آپدیت هواوی EMUI 11

آپدیت هواوی EMUI 11 معرفی شد؛ با تمام ویژگی‌های جدید آن آشنا شوید

آپدیت هواوی EMUI 11 مبتنی بر اندروید 10 معرفی شد. هواوی در این رابط کاربری قابلیت های جذابی را برای کاربران گوشی‌های خود تعبیه کرده است.

هواوی شب گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان خود موسوم به HDC به همراه سیستم عامل هارمونی او اس، از جدیدترین نسخه رابط کاربری مبتنی بر اندروید گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کرد. نه تنها آپدیت هواوی EMUI 11 اکنون معرفی شده، بلکه نسخه آزمایشی آن برای 10 مدل از گوشی‌های این شرکت نیز منتشر شده است. گرچه علیرغم اینکه این به‌روزرسانی مبتنی بر اندروید 10 گوگل است، اما همچنان با تحریم‌های گوگل مواجه است. همچنین انتظار می‌رود نسخه‌ی نهایی آن با اندروید 11 گوگل عرضه شود.

آپدیت هواوی EMUI 11

در اینجا قصد داریم نگاهی به تمام ویژگی‌های جدیدی که قرار است به همراه EMUI 11 به گوشی‌های دو برند هواوی و آنر بیاید، بیاندازیم.

انیمیشن‌های برداشت بلند

اگر فیلم 1917 را مشاهده کرده باشید، قطعاً می‌دانید که این فیلم به ظاهر با یک اکشن ضبط شده و هیچ کاتی ندارد. این روش فیلمسازی از آنجا که صحنه تغییری نمی‌کند، به «برداشت بلند» مشهور شده است. آزمایشگاه تحقیقات مهندسی عوامل انسانی هواوی انیمیشن‌های رابط کاربری جدید این کمپانی را با الهام از تکنیک برداشت بلند در فیلم‌ها، طراحی کرده است. آن‌ها انیمیشن‌هایی هستند که بدون تغییر در صفحه و در حالی که تمرکز چشم کاربر را فراگرفته‌اند، نمایان می‌شوند.

این انیمیشن‌ها را می‌توان در برخی اپلیکیشن‌های تحت سیستم مانند گالری و تقویم مشاهده کرد. شایان ذکر است که چنین انیمیشن‌های مشابهی را می‌توان در رابط کاربری MIUI 12 شیائومی نیز یافت.

نمایشگر همیشه روشن جدید

هواوی پیشرفت‌های تازه‌ای را همراه با آپدیت EMUI 10.1‌ که اوایل سال 2020 عرضه شد، به ارمغان آورد. اکنون با آپدیت هواوی EMUI 11 ، ویژگی نمایشگر همیشه روشن با پشتیبانی از استایل‌های DIY و تعدادی استایل پیشفرض الهام گرفته از آثار هنری پیت موندریان، یک نقاش مشهور مجدداً یک فیس لیفت را دریافت کرده است. کاربران می‌توانند هر عکس، ویدیو یا فایل گیفی که خواستند را برای نمایش در هنگام خاموش بودن صفحه انتخاب کنند. ویژگی نمایشگر همیشه روشن در EMUI 11 شبیه به MIUI 12 شیائومی شده است. حتی صفحه‌ی تنظیمات آن‌ها نیز با یکدیگر مشابه است.

آپدیت هواوی EMUI 11

اپلیکیشن گالری بازطراحی شده

اپلیکیشن گالری استوک هواوی سرانجام امکان جابجایی بین عکس‌ها/ویدیوها در روز و ماه از طریق زبانه Photos را فراهم کرد. در عین حال محتوا در زبانه Albums نیز اکنون با نسبت 4:3 به نمایش درمی‌آیند و تنظیمات جدیدی برای دسته‌بندی تصاویر را دریافت کرده‌اند.

آیکون‌های زنده

رابط کاربری MIUI شیائومی به آیکون‌های زنده برای برخی از اپلیکیشن‌های سیستمی خود مجهز است که وقتی کاربران قصد خروج از آن اپلیکیشن‌ها را دارند، متحرک می‌شوند. در MIUI 12 شیائومی حتی این آیکون‌ها را برای تنظیمات سریع نیز استفاده کرده است. در آپدیت هواوی EMUI 11 نه تنها می‌توانید این آیکون‌ها را در پنل نوتیفیکیشن‌ها مشاهده کنید، بلکه در برخی اپلیکیشن‌های سیستمی مانند Phone، Huawe Music و Huawei Notepad نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

Multi-screen Collaboration 3.0 و Smart Multi-Window

با رونمایی از قابلیت جدید Smart Multi-Window، کاربران می‌توانند پنجره‌های اپلیکیشن‌های شناور را تغییر سایز داده و حتی بین اپلیکیشن‌های مختلف از طریق یک داک جابجا شوند. در گوشی‌های انعطاف‌پذیری مانند میت ایکس و میت ایکس اس، کاربران می‌توانند همچنین مانند آنچه در گوشی گلکسی زد فولد سامسونگ وجود دارد، چندین اپلیکیشن را به صورت شناور به اجرا درآورند.

علاوه بر این، Multi-Screen Collaboration 3.0‌ نیز پشتیبانی از اجرای حداکثر 3 اپلیکیشن در یک کامپیوتر متصل را می‌دهد. کاربران اکنون می‌توانند با استفاده از وب‌کم دستگاه خود به عنوان دوربینی برای مکالمات ویدیویی نیز استفاده کنند. این نسخه‌ی جدید همچنین اجازه‌ی ویرایش اسناد ذخیره شده در لپ تاپ، مستقیماً از طریق یک گوشی برند هواوی را نیز می‌دهد.

حریم خصوصی و امنیت

به دنبال دیگر اسکین‌های اندرویدی چینی، هواوی EMUI 11 نیز اکنون استفاده از دوربین، میکروفون و GPS را در نوار وضعیت به نمایش درمی‌آورد. آن همچنین گزینه‌ای برای اشتراک‌گذاری تصاویر بدون داده‌های EXIF را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین این رابط کاربری آلبوم‌های مخفی و یادداشت‌های مخفی را نیز برای اپلیکیشن‌های Gallery و Notes به ارمغان میاورد. این همه چیز نیست؛ یک قابلیت Safety Cast جدید می‌تواند نمایش محتوای حساس روی یک خروجی تصویری را کنترل کند.

نسخه‌های آزمایشی و عرضه EMUI 11

در حال حاضر 10 گوشی برند هواوی جزو برنامه آزمایشی EMUI 11 هستند:

  • پی 40
  • پی 40 پرو
  • پی 40 پرو پلاس
  • میت 30
  • میت 30 5G
  • میت 30 پرو
  • میت 30 پرو 5G
  • میت 30 آر اس پورشه دیزاین
  • میت پد پرو
  • میت پد پرو 5G

دستگاه‌هایی از برند آنر نظیر سری آنر 30، سری آنر وی 30 و همچنین سری هواوی نوا 7 نیز طی روزهای آینده به این برنامه آزمایشی اضافه خواهند شد. هواوی هنوز تاریخ عرضه نسخه نهایی این به‌روزرسانی را اعلام نکرده است.