چالش جدید ناسا برای کشف راه‌حل تامین برق در ماه خبرساز شد

چالش جدید ناسا برای کشف راه‌حل تامین برق در ماه

تامین برق در ماه موضوع درخواست جدید ناسا از عموم علاقه‌مندان برای ارائه ایده‌هایی بوده که بتوان از طریق آن‌ها حضور دائمی نسل بشر روی قمر زمین را امکان‌پذیر کرد.

اخیرا آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده که به دنبال ایده‌هایی برای تامین برق در ماه است؛ از آنجایی که ناسا قصد دارد تا در کمترین زمان ممکن مجددا فضانوردانش را به ماه بازگرداند، خبر تلاش اخیر این آژانس برای کمک گرفتن از عموم علاقه‌مندان توجه زیادی به خود جلب کرده است.

ناسا قصد دارد تا در پروژه‌ای به نام آرتمیس (Artemis) اولین زن جهان را به ماه برده و مجددا پای بشریت به این جرم آسمانی شگفت‌انگیز را بار کند. در این راستا، آژانس فضایی آمریکا از هیچ تلاشی برای عملی کردن سریع این پروژه دریغ نکرده و از تلاش برای همکاری با شرکت‌های خصوصی گرفته تا آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا و سایر کشورها، به دنبال بهترین راه ممکن برای ساخت تمدن بشر روی ماه است.

در همین رابطه، ایده تامین برق در ماه به تازگی توسط این سازمان و شبکه اجتماعی هیروکس (HeroX)، به عموم علاقه‌مندان عرضه شده است؛ شبکه مورد نظر برای کمک گرفتن از مخاطبان علاقه‌مندی بوده که می‌توانند ایده‌های خود برای موضوعات مختلف را به اشتراک بگذارند. رقابت اخیر ناسا که در این شبکه اجتماعی منتشر شده، با نام «چالش واتس در ماه ناسا» (NASA’s Watts on the Moon Challenge) شناخته می‌شود و جایزه قابل توجهی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

چالش جدید ناسا برای کشف راه‌حل تامین برق در ماه خبرساز شد

در واقع ناسا قصد دارد تا از این طریق انگیزه‌ای قوی را در علاقه‌مندان خوش‌فکر و توانا به وجود آورد تا ایده‌های هوشمندانه خود برای تامین برق مورد نیاز تمدن بشری روی قمر زمین را به اشتراک بگذارند.

چالش تامین برق در ماه

در حالی که خورشید همانند سطح زمین، قمر سیاره ما را هم روشن می‌کند، در زمان‌هایی که این جرم آسمانی در سایه قرار دارد یا در حال سپری کردن شب است، گاهی اوقات تا 350 ساعت هیچ تابشی از ستاره منظومه شمسی به قسمت‌های تاریک ماه نمی‌رسد. به علاوه تغییرات دمایی شدید هم موضوع دیگری بوده که اوضاع سطح قمر زمین را دچار چالش‌های قابل توجهی می‌کند.

چنین مشکلاتی باعث می‌شوند تا تامین برق در ماه به کمک نور خورشید با دردسرهای گوناگونی همراه باشد و به همین دلیل ناسا می‌خواهد تا از علاقه‌مندان در مورد تامین، پخش و ذخیره الکتریسیته روی این جرم آسمانی کمک بگیرد. کمکی که برای سکونت دائمی نسل بشر روی قمر سیاره بسیار پراهمیت بوده و شاید در نهایت بتوان از طریق آن روی مریخ سکونتگاه‌های دائمی ساخت.

البته این امکان هم وجود دارد که راه حل‌های ارائه شده توسط شهروندان عادی در چالش ناسا، برای برطرف کردن مشکلات بشریت به منظور تامین الکتریسیته روی زمین هم استفاده شودن و در نهایت زندگی ما در این سیاره را راحت‌تر کنند. جالب است بدانیم که ناسا برای برنده چالش مورد نظر 5 میلیون دلار جایزه در نظر گرفته و این برنده و تیمش می‌توانند در ساختمان‌های ناسا ایده خود را پرورش داده و شاهد فرستادن تجهیزات ساخت خود به سطح ماه باشند.

جزئیات چالش اخیر

ناسا اعلام کرده که در قالب سناریوهای احتمالی، چالش مورد نظر برای تامین برق در ماه را به شکلی برنامه‌ریزی کرده که در آن شرکت کنندگان در سه فاز مجزا به دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن چالش‌های زندگی فضانوردان روی قمر زمین باشند.

در فاز اول چالش برنده تا میزان 500 هزار دلار جایزه را از آن خود خواهد کرد و حتی این امکان وجود دارد که سه تیم مجزا به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم در این چالش قرار بگیرند. در واقع فاز یکم به دنبال پیدا کردن ایده‌های هوشمندانه‌ای بوده که به ‌منظور مدیریت، ذخیره و تولید و پخش الکتریسیته روی قمر زمین ارائه ‌شده‌اند.

در صورت موفقیت برنده در فاز اول، فاز بعدی شامل تولید پروتوتایپ ایده شده و در واقع تیم برنده می‌تواند ایده خود را در کنار جایزه 4.5 میلیون دلاری دریافتی از ناسا، به کمک تجهیزات و منابع این آژانس فضایی توسعه دهد.

پس از تکمیل این فاز هم ناسا از یک یا چند تیم موفق در چالش دعوت می‌کند تا مستقیما با کارکنان این آژانس همکاری داشته و نمونه اولیه ساخته شده خود را در حالت واقعی و برای استفاده در عملیات‌های حقیقی ناسا به کار بگیرند. در واقع این فاز امکان به کار گیری ایده تامین برق در ماه را روی این جرم آسمانی فراهم خواهد کرد.

هرکدام از شرکت کنندگان در چالش باید شهروند دائم آمریکا یا دارنده حق اقامت در این کشور بوده و سن آن‌ها هم باید از 18 سال بیشتر باشد. شرکت‌هایی هم که قصد ورود به این چالش را دارند باید آمریکایی بوده و یا دفاتر اصلی خود را در این کشور تاسیس کرده باشند.