سرویس های کاربردی 5G

امضای سه تفاهم‌نامه چندجانبه توسط همراه اول برای ارائه سرویس های کاربردی 5G

همراه اول برای ارائه سرویس های کاربردی 5G در کشور سه تفاهم‌نامه چندجانبه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه‌ها به امضا رساند.

صبح روز یکشنبه 6 مهر 99 مراسم رونمایی از کاربست‌های 5G با حضور بازیگران اصلی حوزه ICT و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این مراسم مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول با اعلام این که نسل پنجم تلفن همراه از دو ویژگی اصلی تاخیر کمتر و سرعت بالاتر بهره می‌بردT عنوان کرد حدود 1.5 سال قبل آزمایشی در شبکه همراه اول برای سرعت بالای 1 گیگابایت بر ثانیه انجام دادیم و پس از آن با خودمان فکر کردیم اگر این فناوری را در سطح گسترده و تجاری به بهره‌برداری برسانیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه مزایایی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل همراه اول در ادامه بیان کرد نخستین موضوع مصرف ترافیک و سپس بحث محتوا است. هنگامی که ترافیک مصرفی مردم ظرف یک سال با رشد 80 درصدی روبه‌رو می‌شود، بخشی در کشور می‌بایست در خصوص نحوه ورود به نظام محتوایی بی‌اندیشد. مهدی اخوان بهابادی در ادامه گفت:

اپراتورها فقط بستر ترافیکی را در اختیار دارند و نقشی در نظام محتوایی ندارند و فقط وزارت ارتباطات است که فناوری نسل پنجم را پیگیری می‌کند. از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست می‌کنیم همچون گذشته در شورای عالی فضای مجازی پیگیر مشخص شدن متولی بحث محتوا در کشور باشد. همچنین شبکه آموزش دانش آموزی شاد که با حمایت وزارت ارتباطات و همراه اول به بهره‌برداری رسید، به عنوان نمونه‌ای از بسترهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود. با وجود این که فقط دو هفته از شروع سال تحصیلی جدید گذشته، اما پهنای باند مصرفی در این سامانه به 215 گیگابیت بر ثانیه رسیده که عدد بسیار بزرگی است. حالا تصور کنید سالی چند صد درصد رشد ترافیک مصرفی در شبکه ارتباطی کشور داشته باشیم؛ قطعا باید برای نظام محتوایی کشور فکری کرد.

مدیرعامل همراه اول در ادامه اظهار کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک وزارتخانه تخصصی می‌بایست به موقع چاره‌اندیشی و پیش‌بینی کند تا در حوزه نسل پنجم با علم ورود پیدا کنیم. وی افزود اپراتور همراه اول موضوع بومی‌سازی را به صورت جدی پیگیری می‌کند و ما در این شرکت سعی داریم تحقیقات، توسعه و طراحی موضوعاتی که با نسل پنجم مرتبط هستند را با ظرفیت دانشگاهی پیش ببریم. مهدی اخوان بهابادی خاطرنشان کرد در این حوزه علاوه بر بحث تحقیقات و توسعه تکنولوژی می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی به مبحث تجاری‌سازی نیز توجه شود. از این رو به زودی نخستین نودهای 5G شبکه همراه اول در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم به موضوع ایران هوشمند اشاره کرد و گفت:

12 سال در برابر تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که یک سبک زندگی است، مقاومت شد؛ در حالی که پیشرفت کشور در گرو تکنولوژی است. یکی از کاربردهای نسل پنجم، سلامت هوشمند است که بسیار اهمیت دارد و اپراتورها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در این بخش ورود کنند و اقتصاد بخش ساخته شود.  همراه اول در حال حاضر برای تولید تجهیزات نسل 5 و اقتصاد سخت افزاری برنامه‌ریزی کرده و کار را پیش خواهد برد که اقدام ارزشمندی است. همچنین تاخیر اندک ما در ورود به این تکنولوژی، از این بابت است که ابتدا مصوبه‌های بالادستی را بگیریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد اکنون با تلاش‌های بسیار زیاد همراه اول و وزارت آموزش و پرورش به یک پلتفرم ارزشمند به نام شاد دسترسی داریم که تا روز گذشته 180 گیگابیت از ظرفیت تخصیصی 700 گیگابیتی به شبکه شاد مورد استفاده قرار گرفته است که همین موضوع باعث افزایش ترافیک داخلی می‌شود. وی افزود ما نیز در دولت ترافیک استفاده از این شبکه را برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان کردیم تا از این پلتفرم حمایت شود.

تفاهم‌نامه‌های همراه اول برای ارائه سرویس های کاربردی 5G

اپراتور همراه اول که از سال 96 کاربست‌های نسل پنجم تلفن همراه در ایران را آغاز کرده بود، در این مراسم سه تفاهم‌نامه همکاری را برای ارائه سرویس های کاربردی 5G در ایران به امضا رساند. تفاهم‌نامه اول در حوزه 5G ،IoT و هوش مصنوعی با موضوع حمل و نقل هوشمند، سلامت هوشمند، شهر هوشمند، انرژی و صنعت و معدن به صورت چهار جانبه میان اپراتور همراه اول، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال امضا شد.

تفاهم‌نامه دوم هم با هدف توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه‌های مخابراتی نسل‌های پنجم و آینده به صورت چهار جانبه بین همراه اول، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران به امضا رسید.

تفاهم‌نامه سوم در راستای توسعه راهکارها و خدمات مبتنی بر شبکه 5G در مقوله‌های سلامت و پزشکی هوشمند، جراحی، پزشکی، مانیتورینگ از راه دور به شکل چهار جانبه میان همراه اول، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*