سیستم عامل هارمونی

سیستم عامل هارمونی ماه دسامبر برای موبایل عرضه می‌شود

در کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی (HDC) بیان شد سیستم عامل هارمونی به عنوان جایگزین اندروید در ماه دسامبر برای گوشی‌های هواوی منتشر خواهد شد.

حدود یک سال از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه کمپانی هواوی می‌گذرد و با افزایش تنش میان چین و ایالات متحده، تحریم‌های هواوی تشدید شد. چینی‌ها نیز از همان زمان به دنبال راه چاره بودند و با سیستم عامل هارمونی او اس قصد کنار گذاشتن اندروید را داشتند. اما این سیستم عامل هنوز به مرحله نهایی نرسیده و در حال گذراندن مراحل نهایی بلوغ خود است. امروز شهر Dongguan چین میزبان کنفرانس توسعه‌دهندگان شرکت هواوی بود و در خلال آن اعلام شد سیستم عامل هانگ منگ (Hongmeng) یا همان هارمونی در ماه دسامبر برای اسمارت فون‌های این کمپانی عرضه می‌شود.

گرچه پیش از این تقریبا مطمئن بودیم که هواوی از سیستم عامل جایگزین برای محصولاتش استفاده خواهد کرد اما تایید رسمی این خبر توسط Richard Yu، مدیریت حمایت از مصرف‌کنندگان هواوی نشان از عزم جدی چینی‌ها برای استقلال از سیستم عامل آمریکایی دارد.

سیستم عامل هارمونی

هواوی در حال آماده‌سازی نسخه بتا از هارمونی 2.0 برای تلویزیون، تبلت، خودرو و ساعت‌های هوشمندش است اما نسخه موبایل این سیستم عامل در ماه دسامبر منتشر خواهد شد و اسمارت فون‌های سال 2021 هواوی همگی از سیستم عامل هارمونی پشتیبانی خواهند کرد. گفته می‌شود ظاهر هارمونی به پوسته EMUI 11 که روی سیستم عامل اندروید دیده شده بود شباهت‌هایی دارد و تفاوت چندانی در زمینه طراحی فضای کاربری به چشم نمی‌خورد.

به گفته مقامات شرکت چینی، سیستم عامل هانگ منگ 2.0 عصر جدیدی در دنیای اسمارت فون‌ها ایجاد خواهد کرد و اولین سیستم عاملی خواهد بود که ارتباط میان دیوایس‌های مختلف را با فرمان صوتی امکان‌پذیر می‌کند و با گوشی‌های کوچک و بزرگ سازگاری و تعامل مطلوب دارد. همچنین ارتباطات شبکه‌ای پرسرعت، رابط کاربری منعطف و انطباقی و هوش مصنوعی بصری و گفتاری از دیگر ویژگی‌های سیستم عامل جدید هواوی برشمرده می‌شوند. هانگ منگ بال‌ پرواز آرزوهایتان خواهد بود و توانمندی بالایی از خود به نمایش می‌گذارد.

سیستم عامل هارمونی

هانگ منگ سیستم عاملی متن باز خواهد بود، بدین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند از شبیه‌سازها، کیت توسعه سخت افزاری (SDK) و ابزار فضای یکپارچه توسعه (IDE Tools) تا پایان سال جاری میلادی برخوردار شوند. همچنین نسخه بتای سیستم عامل هارمونی ابتدا برای گوشی‌های هواوی در دسترس قرار می‌گیرند.

آقای Yu Chengdong در مراسم توسعه‌دهندگان هواوی اعلام کرد کدهای مربوط به سیستم عامل متن باز هانگ منگ را به بنیاد متن باز چین اهدا کرده و نقشه راه این سیستم عامل را برای توسعه شرح داد:

از دهم سپتامبر هارمونی او اس برای دیوایس‌هایی با رم 128 کیلوبایت تا 128 مگابایت نظیر نمایشگرهای بزرگ، ساعت‌های هوشمند و اتوموبیل‌ها و از آوریل 2021 برای دیوایس‌هایی با رم 128 مگابایت تا 4 گیگابایت متن باز خواهد شد. پس از اکتبر 2021 نیز دیوایس‌های با رم بالای 4 گیگابایت متن باز می‌شوند. پروژه متن باز این سیستم عامل تحت عنوان OpenHarmony نیز به موازات توسعه آن اجرا خواهد شد.

هنوز معلوم نیست که گوشی‌های قدیمی هواوی قابلیت به روز رسانی به سیستم عامل هارمونی را دارند یا خیر اما با توجه به امکان استفاده هواوی از اندروید، عرضه هانگ منگ برای آن‌ها بعید به نظر می‌رسد. در حال حاضر هواوی می‌تواند از سیستم عامل اندروید استفاده کند اما قابلیت نصب و استفاده سرویس‌های گوگل نظیر PlayStore و Gmail روی آن‌ها وجود ندارد. این موضوع در بازار چین جدید نیست و سرویس‌های گوگل توسط دولت چین فیلتر شده‌اند اما در بازار سایر کشورها به خصوص اروپا، این شرایط قابل تحمل نخواهد بود. دولت آمریکا افزون بر تحریم نرم افزاری دست به تحریم قطعات شرکت چینی زده و کمپانی‌هایی نظیر TSMC که چیپ‌های اختصاصی کایرین هواوی را تولید می‌کرد دیگر اجازه فروش محصولات به چینی‌ها را ندارد.

سیستم عامل هارمونی

هواوی میت 40 – Huawei Mate 40 آخرین اسمارت فون هواوی با چیپ پردازشی کایرین خواهد بود و از تاریخ 15 سپتامبر، TSMC اجازه تولید چیپ‌های هواوی را نخواهد داشت. بدین ترتیب تولید چیپ‌های هواوی نیز با مشکلات جدی مواجه شده و باید دید این کمپانی برای تامین قطعات محصولاتش چه اقدامی خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هواوی هم راه افتاده و چیزای خوبی داره عرضه میکنه تا به رقابت بپردازه