درآمد ایران خودرو

درآمد ایران خودرو طی 6 ماه به بیش از 13 هزار میلیارد تومان رسید

بر اساس گزارشی که در سامانه کدال منتشر شده است، درآمد ایران خودرو در 6 ماهه اول سال 99 به 13 هزار و 335 میلیارد تومان رسیده است.

ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی در سامانه کدال با نماد معاملاتی خودرو عملکرد خود را شفاف‌سازی کرد که طبق آن، این خودروساز طی 6 ماهه نخست سال 99 توانست 211 هزار و 659 دستگاه انواع خودرو را تولید کرده و 188 هزار و 473 دستگاه از آنها را با عرضه به بازار به فروش برساند.

درآمد 13 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو طی 6 ماه

بر اساس گزارش منتشر شده، شرکت ایران خودرو در بازه 6 ماهه نخست سال جاری توانست با فروش محصولات خود به درآمد 13 هزار و 235 میلیارد و 926 میلیون و 600 هزار تومان دست پیدا کند. ایران خودرو در مدت مشابه سال 98 موفق به تولید 149 هزار و 854 دستگاه انواع خودرو شده و حدود 155 هزار و 525 دستگاه از آنها را به فروش رسانده بود. همچنین این گروه صنعتی در 6 ماهه نخست سال قبل حدود 7 هزار و 314 میلیارد و 501 میلیون و 400 هزار تومان درآمد کسب کرده بود که نسبت به امسال شاهد رشد 44.7 درصدی درآمد ایران خودرو هستیم.

طبق این گزارش، گروه دنا با 26 هزار و 420 دستگاه به عنوان پرتیراژترین خودرو 6 ماهه نخست سال 99 و دانگ فنگ با 94 دستگاه به عنوان کم‌تیراژترین خودرو تولیدی ایران خودرو محسوب می‌شود. در نیمه نخست سال 98 ایران خودرو فقط 120 دستگاه از سوزوکی را به تولید رساند که تولید آن در سال جاری به صفر دستگاه رسیده است. تندر 90 نیز در نیمه اول سال قبل حدود 53 هزار و 596 دستگاه از آن تولید شده بود، اما اکنون ایران خودرو تولید آن را به صورت کامل متوقف کرده است.

معضلات قیمت‌گذاری دستوری دولت

ایران خودرو

بر اساس گزارشی که در سامانه کدال منتشر شده است، قیمت فروش هر دستگاه خودرو دنا در شهریور سال جاری حدود 146 میلیون و 400 هزار تومان و قیمت فروش رانا نیز 96 میلیون و 320 هزار تومان است، اما با توجه به نرخ آزاد، این دو خودرو در بازار به ترتیب با قیمت 286 میلیون و 223 میلیون تومان به فروش می‌رسند.

نوع خودروقیمت دستوری دولت به خودروسازان- مندرج در ترازنامهقیمت بازار در شهریور
دنا معمولی۱۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان۲۸۶ میلیون تومان (تفاوت ۴۹ درصدی)
رانا۹۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان۲۲۳ میلیون تومان (تفاوت ۵۷ درصدی)

کارشناسان این حوزه بر این باورند در صورتی که دولت از قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تولیدی نظیر خودروسازی، محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان دست بردارد و اجازه دهد تولیدکنندگان قیمت نهایی محصول را بر اساس قیمت تمام شده تعیین کنند، از چند نرخی بودن و رانتی‌شدن تولید جلوگیری می‌شود و سود اصلی تولید به جای این که به دلالان برسد، به ترازنامه تولیدکنندگان وارد شده و به سهام‌داران خواهد رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اینقدر از مردم کشیدن بیرون

  2. کاملا دروغ میگن

    چون زیان انباشته خودروسازی ایران 80 هزار میلیارد تومن هست

    دولت حمایت دلاریش رو از فرغون سازی برداره، یک دونه ماشین هم نمی تونن مونتاژ کنند

    با سپاس

  3. البته درامدش هم انچنان رشد نکرده چون پول بی ارزش تر شده

  4. مثل پشه دارن خون مردم رو میمکن