یک فیزیکدان اعلام کرد که سفر بدون دردسر در زمان امکان‌پذیر است

یک فیزیکدان اثبات کرد که سفر بدون دردسر در زمان امکان‌پذیر است

سفر بدون دردسر در زمان موضوعی بوده که در انواع داستان‌های تخیلی به آن توجه شده و اخیرا یک فیزیکدان اعلام کرده که بازگشت به گذشته بدون بروز مشکلات اساسی ممکن است.

به تازگی یک فیزیکدان اعلام کرده که محاسبات ریاضی جدید او بحث سفر بدون دردسر در زمان را امکان‌پذیر کرده‌اند؛ در واقع وقتی صحبت از چنین موضوعی به میان می‌آید، چالش‌های زیادی در رابطه با ایجاد تغییرات در گذشته مطرح می‌شوند و این‌طور که به نظر می‌رسد، نیازی به نگرانی در این رابطه وجود ندارد. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

سفر در زمان موضوع اصلی بسیاری از فیلم‌ها، کتاب‌ها و سریال‌هایی بوده که از چندین سال پیش مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در همین رابطه، موضوعی به نام پارادوکس مسافرت در زمان وجود دارد که به بحث ایجاد تغییرات در گذشته و کنار آمدن با تاثیر این تغییرات در حال حاضر و آینده مربوط می‌شود؛ تصور کنید که شخصی به گذشته سفر کرده و به نوعی از ازدواج پدر و مادرش جلوگیری کند. بر اساس پارادوکس مورد نظر، این شخص به دلیل تغییر ایجاد کرده در گذشته باید از صفحه روزگار محو شود، چرا که بدون ازدواج پدر و مادر، او هم به وجود نمی‌آمد.

همین مسئله اخیرا مورد توجه یک فیزیکدان قرار گرفته و طبق ادعای این دانشمند، تازه‌ترین محاسبات ریاضی نگرانی‌ها در مورد پارادوکس مورد نظر را برطرف کرده و امکان انجام سفر بدون دردسر در زمان را فراهم می‌کند.

سفر بدون دردسر در زمان

فیزیکدان مورد نظر جرمین توبار (Germain Tobar) از دانشگاه کوئینزلند استرالیا بوده که همانند بسیاری از دانشمندان سراسر جهان در عصر حاضر و در طول تاریخ، به موضوع سفر در زمان علاقه‌مند است. توبار می‌گوید که محاسبات ریاضی برای برطرف کردن پارادوکس‌های مختلف چنین موضوعی را کشف کرده است.

به گفته توبار، دانش دینامیک کلاسیک به ما می‌گوید که اگر وضعیت یک سیستم در یک زمان مشخص معلوم باشد، می‌توان از این طریق تمامی تاریخ سیستم را مشخص کرد. در واقع این فیزیکدان معتقد است که فضا زمان قابلیت تطابق پیدا کردن با شرایط مختلف را دارد و به همین دلیل پارادوکسی رخ نمی‌دهد.

یک فیزیکدان اعلام کرد که سفر بدون دردسر در زمان امکان‌پذیر است

نمونه‌ای که توبار به آن اشاره می‌کند، یک مسافر زمان بوده که برای جلوگیری از شیوع یک بیماری به گذشته سفر می‌کند؛ حال اگر شخص مورد نظر موفق شود، دیگر بیماری در گذشته وجود نخواهد داشت که او را در آینده مجبور کند تا به گذشته برود. به بیان دیگر سفر این شخص به گذشته نیاز و دلیل اصلی سفر او را از بین می‌برد و این مسئله خود یک پارادوکس است. توبار معتقد است که بیماری مورد نظر به هر شکلی در محیط منتشر می‌شود و اگر یک راه برای گسترش آن مسدود شود، بیماری از طریقی دیگر و به شکلی متفاوت بروز خواهد کرد.

جزئیات تحقیق اخیر

به این ترتیب تطابق‌پذیری فضا زمان باعث می‌شود تا پارادوکسی به وجود نیاید و عملا سفر بدون دردسر در زمان ممکن شود. توبار می‌گوید که صرف نظر از اقدامات مسافر زمان ما، بیماری موجود قابل توقف نیست. محاسبات این دانشمند تا حدی زیادی پیچیده هستند، اما می‌توان این نتایج را به عنوان روشی برای در نظر گرفتن بحث جبرگرایی در مورد زنجیره فضا زمان در محل‌های تصادفی دسته‌بندی کرد.

در واقع این بررسی‌ها نشان می‌دهند که چگونه خمیدگی‌های زمانی، همانند آنچه انیشتین پیش‌بینی کرده بود، قابلیت تطابق پیدا کردن با اصول آزادی عمل و فیزیک کلاسیک را دارد.

فابیو کوستا (Fabio Costa)، فیزیکدان باسابقه‌ای از دانشگاه کوئینزلند بوده که به عنوان استاد راهنمای توبار کار تحقیقاتی و نتایج این فیزیکدان جوان را چک کرده است. به گفته کوستا محاسبات توبار نقصی ندارند، اما نتایج به دست آمده در مورد سفر بدون دردسر در زمان بیشتر به موضوعات علمی تخیلی فیلم‌ها و کتاب‌های پرفروش شبیه هستند.

به گفته توبار و با تایید کوستا، مسافران زمان می‌توانند هر کاری که می‌خواهند را انجام دهند، اما امکان بروز پارادوکس‌های سفر در زمان وجود ندارد. این دانشمندان معتقدند که وقایع زندگی همیشه برای حفظ پایداری، خود را تطبیق می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. وقتی رسیدی سلام ما را برسان!

  2. چقدر خوبه خدا کنه اتفاق بیفته