استانداردها

استانداردها چگونه ارتقا می‌یابند؟

در دهه‌های گذشته، شاهد این بودیم که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه استانداردها، شیوه‌های رشد و ارتقا آن‌ها و … به صورت گسترده‌ای انجام شده است که به خوبی نشان می‌دهد، با بهبود استانداردها و ارتقای آن‌ها، شاهد رشد اقتصادی در تمامی جنبه‌ها خواهیم بود! این تحقیقات در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آلمان، انگلیس، کانادا، فرانسه، استرالیا و … انجام شده است!

مسئله مهمی که در این زمینه وجود دارد شیوه ارتقا این استانداردها و به طور طبع، رشد اقتصادی بوده است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر بتوانیم کشف کنیم که چگونه خودمان استانداردها را ارتقا دهیم و آن‌ها را مدیریت کنیم، به طور قطع می‌توانیم کاری کنیم که رشد اقتصادی کشورمان هم رشد کند. در ادامه سعی می‌کنیم، مهم‌ترین دلایل ارتقا و رشد استانداردها را بررسی کنیم؟

چرا باید همیشه در حال رشد استانداردها باشیم؟

طبق تحقیقاتی که در آلمان سال ۲۰۱۱ انجام شده است، شاهد این بودیم که با رشد پیوسته استانداردها، ارزش کار، سرمایه، اختراعات، مجوزها و … به طرز چشمگیری رشد می‌کنند و در نهایت ارزش افزوده ناخالص با مقدار تولید اندازه‌گیری می‌شود. در کشورهای کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، استرالیا به ترتیب سهم رشد نرخ اقتصادی متناسب با استاندارد ۲ درصد، ۳ درصد، ۹ درصد، ۸ درصد و ۸ درصد بوده است.

هدف اصلی این است که با کسب رتبه‌ها و نتایج بهتر در این زمینه کاری کنیم که دولت و سازمان بخش خصوصی با بررسی زیرساخت‌ها قادر باشند که از سوءتفاهم‌های موجود در این زمینه جلوگیری کنند و با بهبود محصولات و خدمات مطابق استانداردهای ارتقا یافته، اقتصاد کشور را رشد دهند.

چه عواملی باعث می‌شود که استاندارد، رشد کند؟

استانداردها به دلایل مختلفی ارتقا پیدا می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشرفت تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی و علوم مرتبط با فناوری، شاهد این هستیم که می‌توان محصولاتی با راندمان بالاتر، کیفیت بهتر و مصرف انرژی کمتری تولید کرد. این موضوع باعث می‌شود که استاندارد تولیدات محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و …، استاندارد تولید موبایل‌های همراه، استانداردهای تولید محصولات برقی و … به صورت کلی ارتقا یابد.

در نتیجه کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها برای دریافت مجوزهای مرتبط با استاندارد مجبور هستند که شیوه ساخت محصولات خود را تغییر دهند که این موضوع در نهایت باعث بهبود کیفیت محصولات و رشد اقتصادی یک کشور خواهد شد. آیا تا به حال شما شاهد تأثیر تکنولوژی بر رشد استاندارد بوده‌اید؟

تقاضا و نیاز مخاطب

برای ارتقای استانداردها لازم نیست که حتما تکنولوژی یا علوم مرتبط با فناوری رشد می‌کنند. اگر مخاطب و نیازهای آن تغییر پیدا کند، باز هم شاهد تغییر در استانداردها خواهیم بود! در واقع مخاطب ممکن است که به محصولات باکیفیت تری نیاز داشته باشد و یا استانداردهای فعلی نتوانند نیازهای او را برطرف کنند. این موضوع هم باعث می‌شود که شاهد ارتقا و رشد استانداردها باشیم!

چگونه ارتقای استانداردها باعث ارتقا اقتصاد کشور می‌شود؟

رشد اقتصاد، یک موضوع ساده نیست که چند فاکتور اساسی داشته باشد، بلکه این موضوع کاملا به تعداد زیادی فاکتور بستگی دارد که تنها یکی از آن‌ها رشد اقتصاد است. استاندارد و رشد آن، تأثیر غیر مستقیمی بر رشد دانش، تکنولوژی و فناوری‌های موجود می‌گذارد که باعث خلق کالا، محصولات و خدمات جدید می‌شود که نتیجه آن، رشد اقتصاد بر پایه علوم و فناوری است.

در واقع این روزها در دنیا، علم و رشد آن حرف اول را در اقتصاد می‌زند! با پیشرفت تکنولوژی، می‌توان اقتصاد را هم رشد داد. همین موضوع باعث شده است که شاهد ظهور اسمارت فکتوری‌ها و کارخانه‌های هوشمند در آسیا، اروپا و آمریکا باشیم! کارخانه‌هایی که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا برای بهبود محصولات خود استفاده می‌کنند و کمک می‌کنند که زندگی باکیفیت‌تری داشته باشیم!

البته در کنار این موضوع، وجود آزمایشگاه‌های تست و بررسی کیفیت هم در نوع خود حائز اهمیت است! در واقع این آزمایشگاه‌ها هستند که در نهایت باعث می‌شوند، یک محصول یا کالای خاص استانداردهای مورد نیاز خود را دریافت کند یا خیر؟

اسمارت فکتوری ایرانی که با استانداردهای جهانی خود را می‌سنجد!

استانداردها

حالا که با استانداردها، اهمیت آن‌ها و علت ارتقای آن‌ها آشنا شدید، باید بدانید که رشد استانداردهای جهانی در حوزه صنعت به خصوص لوازم خانگی باعث شده است که اسنوا هم در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته باشد و اولین اسمارت فکتوری را در ایران احداث کند. آیا اسنوا را می‌شناسید و یا از محصولات آن تا به حال استفاده کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. واقعا اینجوریه؟

  2. این ک خیلی خوبه واقعا