ناسا به دنبال خرید خاک ماه از شرکت‌های خصوصی است

ناسا به دنبال خرید خاک ماه از شرکت‌های خصوصی است

خرید خاک ماه از شرکت‌های خصوصی موضوع تصمیم جدید آژانس فضایی آمریکا بوده که به عنوان قرارداد عجیبی با یک شرکت خصوصی، به زودی عملی خواهد شد.

ناسا قصد دارد تا با خرید خاک ماه از یک شرکت خصوصی، به پیشرفت‌های اکتشافات فضایی کمک کرده و به نوعی انگیزه لازم برای پیشرفت صنعت هوافضا را به وجود بیاورد.

جیم برایدنستین (Jim Bridenstine)، مدیر حال حاضر ناسا اخیرا اعلام کرد که آژانس فضایی ایالات متحده فرصت بستن قرارداد به منظور خریدن سنگ و خاک ماه از شرکت‌های خصوصی هوافضا را فراهم کرده است؛ ناسا در پروژه‌ای به نام آرتمیس (Artemis)، در تلاش برای رسیدن به ماه بوده و برایدنستین رسما اعلام کرده که از این طریق می‌توان با کمک گرفتن از نوآوری و تلاش بی‌وقفه شرکت‌های خصوصی، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و صنعت اکتشافات فضایی را به شکلی جدی به جلو راند.

ناسا و خرید خاک ماه

پیشنهاد ناسا برای خرید خاک ماه به تازگی و به صورت آنلاین منتشر شده و بر اساس اطلاعات موجود، شرکت‌های هوافضای خصوصی علاقه‌مند می‌توانند تا 9 اکتبر درخواست‌ها و پروپوزال‌های تهیه شده به منظور عملی کردن چنین هدفی را برای این آژانس ارسال کنند. برایدنستین گفته که آژانس فضایی کشورش قصد دارد تا شرکت‌های خصوصی را به دنبال جمع‌آوری منابع فضایی تشویق کند و با خرید مقدار کمی از خاک و سنگ جمع‌آوری شده از سطح ماه، ناسا این شرکت‌ها را به تلاش بیشتری وامی‌دارد.

این آژانس فضایی قصد دارد تا قبل از سال 2024 خرید خود را انجام داده و هر شرکتی که بخواهد از قرارداد با ناسا بهره ببرد، باید تا قبل از این سال به ماه رفته و خاک و سنگ مدنظر آژانس را به زمین باز گرداند. ناسا از مدت‌ها پیش اعلام کرده که تا سال 2024 انسان‌ها مجددا به ماه می‌روند و این‌طور که به نظر می‌رسد، مهلت داده شده به شرکت‌های خصوصی به عملی کردن ایده خرید خاک ماه تا قبل از این تاریخ مربوط می‌شود.

ناسا به دنبال خرید خاک ماه از شرکت‌های خصوصی است

برایدنستین و همکارانش اعلام کرده‌اند که ناسا قرارداد را تنها به شرکت‌های آمریکایی محدود نکرده و حتی شاید این قرارداد نصیب بیشتر از یک شرکت خصوصی شود. به علاوه گفته شده که اکثر بودجه مدنظر ناسا بعد از به موفقیت رسیدن پروژه و تحویل خاک ماه به این آژانس پرداخت خواهد شد. به این ترتیب شرکت یا شرکت‌هایی که در پروپوزال خود ناسا را متقاعد کردند که می‌توانند به ماه رفته و سنگ و خاک این جرم آسمانی را به زمین بیاورند، پس از بستن قرارداد و موفقیت، بخش عمده مبلغ تعیین شده را دریافت می‌کنند.

نظارت مستقیم ناسا

در فایل پی دی اف منتشر شده از سوی ناسا برای مشخص کردن جزئیات قرارداد اخیر، این آژانس اعلام کرده که شرکت خصوصی مورد نظر باید بین 50 تا 500 گرم از خاک و سنگ ماه را به ناسا تحویل داده و در عین حال، عکس‌ها و اطلاعات درست و قابل اعتمادی را به عنوان مدرک، در مورد موفقیت در جمع‌آوری مواد سطح ماه تهیه کرده باشد.

همچنین، ناسا اعلام کرده که برای تایید اصالت خاک جمع‌آوری شده آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد و عملا این امکان وجود ندارد که شرکتی بتواند هر نوع خاک دیگری را به اسم مواد سطح ماه به ناسا بفروشد.

برایدنستین در مورد قرارداد خرید خاک ماه می‌گوید که فراهم کردن انگیزه لازم برای فعالیت شرکت‌های هوافضای خصوصی نقش فوق‌العاده مهمی در پیشرفت‌های اکتشافات فضایی بشر خواهد داشت و او و همکارانش به خوبی به اهمیت همایت از تلاش‌ها برای جمع‌آوری و بهره‌برداری از منابع فضایی واقف هستند.

در نهایت ناسا تضمین داده که مستقیما و به شکلی جدی شرکت خصوصی طرف قرارداد خود را تحت نظارت قرار می‌دهد تا تمامی فعالیت‌های لازم برای رفتن به ماه و برگشتن با خاک و سنگ ماه طبق پروتکل‌های امنیتی انجام شود. به این ترتیب می‌توان اطمینان داشت که شرکت مورد نظر برای رسیدن به موفقیت مدنظر ناسا دست به اقدامات غیر ایمن نمی‌زند و جان انسان‌ها و منابع زمینی را به خطر نمی‌اندازد.