید خورد. هدف این طرح استقلال در شبکه اینترنت و مجزا بودن از اینترنت جهانی است. عموم کاربران بر این باورند که اینترنت ملی، اینترنتی است که دسترسی جهانی در آن وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا به امروز فعالان حقوق بشر و نهادهای فعال در زمینه آزادی اطلاعات در این مورد ابراز نگرانی کنند. همچنین اخباری مبنی بر فیلترینگ تمام شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی که در ایران مجوز فعالیت ندارند هم منتشر شد که حالا با تخصیص این بودجه کلان برای پیام رسان های داخلی، به نظر می‌رسد که دولت در حال ایجاد زمینه های فنی لازم برای عملی کردن این طرح است.

در ادامه این پروژه طرح‌هایی مانند موتور جستجوی داخلی و پیام رسان های بومی انجام شده است. در گذشته پیشنهادی برای واگذاری مدیریت اینترنت ورودی در ایران به نیروهای مسلح با هدف ساماندهی پیام رسان های داخلی مطرح شد و این طرح توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده که هنوز به تصویب نرسیده است.

قسمتی از این طرح دفاع سایبری از کشور و موضوع مرزبانی دیجیتال، همین‌طور جلوگیری از بهره‌برداری غیر مجاز از داده‌های مجازی در درگاه ورودی و خروجی پهنای باند کشور با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح توسط مراجع مربوطه را مطرح می‌کند.

محدودیت وظایف ستاد کل نیروهای مسلح در این بخش نیز با پیشنهاد این ستاد به تصویب رهبری خواهد رسید. این طرح برای بار اول در سال 1397 در مجلس دهم نیز مطرح شد اما به نتیجه‌ای نرسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. من خودم شخصا از پیام رسان های داخلی استفاده نمیکنم چون یک جور ابزار جاسوسی دولت به حساب میاد و دوم اینکه از لحاظ امینیت و کیفیت پایین هستش.

  2. این پیام رسانها معایبی داره با فیلترینگ خیلیها ممکنه کسب و کارشون رو از دست بدن و با ایجاد شبکه داخلی نباید کار افراد درمعرض تخریب قراربگیره

  3. همه جي رو فيلتر كنن از برنامه هاي داخلي استفاده نميكنم

  4. احمق اون کسی که اطلاعاتش رو بزاره تو این پیام رسان ها

    طرف رو می گیرن می گن غلط کردی عکس بدون روسری گذاشتی تو پیج فامیل!

    البته تموم ماجرا! به خدا تموم!

    با سپاس

  5. واقعا افسوس ۴۰۰میلیارد

  6. این همه پول خرج چی بشه که فیلتر کنید ؟؟که چی بشه کاش اونو خرج مردم میکردن چیزای خیلی مهمتری هم هستن

  7. پیامرسان های داخلی خیلی مزخرفن